Permalänk
Medlem

Förstört CPUn?

Hej jag tog nyss loss hela min CPU för att damma av kylaren och lite annat när jag monterade tillbaka den så funkar inte datorn.

Datorn bootar inte....

Är min CPU trasig för alltid?

Snälla hjälp!!

Permalänk
Medlem

kanske modekortet, testa

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

Jaha vad ska jag testa?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Richiboy
Jaha vad ska jag testa?

Till exempel att testa hur högt grannens katt jamar om du trampar den på svansen är en dålig idé. Knark är inte heller bra att testa eller hur fort ens nya bil går.

Förslagsvis bör du testa CPU och moderkort ihop med annan CPU och moderkort.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Brukar vara så att kylaren inte sitter riktigt. Prova ta bort den sen sätt dit den igen.

Sen kan du ju prova att reseta bios. Står i manualen hur det funkar.

Permalänk
Medlem

Varför tog du loss cpun? Jag hoppas att du öppnade bygeln som låser fast den i moderkortet innan du lyfte upp den.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Eller det kanske inte var riktigt CPUn (är inte så bra på detdär) jag tog bara bort fläkten sen nån spärr sen kylflänsen och på den sitter det ett litet kort med små piggar som ska passa i moderkortet.

Permalänk
Medlem

Hur dammade du av datorn??Gick du lös med damsugaren över moderkortet+processorn???Vet du vad antistatisk-elektricitet är (ESD).
http://www.sp.se/electronics/services/esd/

Annars kolla så att processorn sitter rätt,även kolla så inte moderkortet blir kortslutet vid någon fäst-skruv ,kolla fiberbrickor om så finnes!
.Kolla att du monterat dit alla strömkablar rätt 20/24pin på moderkortet??
I ena hörnan på processorn sitter en pil som skall sitt i sockeln där det markeras med en pil !!!Går ej att sätta fel>FÖLJ PILARNA!
Kolla så att det finns kylpasta mellan kylfläns/processor,om inte så bör du applicera ny pasta,väldigt viktigt för kylningen!

Exempel på hur man applicerar kylpasta!
http://www.64bits.se/recensioner/nanotherm-silver/index.php#5

Är du helt nybörjare!
TITTA HÄR!
http://www.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index.php

Övrigt,, kolla att nätsladden sitter i (:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Richiboy
Eller det kanske inte var riktigt CPUn (är inte så bra på detdär) jag tog bara bort fläkten sen nån spärr sen kylflänsen och på den sitter det ett litet kort med små piggar som ska passa i moderkortet.

Det lilla kortet är din CPU förmodar jag....

Permalänk
Medlem

MMMM Med piggarna som ska sitt fast i moderkortet(:!Verkar som om Richboy inte byggt sin pc!

Permalänk

så cpun har alltså fastnat på din kylare... låter ju inte så bra. försök ta loss cpun från kylaren och rengör den så noga som möjligt. kolla även så att du inte böjt pinnarna på den.. sen får du återmontera allt igen, cpu och kylare var för sig. kylpasta har du hoppas jag?

Permalänk
Medlem

Richiboy!
Ett tips till nästa gång du ska fixa ,FRÅGA FÖRST SEN FIXA,det brukar gå så mycket bättre då!
Ett andra tips,är att laga inte sånt som inte är trasigt!

Permalänk
Medlem

Re: Förstört CPUn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Richiboy
Hej jag tog nyss loss hela min CPU för att damma av kylaren och lite annat när jag monterade tillbaka den så funkar inte datorn.

Datorn bootar inte....

Är min CPU trasig för alltid?

Snälla hjälp!!

alltså då drog du loss cpun utan att släppa på spärren som håller fast den?..
isf e den nog ganska trasigt...jag gjorde så en gång för att fläkten vägrade släppa taget som cpun och efter det så funka den inte..

Visa signatur

Zibkus

Permalänk

den behöver inte vara död, jag gjorde det en gång me farsans cpu, den funka sen...

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk
Medlem

Jag ska försöka förtydliga mej...

Jag skulle damma av kylaren som sitter mellan cpun och cpu fläkten genom att blåsa bort lite damm och sånt som satt imellan kylflänsarna.

Så jag skruvar bort skruvarna som håller i fläkten, tar bort fläkten, fäller upp en spärr som släpper på nåra spännen som går ner brevid kylflänsen och tar bort dom.

Jag lyfter sedan bort ramen som sitter runt kylaren. När allt det är borta så är kylaren det enda som sitter där så jag tar tag i den och lyfter, det går lite kärvt med med lite mer kraft så lossnar den. I botten på kylaren sitter cpun och nere på moderkortet sitter en liten vit platta med en spärr på sidan som är nerfälld. Eftersom jag inte visste vad som var normalt eller onormalt så gick jag iväg med kylaren och cpun som sitter fast i botten. Jag går ut på altanen och blåser med munnen bort lite damm och går in igen sätter i allt igen fast i bakvänd ordning och försöker starta men datorn bootar inte.

Nu har jag förklarat så utförligt jag kan tror jag och jag hoppas ni fattar.

Och tack för dom tidigare svaren jag tror vissa redan fattat ungefär vad som hänt.

Permalänk
Medlem

Ta ett kort så vi får se.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Spärren på den vita plattan ska vara uppfälld till drygt 90grader INNAN du sätter i CPUn. *tips*

Permalänk
Medlem

http://img528.imageshack.us/my.php?image=10000168xf.jpg

Här kan ni se hur den sitter fast stenhårt i kylaren.

Permalänk
Medlem

För det första måste du försöka få loss processorn från kylflänsen. Ta ett rakblad av gammal hederlig modell och pressa försiktigt imellan. Det är en stor fördel om du värmer hela rasket med en hårtork först, till typ 40-50 grader då den gamla kylpastan blir mjukare, det underlättar mycket.

Efter att du fått bort processorn så kollar du att alla pinns sitter kvar och att de inte är böjda, skulle de vara det så, tar du en skruvmejsel eller dyligt av minsta sort och böjer tillbaka pinnsen mycket jävla försiktigt.

Efter det är det dags för rengöring av prollen. Kemisk ren bensin eller Aceton utan olja finns att köpa i vanlig butik, rekomenderas. Använd en ren duk, (ej papper, det luddar) och putsa försiktigt bort all gammal kylpasta på både processor och kylfläns.

Aplicera ny kylpasta, ett väldigt tunnt lager ska täcka hela baksidan av processorn, och då menar jag tunnt lager. När du sedan ska sätta tillbaka prollen i socketen på moderkortet så lyfter du den lille vite spaken rakt upp, titta noga hur pinnsen sitter på processorn, det ska bara gå att sätta i prollen på ett sätt. Försiktigt ner med den vita spaken för att hålla processorn på plats. Montera tilllbaka fläkten på kylflänsen innan du lägger den på processorn, det underlättar. Glöm bara inte att koppla in sladden till fläkten i moderkortet när du är klar.

Lycka till.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk

Det verkar som om någon har använt värmeledande lim istället för kylpasta mellan processorn och kylflänsen.

Permalänk
Avstängd

Om du bara slet loss processorn utan att lyfta spärren är det stor risk att du slitit sönder pins eller fästanordningen. Om du dessutom trycker tillbaka processorn utan att lyfta spärren så är risken ännu större.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RandomName
Det verkar som om någon har använt värmeledande lim istället för kylpasta mellan processorn och kylflänsen.

Man skulle faktisk kunna tro det. Fast både du och jag vet att 2-3 år gammal kylpasta torkar och blir som cement. Själv byter jag pasta iallafall 1-2 gånger per år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Om du bara slet loss processorn utan att lyfta spärren är det stor risk att du slitit sönder pins eller fästanordningen. Om du dessutom trycker tillbaka processorn utan att lyfta spärren så är risken ännu större.

Toligtvis är det också så Boris.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

kolla så inga pen på processorn är av eller böjda kolla så du sätter tillbacka processor som den ska sitta. prova att rensa cmos ( biosen ) om inte annat.... om inget hjälper så är din processor helt kass

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
kolla så inga pen på processorn är av eller böjda kolla så du sätter tillbacka processor som den ska sitta. prova att rensa cmos ( biosen ) om inte annat.... om inget hjälper så är din processor helt kass

Utav 22 inlägg så var det det sista som gav tips om att köra clear CMOS, skillat för övrigt.

Permalänk
Medlem

Def_Dog nej det var i 5e inlägget.
det är benen som är böjda/borta. kolla om de sitter kvar i socketen (den vita plastgrejen med massa hål i på moderkortet)

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för hjälpen nu har jag lite o testa.

Jag har kollat pinnsen och alla ser raka och hela ut

Permalänk
Medlem

Är det ben som är av och böjda så har du lite att göra om du är händig. Är du inte händig och inte har lite verktyg hemma som lödstation o så så kommer du inte kunna fixa det.. Då får du sälja den billigt till nån..

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Lägg processorn tillsammans med kylaren i frysen i ca 1-1,5h... Ta sedan ut den och med en matkniv eller liknande försöka pilla loss processorn försiktigt. Sedan tar du och låter kylaren OCH processorn värma på sig så att det inte bildar kondens i datorn. Sedan är det bara att sätta i den försiktigt!

Jag har gjort detta 2 gånger och processorn är lika kry som vanligt

Permalänk
Medlem

TACK

Tack så hemskt mycket för all hjälp grabbar nu funkar allt igen

Jag fick lov att formatera innan allt funkade men det vare värt.

Jag tog iaf och värmde med hårtork och tog loss Processorn, köpte ny kylpasta och satte på ett tunt lager och satt ihop allt igen.

Tack änu en gång

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
Till exempel att testa hur högt grannens katt jamar om du trampar den på svansen är en dålig idé. Knark är inte heller bra att testa eller hur fort ens nya bil går.

Det där var det roligaste jag hört på hela dagen Tack för att du "made my day"

Lycka till med felsökandet btw, men borde inte moderkortet pipa rejält om CPUn är död?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.