A8N32-SLI Deluxe, SATA lock? & Data corruption

Permalänk

A8N32-SLI Deluxe, SATA lock? & Data corruption

Har problem med mitt asus A8N32-SLI Deluxe mobo.
Någon som kan säga om SATA2 portarna är låsta?
alltså, att de inte påverkas av FSB OC.

Samt har jag 3 nya Maxtor 300GB hdd, läst att det fanns/finns problem med maxtor och nforce 4 / nforce 4 drivrutinerna.

Problemet är dock det att jag får random data corruption på dessa HDD. Minnena är OK, CPU ok, enbart data korruptionen som ställer till problem för såväl lagrad data samt program osv.

Detta sker när jag flyttar stora mängder data till och från dessa hårddiskar, ibland är filerna ok, men vissa blir skadade (efter CRC check).
Har testat med båda NCQ av och på.
SAmt med både windows drivrutiner samt nvidias nyaste drivrutiner.

har andra IDE/SATA diskar kopplade till respektive portar på mobo (native) verkar dock inte ha samma problem med dessa (har dock inte haft allt för mycket tid att kontrollera/verifiera detta).

men när allt kommer till kritan så fungerar inget

någon som har lösning?
Kör FSB på 240Mhz ... systemet (ram + cpu) är stabilt genom memtest, prime95, superpi, 3dmark03/05/06 samt flyter på fint fint i de spel som går att köra (som inte är korrupterade av data felen).

skulle det hjälpa att koppla dessa diskar till en annan, säg PCI SATA2 kontrollerkort? eller ska det inte spela någon roll.

Enligt maxtor så säger de att om man får data corruption med sina maxtor diskar samt nforce 4 chipset ska man enbart ladda ner nyaste nv drivers. vilket är bullshit... löser inget för mig iaf.

jag är helt slutkörd efter 4 dagars felsökning samt en massa trial and error försök.

alla förslag, tips, länkar osv är välkommna!

p.s. BIOS är nyaste (1103), operativsystemet är win xp pro sp2... kylningen är bra, temperaturerna helt ok. samt alla HDD går igenom fullständig chkdisc kontroll samt S.M.A.R.T veriferar att de verkar helt good to go... d.s

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker men jag tror att det endast är portarna 3 & 4 som är låsta

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk
Medlem

Ha r du provat att installera UTAN nvidia IDE-SW drivern? Kolla annars utan IDe drivern oxå (vet inte om det går) :/

Här finns killarna som kan annars: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=80491

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salsa
Jag är inte säker men jag tror att det endast är portarna 3 & 4 som är låsta

antar att jag får ringa asus support och se om någon tekniker kan svara på den frågan... trodde alla var låsta, då de borde sitta på ett helt enskild chip... enbart hypertransport som går mellan CPU och den... och den ska ju understiga 1000Hz ... alltså. med 240 FSB borde x4 vara okey, alltså borde FSB:n vara helt skild från alla andra frekvenser, men jag vet inte som sagt.

någon som vet? testat själv? fått det bekräftat från asus?

Citat:

Ha r du provat att installera UTAN nvidia IDE-SW drivern? Kolla annars utan IDe drivern oxå (vet inte om det går) :/

Här finns killarna som kan annars: http://www.xtremesystems.org/forums...ead.php?t=80491

tack för länken, "köttig" läsning 52 sidor :S undrar om de står något bra, finns bara ett sätt att ta reda på det

och ja, jag har testat utan och med nvidia IDE-SW/IDE drivers... alltså, men windows default...