Permalänk
Medlem

AMD CPU Turion 64 ML-34 (25W) Mobile

Tittade runt lite på Webhallen hittade denna:

AMD CPU Turion 64 ML-34 (25W) Mobile
http://www.webhallen.com/prod.php?id=43193

Den ligger på 1.8Ghz med 1Mb cache enligt:
http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_...

Dessutom galna 25W.

Hur står den sig mot en s939 Opteron på 1.8Ghz med 1Mb cache?

Dvs:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=48046

Men 400Mhz lägre klockrekvens. Den med 1.8Ghz har väl utgått (för den fanns väl?)?

25W, det låter som man kan överklocka den galet mycket, eller?
s754 men ändå?

Blev lite sugen att slå till på en sån om man ska bygga en dator åt en kompis eller så i framtiden (inge extrema spelmaskiner då).

Hur står sig s754 mot s939 med samma spec? Klarar den sockeln samma antal minnen osv?

Vad säger ni?

EDIT: Såg att Mycom hade en hel del av dessa:
Hm det verkar svårt att länka, men titta på http://www.mycom.se/ och Socket 754.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

DU vet att turion är för bärbara datorer va?:o

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplode
DU vet att turion är för bärbara datorer va?:o

Du vet att socket 754 även finns för stationära system med??

En CPU behöver nödvändigtvis inte klocka bättre bara för att den e på endast 25W, dock så blir den ju iaf lättare att kyla ner. Sök efter lite recensioner och ev klockningsförsök så ser du ungefär vad den kan tänkas ge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
Du vet att socket 754 även finns för stationära system med??

En CPU behöver nödvändigtvis inte klocka bättre bara för att den e på endast 25W, dock så blir den ju iaf lättare att kyla ner. Sök efter lite recensioner och ev klockningsförsök så ser du ungefär vad den kan tänkas ge.

Ja men finns det några stationära moderkort som ens stödjer turion?.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yuioN
Ja men finns det några stationära moderkort som ens stödjer turion?.

Det var det jag syftade på. Vill du ha AMD turion så får du nog köpa laptop mb

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem

Ah okej, då har jag nog missuppfattat det. Jag trodde det gick att köra denna CPU på i stort sett alla s754-moderkort, någon BIOS-uppdatering kanske. Det är ju samma antal pinnar så fysiskt borde det väl gå?

Vad jag menade med att den var på 25W och således troligen klockade bra var att vid 25W kan spänningen knappast vara hög. Därmed om kan t.ex. höjer denna till s754-normalnivå kan man troligen klocka en hel del. Iaf min första tanke, det kan dock vara helt fel.

Dessa CPUer är altså i princip bara användbara ifall man vill uppgradera en befintlig laptop med denna sockel, eller?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Bra tänkt men..... nae:p

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Ah okej, då har jag nog missuppfattat det. Jag trodde det gick att köra denna CPU på i stort sett alla s754-moderkort, någon BIOS-uppdatering kanske. Det är ju samma antal pinnar så fysiskt borde det väl gå?

Vad jag menade med att den var på 25W och således troligen klockade bra var att vid 25W kan spänningen knappast vara hög. Därmed om kan t.ex. höjer denna till s754-normalnivå kan man troligen klocka en hel del. Iaf min första tanke, det kan dock vara helt fel.

Dessa CPUer är altså i princip bara användbara ifall man vill uppgradera en befintlig laptop med denna sockel, eller?

Ja ungefär,annars hade vi iallafall sett något överklockings resultat på dom(menar inte ett som i att löda ihop halva processorn).

Hm,Ska köpa en turion dualcore och montera i min nuvarande laptop!!

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

Det funkar på många moderkort. Det är bara det att PowerNow (Det heter väl så på bärbara?) fungerar tvärt emot hur de gör på stationära. Där är originalfrekvensen 800MHz, och den ökar istället frekvensen vid behov.

De har även ändrat lite i arkitekturen för att få processorerna svalare. Detta medförde också att de inte kommer upp i samma hastigheter. Så förvänta dig inga 0540 SPAW här

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Rätt mig om jag har fel... men MT och ML funkar på alla s754 moderkort med bios som är nyare än september 2004

Permalänk
Avstängd

bättre då att satsa på den beprövade och betydligt billigare 1,8 Ghz sempron 3100+

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
bättre då att satsa på den beprövade och betydligt billigare 1,8 Ghz sempron 3100+

Fasen, jag som köpte en 2800+ Sempron som jag väntar på nu i dagarna. Till en budgetdator som jag bygger åt en kompis. Tog i princip det billigaste moderkortet jag hittade:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=46262

Tanken är definitivt inte att klocka men man vet ju aldrig Datorn är som sagt inte min. Säger du däremot att det finns potential så blir man ju lite sugen... Får jag den stabil 24/7 är det ju lugnt. Men det är som sagt en 2800+ jag tog, inte en 3100+. Kanske helt olika?

Denna var det:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=47847

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.