Permalänk
Medlem

Nytt AGP-Moderkort

Jag funderar på att byta ut min processor & moderkort
Har hyfsade minnen och ett GeForce 6800gt (agp tyvärr) som jag inte har råd att byta ut.
Så jag undrar bara lite vilket moderkort man ska välja med agp-slot, och vilket chipset som är bra, kollat lite på Asrock med både PCI-express och AGP. Kan någon rekommendera nåt så vore jag tacksam. Öppen för både intel o amd förslag.

Mvh, Fajja

Visa signatur

Valfri Signatur ;)

Permalänk
Hedersmedlem

ASRock S939 Dual är ett givet val imho.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Hmm jo det är det kosrtet jag kikat på... Processor då ?
Athlon64 X2 3800+, 2.0 GHz, Dual Core <-- Hört nåt om dessa ?

Eller finns det andra som du/ni hellre rekommenderar ?

Edit: Ser ut som om singlecore verkar vara det mest prisvärda/minst trubbel eftersom jag nästan uteslutande lirar spel på min burk.

Visa signatur

Valfri Signatur ;)

Permalänk
Medlem

X2 prollarna presterar finfint med tanke på priset, så där är du nog säker vilken du än väljer (men läs du nån review, det skadar inte) dualcore stödet i spel kommer öka så det e nog bra att hoppa på det tåget. Men om du bara tänker lira dagens spel är singlecore överlägset billigast. Jag rekommenderar dig dock att köpa en X2 om du inte tänker uppgradera på ett tag efter köpet.

Och ja, dualsata2 är ett givet val om du vill kunna byta till pci-e graffa senare.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Dual Sata Har själv ett i en dator här hemma, inte i min dock. Det funkar utmärkt

I min dator har jag en X2 4200+ @ 2.5 Ghz (24/7-stabil i Prime), funkar ypperligt

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren. Är lite nybörjare vad det gäller detta men jag läste om att man var kanske tvungen att tilldela olika processer till respektive cpu. Hur gör man det ? Finns det nån inställning med i Windows default ?
Jo jag hade ju tänkt att byta till PCI-e senare
Förresten hur är boxade cpu's nu för tiden är fläktarna lika dåliga ?
Har en Zalman nu på en gammal AMD 2500

Visa signatur

Valfri Signatur ;)

Permalänk
Medlem

Olika processer till respektive cpu? Du kommer ju bara ha en cpu Vet inte vad du menar, men det är nog bara att tuta och köra. Fläktarna till Opteron e ganska fina, då får man lite värmeväxlare (heatpipes) men annars är det som vanligt på den fronten, billigt och litet, bara gjort för att fungera i orginal frekvenser. Köp nån zalman du, dom kostar inte mycket.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Att tilldela processor till varje kärna kan du göra om du vill. Men du måste absolut inte. Vissa snackar om att man måste stänga ner ena kärnan när man t.ex. spelar något spel, men det har jag aldrig behövt. Det finns lite patchar och drivrutiner som kan vara bra att ha, men det finns en tråd om det här på swec. Jag har inte haft ett enda problem med min dual core.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Aha, det var förstås X2 prollar vi diskuterade *klappar mig själv på kinden* Ber om ursäkt

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr inte att du kommer märka så stor skillnad om du bara byter processor faktiskt
Det vore bättre om du orkade vänta om du inte har råd att köpa nytt grafikkort också.

Mvh / TiGGr

Visa signatur

Silverstone HTPC, Gigatyte P35-DS4 rev 2.0, Q6600 @ 3,2 Ghz, Zalman 9700-NT, ASUS HD 4870,
Crucial BallistiX 8500 2 GB, Barracuda ES-2 250 GB, WD 500 GB MyBook, Mirai DTL-642E500 @ 1080P
3DMark-01 3DMark-03 3DMark-05 3DMark-06

Permalänk
Hedersmedlem

Du får en del för din 6800GT så sälj den och köp ett nytt 7600GT och vill du ha dual core kan du köpa en Intel D 805 för 1300kr och klocka den.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM