Permalänk
Medlem

Skillnader mellan olika sockets?

Hejsan

Jag undrar om det är någon egentlig skillnad mellan de olika sockets som finns? Har för närvarande ett 478 moderkort som jag nyss köpt, och funderar nu på att uppgradera processor. Hittar denna: http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=320560

Är det någon skillnad på hur ett system med denna processor (alltså socket 478), och ett system med motsvarande processor i socket 775 fungerar prestandamässigt (endast intresserad av skillnaden mellan olika Intel sockets, inte mellan Intel och AMD)?

Det enda jag kan se som skiljer är på själva processorerna (vissa 3.0 GHz 775 processorer har en L2 cache på 2 MB, de har SpeedStep, och Executable Disable Bit). Är det bara så att 478 moderkort inte stödjer dessa teknologier, eller är 775 snabbare/bättre/säkrare? Har 775 exempelvis i allmänhet "bättre" bryggor?

Då det enda jag egentligen känner jag behöver (i spelsyfte) är lite högre klockfrekvens än min nuvarande på 2.53 GHz, samt hyper-threading vilket jag inte har nu, känns det lite onödigt att köpa nytt moderkort igen bara för ovanstående teknologiers skull, eller? Hur mycket skillnad gör exempelvis L2 cachen? Min nuvarande är på 512 KBytes (och L1 är på 8 KBytes(?!), processorn jag tittar på har 128), så det blir i vilket fall en ganska härlig ökning.

Tacksam för svar

Visa signatur

Man är aldrig IRL, bara AFK.

Permalänk
Hjälpsam

s478 Northwood och Prescot processorer vanliga DDR och AGP
s775 Prescot och uppåt, stöd för DDR1 & DDR2, AGP & PCI-E gfx kort, beroende på moderkort & chipset.

Men generellt, motsvaranda hastighet på processor på en s775 är inte någon större skillnad mot en på s478. Det är om du vill ha stöd för dualcore processorer, DDR2 eller PCI-E som du kan tänka över s775.

Dock finns det en uppsjö s775 moderkort som stödjer olika standarder och processorer så kika väl innan du väljer.

Överlag ger inte DDR2 (i dag) någon markant prestandaskillnad mot vanliga DDR pga att de har så slö responstid.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Sedan räcker det inte med sockel då nya processore från Intel oftast behöver ett nytt chipset också så det är inte lätt.

Ja det var det Fluf skrev...:)

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Fluf, var det jag misstänkte. Jag har ett s478 som stöder PCI-E (ett Asus P4GPL-X) och tror att det skulle flyta bättre med en HT processor. Dual Core behöver jag inte än, och det jag håller på med (spel framförallt) tror jag inte skulle boostas märkvärt med ett annat chipset, ddr2 osv.
Det känns som om flaskhalsen idag när det kommer till spel framförallt är grafikkortet, och då mitt har stöd för PCI-E får det nog bli en 478 processor, och så behåller jag mitt nuvarande mobo

Tack för svaren!

Visa signatur

Man är aldrig IRL, bara AFK.