Produkttest: Tre laptop-kylare

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Tre laptop-kylare

Eftersom högpresterande bärbara datorer blir väldigt varma har flera tillverkare introducerat kylare för dessa datorer. Martin har testat tre olika kylare för bärbara datorer för att se om de är till någon hjälp.

Läs produkttestet: Tre laptop-kylare

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Titan Serina såg väldigt fin ut, men den var ju inte så bra som jag hade hoppats på.. dom där graderna är inte värda pengarna.

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet var man kan få tag på en Titan Serina? Jobbar mycket vid min Acer Aspire 5024 och den blir varm som fanken när man jobbar med något grafiskt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Konstigt att ha extra kylning till en bärbar!

Datorn ska väl ändå klara temperaturerna som är i annars får väl tillverkaren göra så den kyler bättre!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av troll_tomte
Konstigt att ha extra kylning till en bärbar!

Datorn ska väl ändå klara temperaturerna som är i annars får väl tillverkaren göra så den kyler bättre!

Ja, detta kan man ju tycka är självklart. Tyvärr verkar det som att många bärbara datorer blir obehagligt varma när man pressar dem lite, speciellt när det gäller lite äldre datorer.
Framför allt kan detta inträffa när man har datorn placerad på lite mindre datoranpassade platser. Jag har själv, med datorn som användes i testet, upplevt att daton blivit väldigt varm eller tom. stängts av. Detta när jag haft den placerad där det varit varmt och luftutrymmet vid sidorna inte varit så stort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av odd
Ja, detta kan man ju tycka är självklart. Tyvärr verkar det som att många bärbara datorer blir obehagligt varma när man pressar dem lite, speciellt när det gäller lite äldre datorer.
Framför allt kan detta inträffa när man har datorn placerad på lite mindre datoranpassade platser. Jag har själv, med datorn som användes i testet, upplevt att daton blivit väldigt varm eller tom. stängts av. Detta när jag haft den placerad där det varit varmt och luftutrymmet vid sidorna inte varit så stort.

Speciellt äldre datorer jo. Min halvantika IBM T22 (P3 900) blir jävligt varm, av ingenting. Räcker med att stackarn är igång lite längre än 1h innan den kommer upp i värmen, har haft den att värmeskära en par gånger också. Värsta är väl att disken "blir lika varm som prollen". Kännt med handen utanpå chassiet förstås.

Nåja, det är ändå en så pass gammal maskin så det inte gör nåt om den går och dör.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Känns som lite onödiga produkter? För vem köper en laptop som blir så varm att det krävs en laptopkylare? Blir den så varm att det behövs då ska man reklamera datorn inte köpa nått extra skit
Finns visserligen ett behov av något liknande och det är när man ligger i sängen, men då kan man använda en bok som är ett betydligt billigare alternativ.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Impact
Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz
EVGA GeForce GTX 1080 SC Gaming ACX 3.0
Kingston HyperX Predator DDR4 PC26600/3333MHz CL16 2x8GB
Intel 730 Series 2.5" SSD 480GB

Permalänk
Medlem

Testat javisst.. men inte en enda bild när laptopen är med.....som att testa julgransbelysningar utan julgran.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta
Testat javisst.. men inte en enda bild när laptopen är med.....som att testa julgransbelysningar utan julgran.

Tja här kanske http://www.sweclockers.com/html/recension/trelaptopkylare/dat...
Blir att läsa om testet tror jag
Sen är laptopen större än kylarna så man ser inte speciellt mycket av dem.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta
Testat javisst.. men inte en enda bild när laptopen är med.....som att testa julgransbelysningar utan julgran.

Hum?
http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_060419_trelapto...

Kändes inte som om man kunde beskriva så mycket mer än det där. Samtliga tre kylare var lika, ur utformningssynvinkel dvs.

Permalänk
Medlem

TTD-3000 var t o m sämre än min billiga lösning nämligen en bit trall som jag fick över och som passar som handsken till min bärbara. Med den fick jag ner temp på hd med 2C iaf så i skrivandes stund ligger den på 51C men den har varit uppe i 59C vid ner/uppladdning som har maxat min 10/10 lina och max är vad jag vet 65C så hur det blir i högsommarvärme det ska bli kul att se?

Får se om jag moddar min "kylare" med en bit spånskiva och två-tre fläktar kanske?

Permalänk
Medlem

så vart köper man titan serina då? kolla de deras hemsida och där stog det länkar, men ingen av de som länkas till har den...

Permalänk
Medlem

tyckte det varken gjorde till eller ifrån

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Var kan man köpa Titan Serina TTC-G2TZ/A ?
Min sHg Note 8000 blir sjukt varm om man spelar och dör tillslut, skulle behöva en sånn där tror jag ;).

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk

Rocknrollmetoden

Jag fixade till min bärbara dator som hade en riktig downperiod ett tag. Med processor på 2.13 Ghz borde den mer än väl klara av starcraft eller skype, vilket den inte gjorde. Processorn kunde jobba på 75C i vila i windows, och spelade man slutade man oundvikligt i svartskärm.

När den var ny hade jag inte alls det här felet, och jag kom fram till att den hade blivit dammig på insidan av att ha den i sängen och av att ha ett dammigt skrivbord. Man kan dock försiktig dammsuga datorn från utsidan om man fixerar fläktarna så att de inte bränns. Jag drog en rejäl genomkörare och datorn for ned på en bit över 40C

Varning för att metoden kan förstöra dina fläktar dock. Kan dock vara ett alternativ till kylplattor, fast jag funderar på att köpa en ändå, för att minska belastningen på den inbyggda kylningen.

vh Magnus