Intel Pentium överklockad till 7 GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
att ens höra kommentarer om att de inte är imponerade osv är ju ganska ofattbart med tanke på att folk sitter på sweCLOCKERS. fast det speglar väl som vanligt nivån här inne.

kolla vilket annat hårdvaruforum som helst... där bugar man för och hyllar såna här prestationer.

inser ni inte arbetet bakom? kan sätta mitt liv på att många av er inte ens lyckats fixa 4ghz även om ni hade grejjerna för det.

För i hela världen skulle jag vara imponerad? Kan han köra maskinen 24/7? Nej... Kan ha med sig den på lan eller demoparty? Nej...

Vad är det för spänande med att han kör den i 7GHz? Som tidigare nänmt så klarar en Conroe i 2,66GHz göra nästan samma sak...

Permalänk
Medlem

Håller absolut med Joppepoppe! De som inte fattar charmen med överklockning kanske ska börja fundera över vad de gör på en site som sweclockers

Jag måste säga att det är grymt imponerande resultat han kommer fram till i alla fall Och ett tips är att kolla på den näst sista bilden där han sitter och väntar på resultatet med huvudet i händerna DET är varför man håller på med överklockning....

Permalänk
Medlem

7 ghz fick upp min till 10 Ghz :S;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^
Antingen är du eller din mormor mytoman.

Take a joke

Permalänk
Medlem

Negativa och pessimistiska inlägg kommer varje gång en sån här nyhet publiceras. Varför det händer, som tidigare nämts, på en site som sweclockers kan jag inte förstå. Även om den nu inte är 24/7-stabil så är det ett imponerande resultat.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem

Som svar på alla frågor om varför man överklockar; Därför att man kan, Jag har inte överklockat min burk för att jag var tvungen eller för att jag tyckte den var långsam, utan för att jag hade möjlighet till det och tyckte att det var kul.
Dock så stannade jag när jag började märka av tecken på instabilitet eftersom jag vill kunna använda den 24/7 och saknade ork att modda det där lilla extra, Dock så kan jag uppskatta när folk testar gränserna, och framförallt när de vill delge detta till oss som är intresserade (vad gör man här om man inte är intresserad?).
Hatten av för AlexTa och alla andra som testar gränserna!

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuckel
Som svar på alla frågor om varför man överklockar; Därför att man kan, Jag har inte överklockat min burk för att jag var tvungen eller för att jag tyckte den var långsam, utan för att jag hade möjlighet till det och tyckte att det var kul.
Dock så stannade jag när jag började märka av tecken på instabilitet eftersom jag vill kunna använda den 24/7 och saknade ork att modda det där lilla extra, Dock så kan jag uppskatta när folk testar gränserna, och framförallt när de vill delge detta till oss som är intresserade (vad gör man här om man inte är intresserad?).
Hatten av för AlexTa och alla andra som testar gränserna!

Håller med till punkt och pricka, bra skrivet! (Nu slapp ju jag mixa ihop ett sånt stycke. )

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
För i hela världen skulle jag vara imponerad? Kan han köra maskinen 24/7? Nej... Kan ha med sig den på lan eller demoparty? Nej...

Vad är det för spänande med att han kör den i 7GHz? Som tidigare nänmt så klarar en Conroe i 2,66GHz göra nästan samma sak...

ja jag håller med dig fan. förstår inte vad som e så imponerande me det om inte folk kan använda den 24/7 eller ta med sig???

imo så tycker jag en sånt news passar i förummet för små prat och inte i första sidan.

jag skulle ha blivit imponerad om han Åtminstonde kört benchmark på shaiten men men

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

suck...

detta e ju en sida som intresserar sej på clocking...
detta e ju ballt 7ghz wow

kan man köra dragracingbilar på vägarna kanske?
nääää jusste...

Visa signatur

Rock On!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuckel
Som svar på alla frågor om varför man överklockar; Därför att man kan, Jag har inte överklockat min burk för att jag var tvungen eller för att jag tyckte den var långsam, utan för att jag hade möjlighet till det och tyckte att det var kul.
Dock så stannade jag när jag började märka av tecken på instabilitet eftersom jag vill kunna använda den 24/7 och saknade ork att modda det där lilla extra, Dock så kan jag uppskatta när folk testar gränserna, och framförallt när de vill delge detta till oss som är intresserade (vad gör man här om man inte är intresserad?).
Hatten av för AlexTa och alla andra som testar gränserna!

Kunde inte ha sagt det bättre.
Ni som klagar på 24/7 och att den inte går att lana med osv. Tror ni det var syftet eller? Knappst. En kul grej som så mycket annat här i livet. Exklusiva bilar, hus, mat, båtar, datorer (genomsnittsdatorer är nog rätt underrepresenterade här på swec t.e.x) osv.

Köper man en Bugatti Veyron för 10 millar för att det är smart? Nej, för att det är en kul grej (de få som har råd).

Överklockade han CPUn till 7Ghz för att han var tvungen? Nej, han gjorde det för sin egen vinnings skull.

För att inte låta så fördomsfull, det kanske är en hon? (Läste inte hela inlägget.)

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Känns som ganska meningslöst då man inte kan köra detta 24/7

vadå meningslöst? visst det är ingen lan-rigg men det är ju som att säga att det är meningslöst att ha ett fritidsintresse för man inte har någon nytt av det. för oss som har klockat en del vet hur skoj det är att spöa sina tidigare rekord och komma några pinnar högre varje gång.

som flera personer påpekat det åt dig är det en sida för klockare. (läs sidans namn en gång lååångsamt och noooga så ser du det)

Om du inte uppskattar klockning och rekord inom det området, vad har du då här att göra kan man undra. det är som att gå på en bilmässa men man gillar inte bilar.

Visa signatur

:)

Permalänk

Om nu detta inte är värt att ligga på förstasidan och det bara är trams som dom flesta av er påstår. Vad är "häftigt" i era ögon? Och vad platsar på första sidan på sweclockers om inte detta?

Visa signatur

Alldeles för många datorer.. :>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marshmallow
Och vad är den teoretiska högsta?

Läste för ett tag sedan, har för mig att det var i Illustrerad Vetenskap, att gränsen för kiselprocessorer ligger runt 15 GHz. Sedan går det helt enkelt inte att göra mindre komponenter med kisel.

Då får man gå över till optiska processorer om man vill öka mer, och vad gäller dessa så ser forskarna tydligen ingen gräns Plus i kanten med optiska processorer är att dom dessutom varken drar märkbart med ström eller utvecklar märkbar värme, eftersom den i princip är en nanokonstruerad kristall som bara bryter ljuspulser. Får mig att tänka på typ Star Trek, framtiden ser ljus ut på datorfronten iallafall

Visa signatur

Asus TUF Gaming B650 PLUS WIFI
AMD Ryzen 7 7800X3D
Arctic Liquid Freezer II 420
32 Gb DDR5 6000 MHz CL30
MSI GTX 1660 Ti 6GB OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
vadå meningslöst? visst det är ingen lan-rigg men det är ju som att säga att det är meningslöst att ha ett fritidsintresse för man inte har någon nytt av det. för oss som har klockat en del vet hur skoj det är att spöa sina tidigare rekord och komma några pinnar högre varje gång.

som flera personer påpekat det åt dig är det en sida för klockare. (läs sidans namn en gång lååångsamt och noooga så ser du det)

Om du inte uppskattar klockning och rekord inom det området, vad har du då här att göra kan man undra. det är som att gå på en bilmässa men man gillar inte bilar.

Läs undertexten på Sweclockers.com .. "sveriges största sajt om överklockning och hårdvara"..

Jag har hårdvara som intressen och har haft det sedan början av 90-talet..

Permalänk

Varför fjantar dom runt med flytande kväve som bara har en ljummen kokpunkt på -196C. Det hade varit bättre att använda flytande helium som har en kokpunkt på -269C.

Det finns inga genvägar till den perfekta klockningen.

Visa signatur

Alfred E. Neuman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Känns som ganska meningslöst då man inte kan köra detta 24/7

Då kan man säga: "datorer är onödiga, kostar bara pengar och de är utdaterade efter ett år".

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Då kan man säga: "datorer är onödiga, kostar bara pengar och de är utdaterade efter ett år".

?? "it dosnt make any sens"?

om folk tycker att överclockning är kul så håller jag med men om nån ska överklocka nåt så ska det leda till nåt vettig. som jag sa innan jag skulle ha blivit väldigt imponerad om han åtminstonde kunde ha kört "benchmark"

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
?? "it dosnt make any sens"?

om folk tycker att överclockning är kul så håller jag med men om nån ska överklocka nåt så ska det leda till nåt vettig. som jag sa innan jag skulle ha blivit väldigt imponerad om han åtminstonde kunde ha kört "benchmark"

Det var la ett jäkla tjatande... För ordningens skull, han KÖRDE en benchmark, bland annat just super pi. Det finns fler benchmarks än 3D mark vet du.

Sen tillkommer det faktumet att det är ett intresse, en hobby, med överklockning. Som med de flesta andra, är det inte målet, utan vägen dit som är poängen.

Visst, jag skulle inte lägga ner de pengarna, eller det arbetet på att överklocka en cpu i ett par minuter i stöten. Jag har i gengäld ägnat en hel sommar för ett antal år sedan till att bygga skateboard ramp, och jag åkte inte ens skateboard... Bygger RC bilar, flygplan och båtar, där den stora delen av tiden spenderas på service och underhåll, och endast om man har tur, kan man ägna en hel dag åt att köra/flyga... Vad som lockar olika människor är inte samma saker, och en jäkla tur är det. Sluta gnälla en massa i tråden, tycker ni inte det är en bedrigt, eller värt ett omnämnande, så låt bli att nämna / kommentera det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Då kan man säga: "datorer är onödiga, kostar bara pengar och de är utdaterade efter ett år".

Hur får du ihop den korkade ekvationen? Jag nämnde att en OC som inte kan fungera mer än max 1h är slöseri på tid. En dator kan du ha ingång 24/7 om inte strömmen bryts, programvara krashar eller att du måste stänga av för underhåll...

Vad vet jag, du kanske är en av de människorna som blir impad av ett aids-vaccin som fungerar i 5 minuter....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
typ. för att vid 8GHz så är det avståndet mellan CPU och RAM som brommsar hastigheten,

Låter så fel.
Säker på att du inte blandar ihop RAM och onchip cache?
För minnet behöver ju inte köras så snabbt och det är ju allmänt känt att utvecklingen av RAM gått relativit långsamt sett mot prestandan på processorer. Inget nytt att processorn får ännu mer dödtid.

Men orsaken att det inte går att få upp hastigheten så mycket mer är att signaler inte når ut över hela chippet på en klockpuls. Boven här är ju bl.a. onchip cacheminnet, eftersom det tar upp så stor yta av kretsen.

Och signalernas propageringshastighet i processorn är väl ca ½ ljusets hastighet i vakuum (?).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
För i hela världen skulle jag vara imponerad? Kan han köra maskinen 24/7? Nej... Kan ha med sig den på lan eller demoparty? Nej...

Vad är det för spänande med att han kör den i 7GHz? Som tidigare nänmt så klarar en Conroe i 2,66GHz göra nästan samma sak...

Fast vad spelar det för roll om han kan köra den 24/7? Jag antar att du har datorer som din hobby för att du tycker det är roligt, inte sant? Senast jag kollad upp så ska en hobby vara rolig och inte nyttig eller användbar, isf kan du ju gärna ge bort dom pengar du spenderar på din/a dator/er för att ge några fattiga barn i Afrika en bättre framtid. Han ifråga tycker ganska självklart att det är kul och klocka och slå rekord(som tex i detta fallet med en P4 955E) så varför ska han och alla vi andra här bry oss om ifall du tycker det är tråkigt med överklockning, då passar det väl bättre för dig att skippa alla dessa "tråkiga" nyheter och så blir livet lite lättare för dig. Jag tycker det är kul när andra gör sådana här "uppoffringar" och jag är heller inte ensam om det här på forumet.

Men om du däremot tycker det är väldigt kul att diskutera och försöka övertala folk om din åsikt, så visst, detta är ändå ett forum :).

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det var la ett jäkla tjatande... För ordningens skull, han KÖRDE en benchmark, bland annat just super pi. Det finns fler benchmarks än 3D mark vet du.

Sen tillkommer det faktumet att det är ett intresse, en hobby, med överklockning. Som med de flesta andra, är det inte målet, utan vägen dit som är poängen.

Visst, jag skulle inte lägga ner de pengarna, eller det arbetet på att överklocka en cpu i ett par minuter i stöten. Jag har i gengäld ägnat en hel sommar för ett antal år sedan till att bygga skateboard ramp, och jag åkte inte ens skateboard... Bygger RC bilar, flygplan och båtar, där den stora delen av tiden spenderas på service och underhåll, och endast om man har tur, kan man ägna en hel dag åt att köra/flyga... Vad som lockar olika människor är inte samma saker, och en jäkla tur är det. Sluta gnälla en massa i tråden, tycker ni inte det är en bedrigt, eller värt ett omnämnande, så låt bli att nämna / kommentera det.
B!

mr.B sorry alltså jag vill inte låta som en whiner eller nåt så. jag ville säga vad jag tyckte....

du tycker att att överklocka på det viset är en hobby, ja ok det håller jag med men jag tycker att det finns som man kan ha nytta av det ( tex: som din hobby som du nämnde) och så finns det sånt som är ganska onödig.

jag själv älskar att överklocka /cpu, ram och gfx) och jag har bränt några delar men man lär sig mest när man bränner mest

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

illa

Visa signatur

- 3500+ 2,2GHz @ 2,4GHz, Zalman CNPS7700-Cu - MSI K8N NEO4-FI - 1024mb Ram - 6600GT PCIe 128mb - maxtor 200gb, Seagate 60gb -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Känns som ganska meningslöst då man inte kan köra detta 24/7

precis som din kommentar då..såklart att man inte kan köra det 24/7, det är ju inte det som det går ut på?!

det går ut på att komma så högst som möjligt och slå alla andras rekord!

"Varför köra i 380 km/h om man inte kan göra det jämt" lixom..

fattar du?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Men det hemskt vad folk var touchy här... har jag nuddat vid en öm punkt eller nåt?

Sen finns det en orsak till att du inte får köra i 380km/h... finns folk som inte vill dö .. lixxom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Men det hemskt vad folk var touchy här... har jag nuddat vid en öm punkt eller nåt?

Sen finns det en orsak till att du inte får köra i 380km/h... finns folk som inte vill dö .. lixxom

´

jovisst, men principen är densamma som jag syftar på, att man KAN inte köra 380 km/h överallt..och man kan inte ha en processor i 7 ghz hela tiden!

precis som det är coolt att läsa om hastighetsrekord kan det vara kul att läsa om överklockningsrekord..hajjar du?

nej det var inte nån öm punkt eller nåt..jag läste av en händelse några inlägg och tyckte bara det var så idiotiskt, man hör alltid nån som säger "spela roll när man inte kan ha den så 24/7" när nån sätter nåt rekord.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
´

jovisst, men principen är densamma som jag syftar på, att man KAN inte köra 380 km/h överallt..och man kan inte ha en processor i 7 ghz hela tiden!

precis som det är coolt att läsa om hastighetsrekord kan det vara kul att läsa om överklockningsrekord..hajjar du?

nej det var inte nån öm punkt eller nåt..jag läste av en händelse några inlägg och tyckte bara det var så idiotiskt, man hör alltid nån som säger "spela roll när man inte kan ha den så 24/7" när nån sätter nåt rekord.

Tror inte man får köra 380km/h någonstans.. inte ens autobahn..

Istället för att överdriva så hade det från min synvinkel varit enormt mycket häftigare ifall han lyckats hålla cpu:n stabil på 5,5GHz med tex luft.. Att få en enorm prestanda boost som håller i sig i längden hade varit mycket mer intressant, inte sant?

Sen är det vissa här inne (läs, inte dej då) som uppenbarligen glömt ta sin prosac eller likande som blir sura över en sådan kommentar och mer eller mindre vill få bort en här ifrån forumet. Synd bara att dom får sparka ut alla på programmerings/internet/övriga os avdelningen också då. För deras stora intresse ligger inte iheller på överklockningen. Men så långt räcker inte hjärnkapaciteten till..

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caop!
Extremt onödigt när en conroe 2,66 klarar PI på 20.. Kommer inte ihåg om den var "mycke" elelr lite överklockad... men piska det gjorde den utan tvekan

Det var lite drygt 19sekunder, och helt oklockat (inget OC stöd alls i BIOS)

Conroe 2,66 @ stock >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Netburst @ 7ghz+kväve

Kul klockning, men fullständigt meningslös annat än för sakens skull.

EDIT;
BTW ang 24/7, det var nån asiatisk butik som körde en P4a @ 5ghz 24/7 på luft med Scythe Ninja som kul skyltexemplar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninjavinden
Varför fjantar dom runt med flytande kväve som bara har en ljummen kokpunkt på -196C. Det hade varit bättre att använda flytande helium som har en kokpunkt på -269C.

Det finns inga genvägar till den perfekta klockningen.

kärnan spricker efter - 200 grader så det går inte att använda helium som har kokpunkt på - 269.3 grader

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.