Intels vinst minskar, men bättre än väntat

Permalänk
Melding Plague

Intels vinst minskar, men bättre än väntat

<font style="font-size: 10pt"><b>Intels vinst minskar, men bättre än väntat</b></font> <small class="small">torsdag 20 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Halvledartillverkaren Intels vinst sjönk det första kvartalet i år med 38 procent mot motsvarande kvartal förra året rapporterar <a href="http://today.reuters.com/business/newsarticle.aspx?type=ousiv..." target="_blank">Reuters</a>. Nettovinsten per aktie var 23 cent, mot 35 cent ett år tidigare. Men resultatet var ändå bättre än de 22 cent per aktie i nettovinst som var förväntat:<br /><br /><i>”The first quarter was a little better than I was expecting”</i> säger en analytiker på ThinkEquity Partners till Reuters. Som ett resultat av detta steg trots allt Intels aktie med 1,5 procent efter kvartalsrapporten.<br /><br />De senaste tolv månaderna har Intels aktie sjunkit med 24 procent. En förklaring till Intels minskade vinst är att AMD tagit marknadsandelar, särskilt på servermarknaden, vilket fått Intel att minska sina priser.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Oj det var inte en liten vinst minskning, men det ökar väl när Conroe osv släpps gissar jag på, och nu med intel dell.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Detta är ju ett grymt bra bevis på att konkurrans är bra, intel tvingas sänka priserna. Inte för att nån är dum nog att köpa intels grejjor ändå, men iaf. ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Detta är ju ett grymt bra bevis på att konkurrans är bra, intel tvingas sänka priserna. Inte för att nån är dum nog att köpa intels grejjor ändå, men iaf. ^^

Ingen? Intel har väl monopol på x86-marknaden?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
Ingen? Intel har väl monopol på x86-marknaden?

Aldrig hört talas om AMD?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Detta är ju ett grymt bra bevis på att konkurrans är bra, intel tvingas sänka priserna. Inte för att nån är dum nog att köpa intels grejjor ändå, men iaf. ^^

Conroe kommer alla att vilja ha, vill man inte det så är man dum!

Tvingas sänka priserna? huj huj en D805 kostar redan 1300:- finemang om priset går ner en femhundring .. btw. vad kostar AMD´s billigaste dual-core?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Någon som har sett om Intel har flyttat fram releasen på Memrom? ..

Permalänk
Medlem

Vadå? minskar bättre än väntat?

"och nu med intel dell."

Dell har alltid haft intel..

Permalänk
Medlem

Det är alltid något jag facinerat mej över.

Jag hör många som svär över AMD processorer och säger de bara sånt budget skräp. Nu till grejen.
Alla dessa människor råkar vara Microsoft-fanatiker med, dvs. sånna som försvarar Microsoft-produkter till varje pris och kallar alla andra och annat för amatörer.

Och många som föredrar AMD och säger att dom har utvecklats mycket på sistone och är bättre på Xenon på många saker t.ex,, råkar gärna föredrar Linux-servers eller öppna lösningar..

Har jag fel, eller de bara en slump ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Aldrig hört talas om AMD?

Fast AMD kan ju tillverka hur bra processorer som helst och till o med ge bort dem, Intel kommer endå överleva då AMD inte kan förse marknaden med tillräckligt med processorer.

Permalänk
Medlem

Tror du har rätt Lurcazzus.. Intel lär behöva åtminstonde en till konkurrent förutom AMD .... alla får skänka 100kr till VIa så att de får en vitaminijektion med cash...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det är alltid något jag facinerat mej över.

Jag hör många som svär över AMD processorer och säger de bara sånt budget skräp. Nu till grejen.
Alla dessa människor råkar vara Microsoft-fanatiker med, dvs. sånna som försvarar Microsoft-produkter till varje pris och kallar alla andra och annat för amatörer.

Och många som föredrar AMD och säger att dom har utvecklats mycket på sistone och är bättre på Xenon på många saker t.ex,, råkar gärna föredrar Linux-servers eller öppna lösningar..

Har jag fel, eller de bara en slump ?

Eftersom Intel dominerade marknaden ett bra tag är det många som har växt upp med Intel+Windows. Om nu dessa människor råkar vara konservativa(ordval?) så är det inte onaturligt att de försöker på alla sätt klanka ner på alternativ för att på så sätt intala sig själva att Intel+Windows fortfarande är det enda som gäller. Det är bekvämast så för de själva.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Conroe kommer alla att vilja ha, vill man inte det så är man dum!

Tvingas sänka priserna? huj huj en D805 kostar redan 1300:- finemang om priset går ner en femhundring .. btw. vad kostar AMD´s billigaste dual-core?

Folk har ju köpt Prescott trots att det funnits bättre alternativ länge. Inte minst på den här siten har Intelboysen gjort vad de kunnat för att försvara Prescott så mycket det gått.

Skulle tro att D805 kostar ungefär vad den är värd, om den vore dyrare skulle den va svårsåld. Så länge AMD kan sälja allt de tillverkar finns det knappast någon anledning att sänka priset, riktigt så verkar det inte va för Intel just nu som tycks ha en del chip de måste bli av med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Folk har ju köpt Prescott trots att det funnits bättre alternativ länge. Inte minst på den här siten har Intelboysen gjort vad de kunnat för att försvara Prescott så mycket det gått.

Skulle tro att D805 kostar ungefär vad den är värd, om den vore dyrare skulle den va svårsåld. Så länge AMD kan sälja allt de tillverkar finns det knappast någon anledning att sänka priset, riktigt så verkar det inte va för Intel just nu som tycks ha en del chip de måste bli av med.

Visst har det funnits bättre alternativ än prescott... men nu gäller det Conroe & den är i högsta grad ingen preshott..

Som jag skrev skulle D805:an sjunka ytterligare i pris så då kan man knappast låta bli att köpa den... enbart för att göra av med lite pengar till.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Visst har det funnits bättre alternativ än prescott... men nu gäller det Conroe & den är i högsta grad ingen preshott..

Som jag skrev skulle D805:an sjunka ytterligare i pris så då kan man knappast låta bli att köpa den... enbart för att göra av med lite pengar till.

Skulle inte tro att Intel vill sänka priset på D805:an mera. Nånting vill de välle ha för besväret?

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt när de precis måste ha investerat multum i nya generationen processorer.... Ett företag gör alltid sitt bästa arbete från underläga... och visst är de nya processorerna som skall komma ut rätt magnifika och överlägsna.

Drar parallel med apple exemepelvis, som idag gör nästan ALLT rätt... Produkterna, tjänsterna osv.. de lyssnar på folket och innoverar, för det mesta iaf...

Eller nVidia som hamnade i underläge efter ATI's radeon 9700... låång svacka, men idag blivit en bit överlägsna över ATI...

Men det man måste säga är att samtliga ovanstående företag kommer att slå sig ner, och nöja sig när de väl har en tillräcklig marginal över konkurrensen!

Som i Italiensk fotboll, 1-0 räcker.... Men ack så oförberedda de är när de andra laget plötsligt slår in ett mål och reducerar!.....

Paralellerererererr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Skulle inte tro att Intel vill sänka priset på D805:an mera. Nånting vill de välle ha för besväret?

vet man inte, den kostade initialt 1495:- på komplett om jag inte misstar mig, nu kostar den 1295:-...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag vill se ett sånt där test där dom provar ett intelsystem och ett amdsystem (där det enda som skiljer är moderkorten och prollen) och kör speltester osv. Självklart ska båda systemen vara överklockade så mycket det går (med en bra luftkylare bara).
Det är DET som är intressant, inte vad man får för pengarna i standardutförande, utan vad man får för pengarna när man pressat skiten ur hårdvaran. Jag har inget emot att gå över till Intel igen, bara dom ger mig bättre fps/$$$-ratio än amd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Jag vill se ett sånt där test där dom provar ett intelsystem och ett amdsystem (där det enda som skiljer är moderkorten och prollen) och kör speltester osv. Självklart ska båda systemen vara överklockade så mycket det går (med en bra luftkylare bara).
Det är DET som är intressant, inte vad man får för pengarna i standardutförande, utan vad man får för pengarna när man pressat skiten ur hårdvaran. Jag har inget emot att gå över till Intel igen, bara dom ger mig bättre fps/$$$-ratio än amd.

Jo, precis
en överklockad D805 mot en överklockad A64 3000+ eller en sempron 3400+

Permalänk
Medlem

jag ska iaf köpa mig intel aktier nu, och sälja efter conroe