Permalänk

20 pins kontakt på 24 pins moderkort

Hej! Har fått hem ett Abit moderkort. Såg att det var 24 pins kontakt för strömförsörjningen, på mitt nätagg, (standard?) så är det 20 pins kontakt. Läste i manualen att jag ska låta 11,12,23,24 vara okopplade.

Men jag vet inte om jag har gjort rätt, nu har jag satt den så "långt ner" som möjligt, dvs låtit de 4 översta vara lediga.

Och förresten så såg jag att det fanns en kontakt till, som pentium-moderkort tydligen använder, 4-pins kontakt. Ska jag använda BÅDE 20 pins kontakten och 4 pins-kontakten, och vad skiljer dem åt?

Mvh. Robin!

Permalänk
Medlem

du ska använda båda kontakterna men om det går att göra om en 20 pins till en 24 pins det har jag ingen aning om.

edit: 24 pins är alltså den standarden som har ersatt 20 pins.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Det står i manualen hur du ska göra med strömkontakterna
(Sid 16 i manualen tror jag)
Mvh / TiGGr

Visa signatur

Silverstone HTPC, Gigatyte P35-DS4 rev 2.0, Q6600 @ 3,2 Ghz, Zalman 9700-NT, ASUS HD 4870,
Crucial BallistiX 8500 2 GB, Barracuda ES-2 250 GB, WD 500 GB MyBook, Mirai DTL-642E500 @ 1080P
3DMark-01 3DMark-03 3DMark-05 3DMark-06

Permalänk

Tack för svaren!

Ja det står i manualen, och jag har gjort så gott jag kunnat efter den.
Men jag ville bara dubbelkolla. Vad som stod i manualen var att om man har ett nätagg med 20-pins kontakt så kunde man sätta det på moderkortet med 24-pins kontakt, fast då fick man sätta det "längst" ner på kontakten, så att säga. Och det var det jag ville dubbelkolla så att jag inte har satt den fel så att moderkortet pajar för mig... :/

Permalänk

Det går alldeles utmärkt att köra 20-pins i en 24-pinskontakt. Dock bör du inte ha ett allt för klent agg. 24-pin är för att "framtidssäkra" strömförsöjningen. Med dagens komponenter räcker "strömmen" oftast gott och väl.

Permalänk

Finns sladdar som konverterar kontakterna också.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk

Ok jag testade att starta upp burken nu och det verkar fungera.

Har dock lite problem, verkar det som. Verkar som att det är minnet som strular.

Se min andra tråd för mer info...

Permalänk

ja kör me 20pins funkar då iaf

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv