Permalänk

Problem med Corsair-minnen?

Hej!

Jag fick hem mina nya Corsair-minnen, 2gb med latenserna 2-2-2-6 . Även nytt moderkort, ett Abit och processor Athlon64 3500+ .
Jag har nu installerat det och allting verkar fungera, tills jag körde PCMark 04.
När jag kom till minnestesten så bara stängde programmet av sig utan förvarning.
När jag körde samma test andra gången så rebootade hela burken också utan förvarning.

Testade minnes-testen i Everest Home och där fick jag fram resultat från minnestesten så det verkar fungera... Men nu är frågan, varför rebootade min burk och varför fungerade inte minnestestet i PCMark 04...?

Mvh. Robin

Permalänk
Medlem

Det beror antagligen på att du försöker köra "2-3-2-6" minnen med "2-2-2-6" timings.

Gör om, gör rätt. Börja med Corsairs rekommenderade åtkomsttider för minnena. Därefter kan du stegvis med stort tålamod börja knepa med minnesinställningar. När något går snett ändrar du tillbaka aktuellt värde, i detta fallet är antagligen Trcd för tajt inställt.

Permalänk

Ok, men jag har inte ändrat något i BIOS alls sedan jag fick datorn...
Antar att det är under "Advanced Chipset Features" som man ändrar minnesinställningarna?

Och exakt vad ska jag ändra, och till vad?

Edit: Och om jag inte minns fel så sist jag var där och tittade så stod allt på typ "auto" eller "default" ...

Mvh. Robin

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte skriver vilka minnen du har kan jag bara gissa.

Om det är så att du äger Corsair TWINX2048-3200C2, ska du gå in i BIOS och hitta sektionen för minnesinställningar...

Ställ in...
Trp @ 3 (Row Precharge Time)
Trcd @ 3 (Row Address to Column Address Delay)

Det finns även folk som rapporterar att de måste ändra CL/Tcl/CAS Latency till 2,5 men det kanske gäller en tidigare revision av TWINX2048-3200C2 så den inställningen kan du vänta med att ändra eftersom det möjligtvis inte är nödvändigt.

http://www.corsair.com/corsair/xms.html

Permalänk

Ok tack!

Jag sitter i skolan nu, så jag kan inte testa.
Men det är de minnena jag har köpt, tror jag iaf. Köpte dom på datorbutiken.se för ca 2100:-

Men jag testar så fort jag kommer hem så återkommer jag med resultat senare.

Mvh. Robin