Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FORSKUR
intressant med nytänkande, återstår och se om den faktiskt e bra för om den vore totalt kass så tror jag inte att dom skulle sätta igång och massproducera den. för det finns ju ingen mening i att massproducera dyr skit som ingen köper

Helt rätt, men om de kan massproducera billig skit och sälja till högt pris så ger det fina siffror i bokslutet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hjälpsam

ISO kravet på ljudmätning av fläktar är;
- Totalt ljudisolerat rum med vissa givna dimensioner.

- Fläkten skall vara upphängd i en antivibration/gummibandsliknande sak.

- Ljudet skall mätas med en microfon placerad i rät linje framför fläktens axel på sugsidan.

Man kan ju räkna ut med röven och en bit krita att det mesta av ljudet blåses bort från microfonen i den helt ljudfångande väggen och endast ett minimalt ljud når microfonen.

Därför anser jag att den dba beteckning som är på fläktar är mer eller mindre ointressant för den har ingen som helst relation om hur den låter "på riktigt" i den miljö den är avsedd för.

Det behövs helt enkelt mer subjektiva breda recensioner av fläktar. Tex som den madshrimps gjorde på 120mm fläktar nyligen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
ISO kravet på ljudmätning av fläktar är;
- Totalt ljudisolerat rum med vissa givna dimensioner.

- Fläkten skall vara upphängd i en antivibration/gummibandsliknande sak.

- Ljudet skall mätas med en microfon placerad i rät linje framför fläktens axel på sugsidan.

Man kan ju räkna ut med röven och en bit krita att det mesta av ljudet blåses bort från microfonen i den helt ljudfångande väggen och endast ett minimalt ljud når microfonen.

Därför anser jag att den dba beteckning som är på fläktar är mer eller mindre ointressant för den har ingen som helst relation om hur den låter "på riktigt" i den miljö den är avsedd för.

Det behövs helt enkelt mer subjektiva breda recensioner av fläktar. Tex som den madshrimps gjorde på 120mm fläktar nyligen.

Man kan räkna ut med röven att fläktarna måste vara extremt starka för att blåsa bort ljud så där.
Dom har satt mikrofonen rätt då ljudnivån borde vara rättvis där. Sätter dom den framför så fångar mikrofonen i stället upp massa turbulensljud som uppstår när fläkten blåser rakt på membranet.

Permalänk
Medlem

Den största skillnaden mellan olika mätningar av ljudnivå är avståndet mellan objektet som ska mätas och mikrofonen, eftersom ljudet minskar i kubik med avståndet så get det mycket stora skillnader.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!