Permalänk
Medlem

Intel Pentium M 735. 1.7ghz ->2.65ghz

Fick en ganska så ny Pentium M av en kompis (2 mån) gammal eftersom hans bärbar Sony Vaio förstördes. Så jag beställdet ett moderkort Asus P4P800SE och en sån Adapter 479 mest för att testa Cpu-n.

Kopplade ihop allt idag och testade att klocka lite den är som orginal 1.7ghz 400mhz.
Länk till en sån: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301723

Kom upp i 2.65ghz som jag tyckte va ganska roligt eftersom jag kör luft alltså den kylflänsen som följde med Asus adaptern och den va ganska sval även vid den klockfrekvensen så låg den på 36C utan nån chassi fläkt enbart CPU fläkten.

Lite bilder.

Super Pi:

Info system:

Temp:

Kul dator att leka. Kan användas till allt Servern, Htpc, Gaming bara slänga i ett bra AGP kort, Ws.

Blev rätt så förvånad att man fick upp den så hoppas högt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

En netburst killer?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Prova att sänka multipeln mer och ändra så att minnena körs i 1:1 istället. Då borde du kunna öka FSB ännu mer.

Bra klocka annars.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Skall försöka trixa lite mer med multipeln å på så sätt öka FSB. Har redan sänkt den från 17x till 16x men skall gå ner ännu mer.
Ja, en netburst killer
Blev själv glatt överaskad av klockningen.

Permalänk
Medlem

Det var en fin överklockning!
Du har nått "taket" som man brukar nå med luftkylning på en Dothans, fast det med orginalflänsen vilket är imponerande.

Önskar du uppnå runt 27-28s i superpi måste du köra minnena i 2-2-2-5 dessvärre

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

frågor:
1. blir det några prestandaförluster (ala nforce2) när man kör FSB+minne asynkront? Dvs använder sig av dividers?
Nu kör du FSB på 160 och minne på 200, en del chipset gillar inte det alls utan gynnas tom av att köra minnena på 160Mhz. Prova gärna det genom att jämföra superPi resultat med asynkront(med minnesdivider) eller synkront (1:1)

2. Gynnas det av Högre FSB ? vilket är bäst 9x200 eller 10x180 (eller liknande), skillnader ?

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

mikerrer.

Tack för tips angående moderkort jag har trasslat genom din tråd flera gånger och den har hjälpt mig.
Jag skall försöka sänka minnestimings till 2-2-2-5 och kolla hur det går misstänker att det skall klara sig. Har en känsla bara.

oC MasteR Jay

Själv har jag inte så mycket erfarenheter av just Intel system, men det jag har följt så har jag sätt att många kör asynkront och att det inte påverkar lika mycket intel system som Amd-s system men jag kan ha fel oxå.
När jag startade systemet så var ju minnena redan från början i asynkront och även min bärbar kör så en P-M Donthan 1.73, 533mhz.

Amd vet jag kör 1:1 och dom vinner mest på det än att kör synkat så NF2 skall vara 1:1.
Jag måste sänka multipeln för att kunna skjuta upp FSB-n skall pilla lite till i kväll. Multipeln ligger på 17x och kan sänkas neråt skall prova det och försöka trycka upp FSB till 200 och köra 1:1.

Men annars är jag helt nöjd, mest pga att det är luftkyltsystem och att tempen är låg.