Permalänk
Medlem

Byta bios via cmd??

Ska uppgradera bios och har filerna hemma(awdflash.exe och biosfilen). Problemet är att diskettstationen inte fungerar och inte hellerden nyinköpta, den finns med i den här dator men det står bara "sätt i disk bla bla"...kan man köra programmet via cmd?? ska jag anv. mig av ngt som heter winflash istället?? Vet inte va det är men har hört att det är en variant.

Mvh Johan

Visa signatur

Bronze

Permalänk

Nuförtiden kan de flesta moderkort uppdateras under Windows med särskild programvara. Vad har du för moderkort, eller är det nåt annat som ska flashas? Att köra CMD är INTE samma sak som att köra från en DOS-diskett!

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barnstormer Jag har bytt prolle till en 2600+ och hämtade hem bios som skulle stödja upp till 2700Mhz. Jag flashade med winflash och allt skulle visst gått bra, startade om men det står fortfarande processor unknown och 1533 Mhz om man kollar i tex Everest. En 2600+ ligger väl på 2Mhz ?...fan....varför proc unknown?
Nuförtiden kan de flesta moderkort uppdateras under Windows med särskild programvara. Vad har du för moderkort, eller är det nåt annat som ska flashas? Att köra CMD är INTE samma sak som att köra från en DOS-diskett!

Visa signatur

Bronze

Permalänk
Medlem

vad ska du flasha om, ska du flasha moderkortet så finns det en bra skiva att ladda hem från dfi-street, tmods, den innehåller det mesta du behöver för att flasha om moderkortet..

sen att flasha i win är ganska riskabelt, då är det mkt bättre att du lägger ut 100kr och köper en diskstation, annars borde du väl ha någon som du kan låna en sån av,

Visa signatur

| QX9650 | E8400 | E3110 | E7300 | 2*9800GTX på onsdag |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krull
vad ska du flasha om, ska du flasha moderkortet så finns det en bra skiva att ladda hem från dfi-street, tmods, den innehåller det mesta du behöver för att flasha om moderkortet..

sen att flasha i win är ganska riskabelt, då är det mkt bättre att du lägger ut 100kr och köper en diskstation, annars borde du väl ha någon som du kan låna en sån av,

Det är moderkortet. Diskstation har jag en gammal och köpte ju en ny också, förmodligen ngn bugg i moderkortet eller ngt eftersom den inte tar disketter. Har flashat med winflash men det står fortfarande processor unknown och samma Mhz(1533). Hörde ngt om att ibland måste man ställa om fsb´n eller multipeln för att den ska fatta men då klockar man den ju eller?? Den ska väl gå på samma inst. som den gamla för fasen?

Mvh Johan

Visa signatur

Bronze

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bronze
Det är moderkortet. Diskstation har jag en gammal och köpte ju en ny också, förmodligen ngn bugg i moderkortet eller ngt eftersom den inte tar disketter. Har flashat med winflash men det står fortfarande processor unknown och samma Mhz(1533). Hörde ngt om att ibland måste man ställa om fsb´n eller multipeln för att den ska fatta men då klockar man den ju eller?? Den ska väl gå på samma inst. som den gamla för fasen?

Mvh Johan

Går ju att göra en cd bootbar och lägga över biosfilen på den så prova med det.

Sen ang processorn kolla så att fsb står rätt i biosen vilket den säkerligen inte gör så ändra den till det den ska vara på och om datorn sen funkar som den ska så behöver du inte flasha moderkortet för att det står unknovn cpu vid uppstarten är något som man kan leva med.

Permalänk
Hjälpsam

Ang icke fungerande disketstation.

1. Det finns en rad sätt att sätta kabeln, men bara en fungerar. Om den blinkar till under post/bootup så är det rätt. Om den är helt släkt eller lyser helatiden så sitter kabeln fel.

2. En del disketstationer kan vara känsliga för hur hårt skruvade de är, så när du testar, kör med den utanför chassit utan skruvar i.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI