Imac är tyst och har låg effektförbrukning

Permalänk
Melding Plague

Imac är tyst och har låg effektförbrukning

<font style="font-size: 10pt"><b>Imac är tyst och har låg effektförbrukning</b></font> <small class="small">fredag 21 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
<a href="http://www.silentpcreview.com/article594-page1.html" target="_blank">Silent PC Review</a> har testat den senaste versionen av Imac 17" med Intels Core Duo-processor. Som vanligt när det gäller Silent PC Review är det ljudnivån och effektförbrukningen som är intressant snarare än prestanda, som andra tester brukar inriktar sig på.<br /><br />Resultaten är intressanta. Hela datorn drar endast 63 watt i Mac OS X när den belastas med två instanser av CPU Burn, och 47 watt när datorn idlade. I Windows steg effektförbrukningen till 73 watt när datorn kördes med CPU Burn (gånger två) och ATI Tool för att belasta grafikkortet. Med tanke på att det är en komplett dator med skärm är resultaten förvånansvärt låga, en 17" LCD-skärm brukar dra bara den 30-40 watt. <br /><br />Även ljudnivån var väl godkänd, med cirka 20 dBa på en meters avstånd (uppmätt i ljudlabb). Mest störande var sökljudet från hårddisken.<br /><br /><i>”The 17" iMac has almost everything a silencer could want. It's quiet, efficient, good value (never though I'd say that about an Apple), and can even run Windows. It is also the only Core Duo-based "desktop" system currently available. I want one”</i><br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Missad länk:

http://www.silentpcreview.com/article594-page1.html

Strömsnål dator det där.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem

Tack D A!

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Hedersmedlem

Ops, råkade klanta till a-taggen.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Intelversionen verkar rätt het. Men jag skulle dock vilja ha 20" istället, har 17" PPC just nu och det är dags att byta upp sig tror jag.

Läste nån artikel på digg att man kan öka produktiviteten med 20-30 % om man använder dubbla skärmar, då borde ju även en enda större skärm förbättra det med? jag tror det iaf.

Visa signatur

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att den just är låg i strömförbrukningen är för att dom valt att underklocka några komponenter som grafikkortet

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Anledningen till att den just är låg i strömförbrukningen är för att dom valt att underklocka några komponenter som grafikkortet

det förklarar ändå inte hur den kan dra enbart 20-30 watt mer än enbart en vanlig tft skärm. du har ju lite me i en dator som kan sluka, t.ex. processorn som säkert vill ha lite. sen har vi hårddisk, grafikkort, hårddisk, wlan osv. för övrigt vare ju bara grafikkortet som då skulle vara underklockat, o gälde inte det bara macbooken? för på imac har man ju lite mera plats för en större fläns som gör att man kan köra högre hastigheter utan att ha en fläkt som går ständigt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
det förklarar ändå inte hur den kan dra enbart 20-30 watt mer än enbart en vanlig tft skärm. du har ju lite me i en dator som kan sluka, t.ex. processorn som säkert vill ha lite. sen har vi hårddisk, grafikkort, hårddisk, wlan osv. för övrigt vare ju bara grafikkortet som då skulle vara underklockat, o gälde inte det bara macbooken? för på imac har man ju lite mera plats för en större fläns som gör att man kan köra högre hastigheter utan att ha en fläkt som går ständigt.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=192064
Det förklarar givetsvis inte det hela men det är en bra början Dom har lyckats bra med den nya iMac'en och jag hoppas deras nästa dator blir minst lika bra Skulle köpt en om det inte vore för grafikkortet.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Är faktiskt lite kritisk till de där värdena, tdp på core duo har jag för mig ligger på 31W och en skärm drar minst 20W?
Då är vi uppe i 51W bara för skärmen och cpun vid full belastning och då blir det inte så mycket kvar till resten.

Kan ju säga att är det rätt så är jag imponerad

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Hur mycket snabbare är ett X1600 än det 9600 som satt i innan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grillkorv
Hur mycket snabbare är ett X1600 än det 9600 som satt i innan?

Det satt ett X600 i den sista G5-revisionen.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

iMac - sexy biatch.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Det satt ett X600 i den sista G5-revisionen.

/Adrian

Jaha ok, men hur mycket snabbare är ett X1600 än ett X600 eller 9600 då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grillkorv
Jaha ok, men hur mycket snabbare är ett X1600 än ett X600 eller 9600 då?

Google is your friend

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Är faktiskt lite kritisk till de där värdena, tdp på core duo har jag för mig ligger på 31W och en skärm drar minst 20W?
Då är vi uppe i 51W bara för skärmen och cpun vid full belastning och då blir det inte så mycket kvar till resten.

Kan ju säga att är det rätt så är jag imponerad

MVH

Tdp anger väl MAX-värden?

Permalänk
Medlem

Det heter faktiskt iMac, inte Imac.