Intel minskar effektförbrukningen hos Pentium 4

Permalänk
Melding Plague

Intel minskar effektförbrukningen hos Pentium 4

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel minskar effektförbrukningen hos Pentium 4</b></font> <small class="small">fredag 21 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Innan Conroe lanseras kommer Intel att lansera en ny version av 65 nanometers Pentium 4-processorer med kodnamnet Cedar Mill. Det intressanta med Cedar Mill är att Intel fått ner effektförbrukningen en hel del, med ett TDP-värde (Thermal Design Power, ett värde som indikerar den maximala värmeutvecklingen hos processorn) på 60 watt, rapporterar <a href="http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20060421031743.html" target="_blank">X-Bit Labs</a>.
<br />
<br />Det är kommande 6x1-serien som får ett TDP-värde på 65 watt, ett så lågt värde har Pentium 4-serien inte haft på mycket länge. Tidigare har vi skrivit att Intels Pentium D900-serie med C1-stepping fått sitt TDP-värde sänkt till maximalt 90 watt.
<br />
<br />Anledningen till att de kunnat sänka effektförbrukningen är enligt X-Bit Labs att de har förbättrat 65 nanometer-tillverkningsprocessen samt att de minskat antal strömläckor i allmänhet.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ohh... Som om någon här inne kommer att köpa en Netburst?!

Permalänk

kan nog vara en trevlig överklockare dock?

frågan är hur det stämmer de där siffrorna... tidigare har det ju vart lite väl underskattat.

Permalänk
Medlem

Visst är det så att intel mäter ngt slags medelvärde när de räknar ut TDP, medan AMD räknar ut max värdet?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

TDP trodde jag var vad cpun klarade av att hantera i W sett och inte något medeltal eller ens vad cpun drar som max, eller?

P4 med 60W tdp skulle faktiskt vara ganska rimligt, P4orna är ju bra på vissa saker (inte spel mm.) och drar de inte sånna mängder med ström så skulle man ju kunna tänka sig att köpa en.
Dock så måste ju priset motsvara prestandan så troligtvis blir det inte prisvärt iallafall

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Strömläckor låter intressant. Var kan det läcka, och var tar strömmen som läcker ut vägen?

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant för de som kanske vill uppgradera ett lite äldre system. Fast då måste priset vara mycket attraktivt. Annars ser jag ingen mening med en sådan prolle, nu när Intel har värsting Cpu:er på G.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Strömläckor låter intressant. Var kan det läcka, och var tar strömmen som läcker ut vägen?

Som man fick lära sig i skolan - kapacitans leder växelström vilket gör att alla små kapacitanser som alltid finns i ledningar och kretsar, orsakar "strömläckor"
Strömmarna ökar med frekvensen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraMarine
Som man fick lära sig i skolan - kapacitans leder växelström vilket gör att alla små kapacitanser som alltid finns i ledningar och kretsar, orsakar "strömläckor"
Strömmarna ökar med frekvensen.

Fel, fel, fel... mellan ledningarna o kretsarna sitter mycket små demoner som tar upp allt lekage .. tsk tsk.. har du aldrig läst Pratchett

Permalänk
Medlem


Intel gör bara positiva saker nu!

Permalänk
Medlem

Kör Intel fortfarande med 85% av max när dom anger TDP? Även om dom gör det så är ~70 i max som det blir hyffsat iaf.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

INTEL BASHING IN PROGRESS!! <INSERT COMMENT HERE> or press F1 to simply LOVE AMD.

typ...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Kör Intel fortfarande med 85% av max när dom anger TDP? Även om dom gör det så är ~70 i max som det blir hyffsat iaf.

Dom låg på 75% förr. Men sen med sin enhanced speedstep så sänkte dom TDP-värdena med hänvisning till att genomsnittstemperaturen blev lägre. Även fast MAX temperaturen är den samma. Med andra ord ligger dom under 75% av max numera.

Så den ligger på 90W plus iaf.

Permalänk
Hjälpsam

Nästan lite läskigt att se Intel göra rätt saker för första gången på många år. Kan tänka mig att P4 kommer finnas som lite budget lösningar ett litet tag framöver och då är det inte fel att de tar hand om det problem de har haft sedan Prescott var påtänkt (redan).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Nästan lite läskigt att se Intel göra rätt saker för första gången på många år.

Väck inte den björn som sover, det skulle AMD ha lärt sig innan det var för sent... Känns det som?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless