Permalänk
Medlem

Intel eller AMD vad håller längst?

Jag och min kompis har grubblat över en grej... det är vad som håller längst. Han tror att Intel håller längst. Medans jag tror och fått höra att AMD är bäst. Snälla kan någon säga vad som håller längst, Svara annars kommer han nog köpa på ren chansning...

MVH
Raraine

Permalänk
Medlem

Håller hur? funktionsmässigt? prestanda mässigt?

Funktionsmässigt håller båda längre än vad han är intresserad av att behålla den.... Prestanda mässigt håller den som ger bäst prestanda i dag längst, så klart. Det beror delvis på budget osv...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

definiera "håller längst" .. .. korkad tråd, sök och du finner alla svaren i frågan intel vs amd

Permalänk
Avstängd

Det är väl ingen skillnad rent fysiskt. Eventuellt att en Pentium 4 slits mer av den höga värmen. Men det är inget du ska bry dig om.
Rent prestandamässigt så är det väl en AMD Athlon X2 som håller längst.

Permalänk
Medlem

Jag tror han menar vilken som håller längst. Dvs livslängd. De nyare amds så klart?? De flesta av intels processorer dra mer ström.

Permalänk
Medlem

Svar:

Jag menar hur lång "livslängd" den har tack Dzidzius

Permalänk
Avstängd

Hållbarheten är det som sagt antagligen ingen skillnad på direkt. Och skulle det vara det så skulle nog P4 leva kortast då den utvecklar mest värme per mm^2 och dessutom oftast ligger på högst temperaturer sammanlagt.
Men du kan inte säga något generellt om Intel eller AMD. Intels Dothan t.ex. drar inte alls mycket ström och borde därmed leva betydligt längre än P4.

Jag baserar mina uttalanden på en misstanke om att värmeutveckling i watt per mm^2 och arbetstemperatur påverkar livslängden. Det är dock inget jag vet säkert.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket...

Tack för all eran hjälp... nu kan jag övertala min kompis att göra ett bra köp

Permalänk
Medlem

Om du menar mest framtidssäkert så är det väl Cpu:erna med 2 kärnor som är bäst.

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk
Avstängd

Men man ska ändå inte köpa en processor efter vilken som tar längst tid på sig att gå sönder... Dom håller minst 10 år ändå skulle jag tro...

Permalänk
Medlem

Re: Tack så mycket...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raraine
Tack för all eran hjälp... nu kan jag övertala min kompis att göra ett bra köp

Du ska övertala honom att göra ett "bra" köp idag när AM2 & Conroe lurar runt hörnet? Lura inte honom nu!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Min P3 566:a höll (håller) längre än min amd k6-2 500, men det var endast för att cpu fläkten geggade igen som den brände när jag lät den jobba lite.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesper
Min P3 566:a höll (håller) längre än min amd k6-2 500, men det var endast för att cpu fläkten geggade igen som den brände när jag lät den jobba lite.

Med andra ord så är det helt irrelevant vilken som dog först. Eftersom det inte återspeglar chippens livslängd utan din misskötsel av den ena datorn?

Permalänk

Borde inte livslängden bero på vad processorn är tillverkad av? Om en processor går varm så minskar naturligtvis livslängden men det kan man ju lösa på diverse olika sätt. Hursomhelst så känner jag inte till något fall då en processor gått sönder av ren ålder. Tror säkert att det går att få en processor att hålla i 100år + om den arbetar under gynnsamma förhållanden. Annat är det förstås med moderkorten. Kondensatorer håller ju inte hur länge som helst.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Med andra ord så är det helt irrelevant vilken som dog först. Eftersom det inte återspeglar chippens livslängd utan din misskötsel av den ena datorn?

Min poäng var både AMD och Intel cpu's har lång livstid. Och att man inte behöver tänka så mkt på det när man köper cpu. Ska uttrycka mig tydligare i fortsättningen så att till och med du förstår.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesper
Min poäng var både AMD och Intel cpu's har lång livstid. Och att man inte behöver tänka så mkt på det när man köper cpu. Ska uttrycka mig tydligare i fortsättningen så att till och med du förstår.

Jag förstår, men lilla du. Du fattar väl att det är totalt irrelevant om en av dina CPUs dog av misskötsel. Då behöver du inte nämna det för då kommer alltid någon dumfan tänka "Aha, AMD håller mindre" Även fast det inte är fallet. Det är som att säga: "Saab håller lika bra som volvo. Men min volvo självantände förvisso spontant." Det ger ju folk en sned bild. Och med ett forum fullproppat med människor som bara ser det dom vill se så finns det alltid några människor du förvirrar genom att skriva sådär.

Permalänk

Re: Re: Tack så mycket...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Du ska övertala honom att göra ett "bra" köp idag när AM2 & Conroe lurar runt hörnet? Lura inte honom nu!

lite svårt att veta hur pass "bra köp" de båda är sen när de väl dyker upp? AM2 tror jag inte ett skit på! verkar både svindyrt och helt ointressant.

Conroe är något helt annat! Men vi snackar tidigast hösten och då kan man börja vänta igen, fast på DX10

tror absolut inte man gör ett dåligt köp om man köper en dualcore från amd idag.

MEN, smartaste köpet vore väl en yonah av något slag idag! köper du ett vettigt moderkort och minnen så kan du byta upp dig sen till ny cpu när det väl kommer! vissa cpuer är bekräftade att gå i vissa moderkort.

nästan så man funderar på att sälja amd riggen!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Tack så mycket...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
lite svårt att veta hur pass "bra köp" de båda är sen när de väl dyker upp? AM2 tror jag inte ett skit på! verkar både svindyrt och helt ointressant.

Conroe är något helt annat! Men vi snackar tidigast hösten och då kan man börja vänta igen, fast på DX10

Om 2 månader är kvartal 2 över & vi går in i kvartal 3 ... Conroe lanseras enligt Intel i kvartal 3 det kan betyda juli eller september.. men åandra sidan vet man inte så du kan mycket riktigt ha rätt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag skulle också vänta på Conroe. Den verkar väldigt intressant prestandamässigt.

Permalänk

problemet är väl barnsjukdomar m.m. så man får alltid räkna med att vänta ett litet tag till innan det är "inkört". sen vet man inte hur priserna är heller... vid lansering är ju alltid priserna skyhöga också, så det är ju alltid värt att vänta ett par månader ändå...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
problemet är väl barnsjukdomar m.m. så man får alltid räkna med att vänta ett litet tag till innan det är "inkört". sen vet man inte hur priserna är heller... vid lansering är ju alltid priserna skyhöga också, så det är ju alltid värt att vänta ett par månader ändå...

Öhh! Intel har lovat en conroe för 1500 kronor på startlineupen.. Undrar hur många "barnsjukdomar" pentium d har Hur många har intel fixat? 0?

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att när en intel eller en amd prolle säger natti natti,
så har den passerat bästföre datum och du är nog ganska tvungen att köpa en kraftigare prolle.

eftersom utvecklingen går så fort behöver du inte oroa dig om en prolle håller 10 eller 15 år.
de suger pung redan efter 5.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Öhh! Intel har lovat en conroe för 1500 kronor på startlineupen.. Undrar hur många "barnsjukdomar" pentium d har Hur många har intel fixat? 0?

... det kostar ALLTID mer oavsett typ av hårdvara vid lansering. sen efter nån månad när den största hetsen lagt sig går priserna ner ganska märkbart.

barnsjukdomar vet man ju inte med men jag tänkte på plattformen överhuvudtaget. kan vara kul att få ett vettigt moderkort på en gång t ex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
... det kostar ALLTID mer oavsett typ av hårdvara vid lansering. sen efter nån månad när den största hetsen lagt sig går priserna ner ganska märkbart.

barnsjukdomar vet man ju inte med men jag tänkte på plattformen överhuvudtaget. kan vara kul att få ett vettigt moderkort på en gång t ex.

Hela Pentium D serien (8xx, 9xx) kostar ungefär lika mycket nu som vid launch. Pentium D 805, som är ganska hypad, kostar ungefär lika mycket nu som när den släpptes (100 kronor på 1-2 månader).
Nej, intel förstår vad kunderna vill ha! Det kommer bli ett jättefint priskrig de närmsta 2 åren, som kommer vara super för oss konsumenter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Nej, intel förstår vad kunderna vill ha!

Willamette? Rambus? Prescott+ättlingar?? LGA? (njo, jag har insett EN fördel, men inte någon av dom som nämndes vid lanseringen)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så är RDRam tekniken fortfarande överlägsen SDRAM tekniken...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Vad jag förstått så är RDRam tekniken fortfarande överlägsen SDRAM tekniken...

överlägsen rent tekninskt - jupp, men det anses ändå inte ha varit något positivt drag från Intels sida

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

var de dyra att tillverka eller var det för att RamBUS hade nån ensamrätt på eller hur var det?

MoodHoods: ja det stämmer väl det med. jag tänkte såklart på lite större lanseringar så jag yrade ihop det lite...

men du måste väl kunna hålla med om att det finns bra anledningar att inte vara först ute ? bättre att vänta lite i mitt tycke iaf.

Permalänk

Skaffa dig en Amd kompis istället.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Vet inte vad folket har fått ifrån att AMD håller längts ? Med tankte på att alla AMD:are clockar sina datorer och sliter ut dem, så håller Intel längre

Intel håller längst, iaf för 6-7år 10år sen.

Stör mig också på att AMD har lägre cashe minne än Intel... Kan någon förklara varför ?

Men för övrigt är AMD bättre än Intel just nu...

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5B DLX/WIFI-AP | Intel Core 2 Extreme X6800 @4Ghz | Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB | XFX GeForce 7900GS 480M Xtreme 256MB | Raptor 74GB | Raptor 150GB | Seasonic M12 700W