När får man nytta av sin 64bitars-processor?

Permalänk
Medlem

När får man nytta av sin 64bitars-processor?

Jag minns ångesten efter att ha köpt min Intel P4 för ganska exakt två år sedan, när det pratades mycket om att spel/program snabbt kommer börja dra nytta av AMDs processorer med 64bitars-teknologi...

Nu har det gått ett tag och jag har skaffat mig en AMD 64bitars-processor men vad har jag för nytta av 64bitars egentligen? Vilka spel eller program drar i dagsläget nytta av det? Det finns ju patchar till vissa spel men prestandaökningen är inte nämnvärt bättre...

När kommer revolutionen?

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Räkna med att det kommer att ta minst 1-1,5 år till innan 64bitars-teknologin slår igenom på fullt allvar. Windows Vista är ett 64-bits OS som ska släppas i Januari nästa år om det inte blir försenat ännu ett par gånger.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

om man kör linux så har du ca 30% bättre prestanda jämfört med 32 bitars på vissa (tyngre) grejer, men till det mesta så är det inte så stor skillnad. sen finns det också en del spel som finns i 64 bitars versioner, typ id baserade spel som ut osv.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

När Ms röj-64 kommer ut...då jääääälar...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

ja fattar inte varför typ onoff o elgiganten skryter med 64bitars cpuer när inte en jävel kör 64 bitars OS.

jag kommer nog inte kunna andvända min 64bitar processor för när conroe släpps kan man inte sitta på en amd

64-bitars harpan kommer nog va grymm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
ja fattar inte varför typ onoff o elgiganten skryter med 64bitars cpuer när inte en jävel kör 64 bitars OS.

Svaret på den frågan finns redan i första paragrafen i den här tråden.

"Jag minns ångesten efter att ha köpt min Intel P4 för ganska exakt två år sedan, när det pratades mycket om att spel/program snabbt kommer börja dra nytta av AMDs processorer med 64bitars-teknologi..."

Istället för att oroa sig för att man köpt en dyr processor som presterar relativt dåligt och drar mycket ström så är oron att processorn inte har tillräckligt med buzzwords kopplat till sig.. Hypen funkar bevisligen.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Svaret på den frågan finns redan i första paragrafen i den här tråden.

"Jag minns ångesten efter att ha köpt min Intel P4 för ganska exakt två år sedan, när det pratades mycket om att spel/program snabbt kommer börja dra nytta av AMDs processorer med 64bitars-teknologi..."

Istället för att oroa sig för att man köpt en dyr processor som presterar relativt dåligt och drar mycket ström så är oron att processorn inte har tillräckligt med buzzwords kopplat till sig.. Hypen funkar bevisligen.

eh.. Skulle herr Vic vara bussig och utveckla det där sista lite. Är lite trög så här tidigt på morrgonkvisten. Om jag läst rätt så hade trådskaparen ångest för att hans P4 saknade 64bitars-teknologi, inget annat, eller? Han skriver heller inte att han gick över till AMD för att hans P4 var för dyr i varken inköp eller drift. Han köpte en A64 för att han tog för givet att han skulle vinna en massa prestanda tack vare 64bitars-teknologin.

Börjar bli riktigt jäkligt trött på att läsa att en P4 presterar dåligt i var och varannan tråd. Bara för att en A64 presterar en aning bättre så betyder det INTE automatiskt att en P4 skulle vara DÅLIG. Att den är varmare och drar mer ström än vad en A64 gör har inget med presanda att göra, eller har jag fel?

EDIT.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
eh.. Skulle herr Vic vara bussig och utveckla det där sista lite. Är lite trög så här tidigt på morrgonkvisten. Om jag läst rätt så hade trådskaparen ångest för att hans P4 saknade 64bitars-teknologi, inget annat. Eller?

Börjar bli riktigt jäkligt trött på att läsa att en P4 presterar dåligt i var och varannan tråd. Bara för att en A64 presterar en aning bättre så betyder det INTE automatiskt att en P4 skulle vara DÅLIG. Att den är varmare och drar mer ström än vad en A64 gör har inget med presanda att göra, eller har jag fel?

Så som jag uppfattar det hela, trådskaparen och Vic menar nog mer på att man kunde ha väntat med att ge sig in på 64-bitars system istället för att följa med reklamen som försöker säga att 64-bitars system utnyttjas till fullo, så är inte fallet.
Man kunde sparat pengarna istället och införskaffat sig ett 64-bitars system senare när mjukvara som har 64-bitars stöd finns tillgängliga, vilket jag anser att företagen har lovat sedan A64 släpptes men det har inte varit några större framsteg , iaf på windows plattformen.

Igen som säger att P4 är dålig på något sätt, snarare att den hade fungerat fint ett tag till.

Rätta mig om jag har fel men så uppfattar jag tråden.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Hedersmedlem

64bitars-stöd har varit mer hype än nytta och att oroa sig för att sin processor saknar detta har aldrig riktigt haft stöd i verkligheten. Precis som gabriel15 antyder. Dock är det inte konstigt att buzzwords framhävs av säljarna eftersom det bevisligen fungerar.

Man bör imho bry sig mer om verkliga faktorer. Det finns gott om verkliga faktorer. Just när det gäller P4ans dålighet är den faktist riktigt dålig ju. Det är en till stor del misslyckad processorserie och detta beror ganska lite på att A64an är hyfsat bra.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Man bör imho bry sig mer om verkliga faktorer. Det finns gott om verkliga faktorer. Just när det gäller P4ans dålighet är den faktist riktigt dålig ju. Det är en till stor del misslyckad processorserie och detta beror ganska lite på att A64an är hyfsat bra.

Vad menar du med att det beror ganska lite på att A64an är hyfsat bra. Du jämför ju P4ans prestanda, värmeutveckling mm med just A64. Hur ska man annars veta om en Cpu är bättre/sämre än en annan Cpu.

Men jag tror jag förstår hur du tänker. När Conroe kommer ut på marknaden så kommer alla AMD:s prollar att vara dåliga och misslyckade Cpu:er, eller?

Kul när till och med modsen inte kan hålla sig till topic utan ska ska klanka ner på P4:an så fort de får en chans, vilket är helt orelevant med det som trådskaparen skrev först.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Vad menar du med att det beror ganska lite på att A64an är hyfsat bra. Man jämför ju P4ans prestanda, värmeutveckling mm med just A64. Hur ska man annars veta om en Cpu är bättre/sämre än en annan Cpu.

Men jag tror jag förstår hur du tänker. När Conroe kommer ut på marknaden så kommer alla AMD:s prollar att vara dåliga och misslyckade Cpu:er, eller?

Nej, det är ju precis så jag INTE menar.. P4an inte bra, precis som t.ex. nVidias FX-serie inte bra, ok? Inget direkt fel på varken Intel eller nVidia för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Kul när till och med modsen inte kan hålla sig till topic utan ska ska klanka ner på P4:an så fort de får en chans, vilket är helt orelevant med det som trådskaparen skrev först.

Min poäng var att man ska bry sig om verkliga faktorer och inte buzzwords. Sen var det du som högg på P4-biten..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag bytte till ett A64-system var för att min P4 började strula, inte för att jag hade alltför höga förhoppningar gällande stöd till 64bitars och därför gav mig in i det.
Däremot var det väldigt mycket hype kring 64bitars och dess "revolution" redan för två år sedan i samma veva som jag köpte P4an, även här på Swec talades det varmt om hur mjukvara snabbt kommer börja dra nytta av tekniken och 32bitars dö ut. Alla som köpte en P4 gjorde i princip en dålig investering inför framtiden.

Såhär i efterhand inser man ju att snacket var totalt överskattat. "Buzzwords".

Jag har inte alls hängt med i 64bitarsvärlden de senaste två åren och hoppades lite naivt att det var något jag hade missat och att det faktiskt fanns en del stöd till spel eller program såhär dags...

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

du öppnar textfiler några nanosekunder snabbare..

skildnaden märks om man kör en fet databas med några tusen förfrågningar i sekunden eller håller på med FET 3d-rendering som läser direkt från minnset.

Skildnaden är udner vanliga förutsättningar knappt märkbar

64bitar är revulution! fast inte bland dagens hem-pc av förklarliga skäl

Visa signatur

(defmacro lisp-bootstrap (expr) expr)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

Min poäng var att man ska bry sig om verkliga faktorer och inte buzzwords. Sen var det du som högg på P4-biten..

Japp, och har ju aldrig gjort det innan i några trådar...

Fy vad alla ska vara partiska, och det bara för dom suttit och glott på massa diagram på diverse internetsidor.

Permalänk
Medlem

jo men det är också viktigt att påpeka att netburst är en extremt misslyckad arkitektur. hade någon annan än intel gjort den så hade den varit död för länge sen. men eftersom att intel har/hade en stor marknadsandel så har de kunnat sälja hyggligt av det skräpet iaf.

edit: sen angående vicotnik så hjälper han till även i de andra forumen här på swec och jag har då inte märkt att han skulle vara "köpt" av någon iaf.

edit2: mitt inlägg var riktat till ett annat inlägg som nu har tagits bort och som riktade kritik mot att Vicotnik var för tuff i sin kritik av intels netburst arkitektur.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Intel sa att Netburst skulle ge dem 10 Ghz. Gjorde den det? Nej. Den var för dålig. My point? Netburst är inte bra. Så, då hade vi rett ut det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ja mitt inlägg vart tydligen Censurerad, undrar av vem?

SweSA

Edit: En förklaring till varför och av vem mitt inlägg var raderat, borde rimligen vara på sin plats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSA
Ja mitt inlägg vart tydligen Censurerad, undrar av vem?

SweSA

Edit: En förklaring till varför och av vem mitt inlägg var raderat, borde rimligen vara på sin plats.

det kan ju vara så att moderatorerna tyckte att det inte passade just här. nu har jag iofs varit i mycket värre forum än swec men har du problem med hur forumet sköts så ta upp det med "ledningen", vem nu det är.

edit2: kolla här -> http://www.sweclockers.com/html/information.php

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Jaja, sen när Conroe kommer så kan vi ju alltid reda ut varför A64 är en sådan extremt misslyckad arkitektur.
Och då FX60 speciellt, som kommer att vara fullständigt ägd av en lägre klockad Intel-prolle i mellansagmentet.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSA
Ja mitt inlägg vart tydligen Censurerad, undrar av vem?

SweSA

Edit: En förklaring till varför och av vem mitt inlägg var raderat, borde rimligen vara på sin plats.

Läs följande stycke i reglerna.
Vi reserverar oss rättigheten att redigera eller radera inlägg, avatarer och signaturer eller på annat sätt modifiera användares profiler om vi så anser lämpligt. Administratörernas och moderatorernas ord räknas som lag. Att klaga eller tjata är förgäves.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Jaja, sen när Conroe kommer så kan vi ju alltid reda ut varför A64 är en sådan extremt misslyckad arkitektur. Och då FX60 speciellt.

vad är misslyckat med athlon 64? den har ju varit marknadsledande på de flesta områden i flera år nu. ta av foliehatten och stig ut i verkligheten emellanåt.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Och vad exakt är det som är så misslyckat med en P4? Är det för att den presterar en liten aning sämre, än vad en A64 gör, i något test som ingen bryr sig om iallafall. De A64-system som jag suttit framaför har inte direkt blåst skjortan av mej när jag tryckt på Enter.

Jag svarar med en fråga på din fråga: (om 6 månader kommer detta att vara väldigt på tapeten, tro mig)
Tycker inte du att det är ett extremt misslyckande, om man tillverkar en Cpu (Fx60) som man sedan försöker sälja för 10 000 kr, när man kan köpa en prolle (Conroe) från ett annat företag för 1/3 av priset och som dessutom presterar 20-30% bättre på lägre frekvens?

AMD marknadsledare?
Undrar vem av oss som ska ta av foliehatten min vän.

EDIT

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Här försöker man skapa en diskution om önskemål om förbättringar här på forumet, då slår censuren till.

Ok, är det så att SC vill tappa sitt förtroende när det gäller sakligheter i diskutioner från moderators sida, så helt okej från min sida.

Det gör jo endast att hela SC tappar i förtroende.

Att sen en redaktör av alla, kan komma med en kommentar att man raderar inlägg som kan tyckas vara olämpliga, det gör jo inte saken bättre.

Vart tog yttringsfriheten vägen?
Vart tog rätten att tänka och tycka som man själv vill vägen?

Dessa friheter och rettigheter har man kämpat länge för att få här i Sverige, ikke minst från olika redaktörers sida.

Men inte här på SC, inte här inte.

Har tar man gärna upp att Tom´s Hardware är köpt av Intel, men censurerar själv inlägg i bästa KGB stil.
Jaja, ni får vara snabba att läsa, för detta inlägg lär väll försvinna det med.

SweSA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Och vad exakt är det som är så misslyckat med en P4. Är det för att den presterar en liten aning sämre än vad en A64 gör i något test som ingen bryr sig om iallafall. De A64-system som jag suttit framaför har i allafall inte blåst skjortan av mej när jag tryckt på Enter.

största skillnaden är väl energiförbrukningen http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/sempron-3000_9.h...
och bättre 64 bitars stöd vilket iofs de flesta ändå inte använder än.

så anledningen varför netburst är skrotat är nog för hög energiförbrukning. tänk om du har en serverhall med mer än 10000 kärnor som står och tuggar så förstär du varför opteron har tagit ordentligt med marknadsandelar av xeon.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSA
Här försöker man skapa en diskution om önskemål om förbättringar här på forumet, då slår censuren till.

Ok, är det så att SC vill tappa sitt förtroende när det gäller sakligheter i diskutioner från moderators sida, så helt okej från min sida.

Det gör jo endast att hela SC tappar i förtroende.

Att sen en redaktör av alla, kan komma med en kommentar att man raderar inlägg som kan tyckas vara olämpliga, det gör jo inte saken bättre.

Vart tog yttringsfriheten vägen?
Vart tog rätten att tänka och tycka som man själv vill vägen?

Dessa friheter och rettigheter har man kämpat länge för att få här i Sverige, ikke minst från olika redaktörers sida.

Men inte här på SC, inte här inte.

Har tar man gärna upp att Tom´s Hardware är köpt av Intel, men censurerar själv inlägg i bästa KGB stil.
Jaja, ni får vara snabba att läsa, för detta inlägg lär väll försvinna det med.

SweSA

Kan väl hålla med, men en tråd som handlar om när man får användning för/av sin 64-bitars-processor är kanske inte helt optimalt för en sådan diskussion.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem

64bitars cpuer är inget nytt och häftigt precis. Inte heller vinner du någon prestanda med att ha 64bitars adressrum.
Att ha en 64bitars processor betyder att du kan komma åt en större minnesmängd. 32bitar maxar ju 4GB...

Däremot AMD64 eller x86-64 som det kallas är mer än bara 64bitars cpu.
En stor svaghet som x86-cpuer har varit att de bara hft 8st register. I och med AMD64 lyckades de få upp till 16st register. Det är fortfarande 16st mindre än många andra typer utav cpuer. Men dubbleringen ger allafall mer prestanda.

Sedan AMD64 har man också fått upp flyttalsprestandan en hel del också. Så x86-cpuer kan vara uppe och slåss med de mer risc-baserade cpuerna bland superdatorerna.
En bit kvar innan Opteron slår sig in bland Ultrasparc, Power och Itanium. Men det närmar sig.

Så till topicen. Hade du tänkt att ha mer än 4GB ram i din dator. Då är det givet värt det. Men sedan. Ska du inte köra en 64bitars x86. Vad ska du då köra?

Intels Yonah, som kommer bli ersätt utav Intels 64 bitars cpuer i höst?
Eller tänkte du hoppa på det sjunka skeppet. Alltså P4-serien eller Pentium D? Det är en serie cpuer som dör i och med att Intel släpper deras nya cpuer i höst.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSA
Här försöker man skapa en diskution om önskemål om förbättringar här på forumet, då slår censuren till.

Ok, är det så att SC vill tappa sitt förtroende när det gäller sakligheter i diskutioner från moderators sida, så helt okej från min sida.

Det gör jo endast att hela SC tappar i förtroende.

Att sen en redaktör av alla, kan komma med en kommentar att man raderar inlägg som kan tyckas vara olämpliga, det gör jo inte saken bättre.

Vart tog yttringsfriheten vägen?
Vart tog rätten att tänka och tycka som man själv vill vägen?

Dessa friheter och rettigheter har man kämpat länge för att få här i Sverige, ikke minst från olika redaktörers sida.

Men inte här på SC, inte här inte.

Har tar man gärna upp att Tom´s Hardware är köpt av Intel, men censurerar själv inlägg i bästa KGB stil.
Jaja, ni får vara snabba att läsa, för detta inlägg lär väll försvinna det med.

SweSA

Nu berör inte diskussionen mig, men vill du kasta skit på swec eller någon moderator så får du göra det via mail till berörda personer. Forumet är inte rätt kanal.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Och vad exakt är det som är så misslyckat med en P4? Är det för att den presterar en liten aning sämre, än vad en A64 gör, i något test som ingen bryr sig om iallafall. De A64-system som jag suttit framaför har inte direkt blåst skjortan av mej när jag tryckt på Enter.

Jag svarar med en fråga på din fråga: (om 6 månader kommer detta att vara väldigt på tapeten, tro mig)
Tycker inte du att det är ett extremt misslyckande, om man tillverkar en Cpu (Fx60) som man sedan försöker sälja för 10 000 kr, när man kan köpa en prolle (Conroe) från ett annat företag för 1/3 av priset och som dessutom presterar 20-30% bättre på lägre frekvens?

AMD marknadsledare?
Undrar vem av oss som ska ta av foliehatten min vän.

EDIT

Kan inte annat än instämma. Visst, drar lite mer ström, inte många tior det blir i månaden ändå..
Vad gäller prestanda, ja överlag är 64an aningen vassare.. men asså 400 + eller - dödsviktiga 3D-Mark-poäng, what the häck !!!

Permalänk
Medlem

vad fan. du editerar så mycket så man hinner ju missa hälften.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Jag svarar med en fråga på din fråga: (om 6 månader kommer detta att vara väldigt på tapeten, tro mig)
Tycker inte du att det är ett extremt misslyckande, om man tillverkar en Cpu (Fx60) som man sedan försöker sälja för 10 000 kr, när man kan köpa en prolle (Conroe) från ett annat företag för 1/3 av priset och som dessutom presterar 20-30% bättre på lägre frekvens?

AMD marknadsledare?
Undrar vem av oss som ska ta av foliehatten min vän.

EDIT

angående priserna på amds fx prollar så är de rena rånet ja. det är väl bara uberklockare som absolut måste ha upplåst multiplier som köper de. och de vet nog vad de köper så förhoppningsvis så blir ingen lurad till att tro att prisskillnaden skulle motiveras av motsvarande prestandaökning.

angående conroes prestanda så ser den bra ut på diverse inofficiella tester men det är lätt att göra såna grafer i ett ritprogram så tills dess att det finns trovärdiga tester av conroe så kan man inte dra några slutsatser om hur många procent bättre den är än en amd prolle.

och jag står fast vid att amd har varit marknadsledande i ett par år nu. marknadsledande behöver ju inte betyda störst alltid, även om amd har minskat avståndet i försäljning till intel under samma tid så är intel fortfarande störst räknat på försäljning.

och det skulle iaf vara en bra början om du tog av intelklistermärket ifrån foliehatten.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

aldrig!

jo men senare 64 är lite för tidig och är inte direkt nödvändig än.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.