Permalänk

Nytt mobo + prolle + minne

Tänkte skaffa ett nytt moderkort, med tillhörande opteron och lite minne..

Tänkte att denna kan vara bra, då den är fläktlös? Jag tänker förmodligen inte överklocka ändå.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=45396

Jag vill ha nått som är stabilt o bra, och mina fläktar brukar av nån anledning inte överleva.. :/

Tänkte som sagt stoppa i en dualcore-opteron i den, fast det står bara att den har stöd för athlon64. Men jag antar att det går?

Om nån vet nått bra minne så hojta gärna till. Kanske detta: http://www.webhallen.com/prod.php?id=42407

Sen måste det bara till nått grafikkort, men eftersom jag bara sitter i windows / linux och inte spelar eller så på denna så duger nästan vad som helst antar jag. DVI-kontakt är iofs krav :). Kanske denna? http://www.webhallen.com/prod.php?id=54163

Tacksam för åsikter. Det var ju ett tag sedan nu man byggde nånting själv, men det ska bli kul. Resterande prylar har jag koll på :).

Permalänk

ABIT KN8-SLI har också passiv kylning och kostar några hundralappar mindre. Minnet duger gott, i synnerhet om du inte tänker överklocka. Grafikkortet törs jag inte yttra mig om då jag sällan kollar efter kort i den prisklassen.

Fråga: Vad ska du göra med datorn om du behöver en dualcore Opteron, men "bara" 1GB minne och ett "skräpigt" grafikkort?

Edit: Du har helt rätt i att du inte lär ha några problem med att köra Opteron med varesig ASUS eller ABIT. Vet inte varför de inte finns med som kompatibla. Kanske för att det i förhållande till den stora grå massan är så få som kör Opteron att det inte är värt att köra i testlabbet?

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk

Jag har fått för mig att asus är bättre, det är väl det enda? Tja, asus-kortet verkar ha dubbla gigabit-nics, och det är ju trevligt.

Vad jag ska göra med den? Tja, lite windows-jobb, mest utveckling av div. saker. En boot in i linux vid behov. Tänkte ha 4st sådana minnen, så det blir totalt 4GB. Det är väl mer eller mindre max på 939-kort? Jag ska i alla fall inte spela med den, och skulle jag ändra mig så är det bara att byta g-kort.

De borde testa, det tycker man. De skriver kanske inte ut infon eftersom de tycker att athlon 64 tar hand om det så att säga. En opteron är ju inte så mycket mer än en athlon 64 med annan klisterlapp (okeyrå, lite olika. Men inte så mycket).

Permalänk
Medlem

enermax fläktar håller länge
min dator har varit igång dygnet runt i 3år och enermax fläktarna bara går och går.dom har kullager istället för glidlager som på det flesta fläktar.
jag hade med problem med fläktar som började låta.
så ja köpte dessa istället.

edit:http://www.webhallen.com/prod.php?id=20692
så ser dom ut.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Overl
Jag har fått för mig att asus är bättre, det är väl det enda? Tja, asus-kortet verkar ha dubbla gigabit-nics, och det är ju trevligt.

Vad jag ska göra med den? Tja, lite windows-jobb, mest utveckling av div. saker. En boot in i linux vid behov. Tänkte ha 4st sådana minnen, så det blir totalt 4GB. Det är väl mer eller mindre max på 939-kort? Jag ska i alla fall inte spela med den, och skulle jag ändra mig så är det bara att byta g-kort.

De borde testa, det tycker man. De skriver kanske inte ut infon eftersom de tycker att athlon 64 tar hand om det så att säga. En opteron är ju inte så mycket mer än en athlon 64 med annan klisterlapp (okeyrå, lite olika. Men inte så mycket).

Vet inte om Optron har en annan minneskontroller än Athlon 64, men Athlon gillar inte 4st 1Gbmoduler iaf inte med Nforce4 chipset.
Du bör undvika det om du vill slippa problem, du måste även köra commandrate i 2 med 4 moduler samt 64bitars operativsystem.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av voodoodockan
Vet inte om Optron har en annan minneskontroller än Athlon 64, men Athlon gillar inte 4st 1Gbmoduler iaf inte med Nforce4 chipset.
Du bör undvika det om du vill slippa problem, du måste även köra commandrate i 2 med 4 moduler samt 64bitars operativsystem.

Swoooosh, right over my head

Kan du/någon förklara lite närmare? 4GB minne är ett krav för detta bygge ;).

Permalänk

Om du använder 4 st enkelsidiga moduler på ett moderkort med Nforce4 chipset och en amd cpu så är det vissa begränsningar man bör känna till om man ska ge sig på det.
Minneshastigheten kommer att justeras ner till 333Mhz om du har valt inställningen "AUTO", du kan visserligen justera det manuellt till 400Mhz, men du måste köra modulerna i commandrate 2 istället för 1 som kan ge en betydande prestandaförlust.
Du måste även trixa med spänningen till minnena, troligen måste du köra 1.8 eller 1.85v istället för 1.75v som är standard.
På ASUS moderkort finns det en funktion du måste aktivera som kallas "4GB Re-mapping" för att bios ska hitta alla 4GB. Slår du inte på den så hittar bios troligen bara 3.78 eller 3.25 eller dyligt. Bios kan i vissa fall visa rätt mängd även med denna funktion avslagen, men det är inte troligt.
Windows XP 32bit kommer dock ändå att bara hitta 3.5Gb så det innebär att du är hänvisad till Win XP 64bit för att kunna dra nytta av alla 4GB eller Linux ex Fedora x86_64 Core 4 eller 5
Du kommer troligen att få uppleva andra problem som att datorn inte startar eller du får läsfel när du försöker installera Windows också.
Du måste också höja dina minnestimings en del.

Jag försökte få en burk med ASUS-AN8 Premium samt AMD X2 4800+ med Corsair värstingminnen att fungera med 4 moduler men gav upp till slut.

ASUS skriver följande i manualen: "due to a limitation in the nforce4 chipset and AMD memory controller there can be severe problem if using 4x1GB modules"

Men lycka till om du vill prova

Hoppas inte jag avskräckt dig nu, hehe

Det finns dock folk som lyckats, men hur lång tid dom har behövt och exakt vilken hårdvara dom kör med vågar jag inte sia om.
Det jag vet är att dom har behövt klättra rejält upp i timings på sina moduler samt labba mycket med olka spänningar.

Jag skulle förslå att du väljer en Intel plattform om ABSOLUT måste ha 4Gb RAM.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk

Jorå litegrann, men det är inte värre än att jag kan plocka ut en modul och använda den i nån annan burk istället om jag får problem :). 3gb kan jag nog leva med, om det funkar stabilare?

Eller bör jag köra nått annat chipset?

Permalänk

Visst kan du köra med 3 moduler, men då tappar du Dualchannel och burken kommer köras i singlechannel vilket också resulterar i prestandaförlust.

Nvidia är ju på väg med Nforce5 chipset, vänta eller satsa på Intel chipset

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk

Ne, vänta har jag ingen lust att göra. Så ett alternativ för att få det hela stabilt o bra är att köra på intel? De senaste dual-core processorerna från intel ska tydligen vara helt ok?

Permalänk

Med tanke på att Intel troligen till sommaren lanserar den nya Conroe processorn som i preliminära siffor var klart överlägsen AMD FX-60 som dessutom var överklockad så skulle jag faktiskt avvakta om jag vore du. Det känns om det är helt fel att investera i en ny plattform nu när det är så mycket nytt på väg in inom 1-3 månader.

Intels nuvarande dualcore processorer är faktiskt ingen höjdare om man jämför med AMD's X2 processorer.

Det är inte vad du vill höra, men tyvärr är det det enda rådet jag känner att jag kan ge dig just nu.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk

Avvakta är tyvärr inte ett alternativ, men kanske kan jag skaffa ett tyan-kort istället, fick tips om nått tomcat-kort eller vad det hette? Lite dyrare, men men.

/Peter

Permalänk

okay, jag har ingen erfarenhet av dom korten annat än på Intel P2 tiden då jag hade en serverburk med Tyan moderkort i, svindyra, men bra kort.
Så jag har svårt att säga om dom skulle fungera bättre i detta sammanhang.

Det är nog så långt jag kan hjälpa dig i detta fall.

Önskar dig lycka till i din strävan mot 4gb:p

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk

Man tackar ;). Tar nog ett tyan-kort, men ska läsa på lite mer om det först. Annars har jag några andra maskiner som inte skulle tacka nej till en extra gb-sticka..