MacBook Pro underklockat grafikkort

Permalänk
Medlem

Jag tror kortet ökar frekvenserna i 3D-applikationer. Borde ju funka som Cool n´ Quite, typ

http://www.reghardware.co.uk/2006/04/19/apple_macbook_pro_gpu...

Permalänk
Medlem

Jag som var sugen på en bärbar och faktiskt tänkt över den här. Desto mer jag läser om den desto mindre gillar jag den. Vill kunna spela ngt spel åtminstone om man ska punga ut så mycket som man ändå gör för den. Men som sagt det är livsstil man köper.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt om grafikkortet överklockat sig självt automatiskt i spel som behöver det, skulle kunna styras av spelen ungefär som det är med uppdateringsfrekvens. Men det är alltid lite problematiskt om man ska överlåta sådant till användaren eller om det ska skötas av sig själv. I det här fallet finns det två skäl att det är underklockat och då skulle det vara olyckligt om det skulle gå igång utan att användaren är medveten om det då den tänkt använda datorn till viktigare saker senare.

Permalänk
Medlem

skulle ju vara fint, om nån me osx kunde kolla efter, så att det inte är så att den klockar upp vid belastning i osx. så som en del sagt borde vara möjligt.

att den är nerklockad är ju för att få en s tyst o sval dator som möjligt, men samtidigt, som någon skrev, varför då stoppa in ett så bra kort från början. så misstänker som sagt lite att det finns nån reglering i osx.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

http://mapage.noos.fr/campahunta/index.html

bara för någon att testa aticcelerator då...
om den fungerar på intelmacarna.

Permalänk
Medlem

^ Testa den på min iBook, den var oxå underclockad, testade att överclocka grafiken till Ati rekomenderade hastigheterna och fick en nästan 20% ökning i grafiken.

Permalänk
Medlem

Apple underklockar, av nån anledning, grafikkorten ganska rejält, och folk försvarar det? Hur tänker ni?

"Det är ändå inte tänkt att man ska spela på den" Kom igen nu. Så lamt argument.

Om man sänker prestandan s drastiskt tycker jag åtminstone man ska informera folk om det.

Oh well..

Permalänk
Avstängd

Då är det väl bättre att från början sätta i ett mer strömsnålt kort och köra det i en hastighet som blir likvärdig eller högre än ett nedklockat x1600?

Och så en liten fråga, ska man verkligen använda ett x1600 eller motsvarande hos nVidia om man pillar med CAD och liknande? trodde det var speciella 3dkort för sådant.

Permalänk

Nej det är klart, majoriteten av Mac-användare spelar inte så där har vi vår ursäkt den här gången?

Det bästa alternativet vore väl någon sorts implementerad knapp för att snabbt ändra klockfrekvenserna. Ett läge för mer batteritid och ett för mer prestanda. Men det är klart, om man ska bry sig Fpz!=¤R%!¤=¤¤¤ så ska man ju inte köpa en Mac (för då är man en omogen idiot?). Förlåt.

"Jag bryr mig faktiskt inte om kortet är klockat si och så. Sålänge det klarar av uppgifterna."

Jag bryr mig faktiskt inte om processorn är klockad si eller så, bara den klarar av uppgifterna (oavsett hur lång tid det tar). Eller?

SUCK

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

De borde ju gjort någon "prestanda eller batteri"-inställning..

Permalänk
Medlem

Undrar om apple har gjort något liknande på PPC macarna.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Apple underklockar, av nån anledning, grafikkorten ganska rejält, och folk försvarar det? Hur tänker ni?

Jag bryr mig inte sålänge jag får länge batteritid. Jag har ingen användning för ett snabbt grafikkort i en laptop, framförallt inte en 12" laptop.

Den har jag för att vara portabel. Perfekt med lång batteritid. Har 6 timmar nu med min Powerbook. Vill gärna ha mer. Så varför inte göra vad fan som helst.

Sedan finns det teorier som att kortet klockar upp sig själv under drift, när det behöver mer.

Permalänk

Förutsatt att OS X inte kan klocka upp grafiken vid belastning så finns det ju 2 skäl till varför Apple kan ha klockat ner grafiken, båda väldigt acceptabla
1) det är finare att skriva "X1600" i specifikationen
2) lägre värmeutvecklig och med längre bateritid

troligtvis presterar X1600 även i den mycket lägre frekvensen bättre än en "lägre" grafikkrets med samma strömförbrukning, men det är bara en gissning

sen är det ju ändå rätt fult att inte nämna klockningen... det beror nog på att Apple inte är vana att redogöra ordentligt för sin hårdvara... skäll på dom kanske dom lär sig.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Jag bryr mig inte sålänge jag får länge batteritid. Jag har ingen användning för ett snabbt grafikkort i en laptop, framförallt inte en 12" laptop.

Den har jag för att vara portabel. Perfekt med lång batteritid. Har 6 timmar nu med min Powerbook. Vill gärna ha mer. Så varför inte göra vad fan som helst.

Sedan finns det teorier som att kortet klockar upp sig själv under drift, när det behöver mer.

Du kanske inte bryr dig. Men dom som gör det då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Du kanske inte bryr dig. Men dom som gör det då?

Man kan inte göra som alla vill. För det finns alltid folk som vill tvärt om.

Permalänk
Medlem

Alla vill väl ha det de trodde köpte? Och inte någon nerbantad version.
Fasst fanatikerna verkar som vanligt vara minst lika nöjda med en sämre version Surprise...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Jag bryr mig inte sålänge jag får länge batteritid. Jag har ingen användning för ett snabbt grafikkort i en laptop, framförallt inte en 12" laptop.

Den har jag för att vara portabel. Perfekt med lång batteritid. Har 6 timmar nu med min Powerbook. Vill gärna ha mer. Så varför inte göra vad fan som helst.

Sedan finns det teorier som att kortet klockar upp sig själv under drift, när det behöver mer.

Precis, hade det då inte varigt bättre om den haft 6 timmar och inte varigt underklockad? Så att man bara behöver klocka ner den för att få mer batteritid.

De lurar ju kunderna...
Bara för att du prioriterar batteritiden och de ljög om prestandan i favör för batteritiden så är det inte frid och fröjd för det, för du har ju inte bara förlorat prestandan utan även möjligheten till en längre batteritid vid underklockning.

Jag har inget emot prioriteringen i sig, jag skulle själv göra samma prioritering om jag fick valet. Men nu får jag inte det utan apple har gjort det åt mig och jag fick bara nackdelarna utav prioriteringen (fördelarna var ju redan med i specifikationerna så jag tjänade inget på prioriteringen).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
...de ljög om prestandan i favör för batteritiden så ...

Var ljuger de? Jag ser ingenstanns att de står att den ska vara klockad på ett eller ett annat sätt.

De skriver att det har ett visst grafikchip, that's it. Vill man veta vad man får läser man benchmarks och reviews.
Fungerar inte allt annat så också?

Jag litar inte på ett enda företag rakt av. Jag skulle aldrig köpa något för flera tusen kronor innan jag läser reviews etc. Alla företag försöker göra så mycket som möjligt för att få dig att köpa deras produkt.

Om du börjar granska marknaden ska du se att det finns säkerligen andra märken som också underklockar deras datorer. Eller skriver en sak medan det är en annan.

Använd sunt förnuft när du köper saker så behöver du inte bli arg på allt du ser omkring dig.

Permalänk
Medlem

Jag är lite confused här. Är det någon som har bekräftat att macbooken klockar upp grafikkortet om man kör igång en krävande 3D applikation? Eller håller den sig nedklockad ändå? Nu pratar jag om OSX.

Och i Windows, klockas den upp automatiskt där? eller måste man köra ATItool eller liknande först?

Det programmet sidde länkade till vågar jag inte testa.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Var ljuger de? Jag ser ingenstanns att de står att den ska vara klockad på ett eller ett annat sätt.

Ljuger var kanske att ta i men de är ju medvetna om det och försöker ge sken av att ha ett snabbare grafikkort än vad de egentligen har.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
De skriver att det har ett visst grafikchip, that's it. Vill man veta vad man får läser man benchmarks och reviews.
Fungerar inte allt annat så också?

Jag litar inte på ett enda företag rakt av. Jag skulle aldrig köpa något för flera tusen kronor innan jag läser reviews etc. Alla företag försöker göra så mycket som möjligt för att få dig att köpa deras produkt.

Om du börjar granska marknaden ska du se att det finns säkerligen andra märken som också underklockar deras datorer. Eller skriver en sak medan det är en annan.

Använd sunt förnuft när du köper saker så behöver du inte bli arg på allt du ser omkring dig.

Jo, det är flera som gör så och man ska alltid vara uppmärksam som konsument. Men det gör det inte bättre för det.

Skillnaden i jusst Apples fall är att sån här info oftast är mer lätttillgänglig i PC-världen (även om det förstås är lika dåligt när en PC tillverkare gör det, men för kunden är det ofast lättare i alla fall).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Man kan inte göra som alla vill. För det finns alltid folk som vill tvärt om.

...och sen finns det dom som aldrig kan tillåta sig att se en skavank på en produkt med ett äpple på.

Permalänk
Medlem

Jag ska börja konstruera bärbara datorer som har 10-15 timmars batteritid, då :). Fast med underklockade och urvattnade produkter som endast förbrukar 5-10% av den prestanda som de klarar av. Samtidigt är det ju inget måste att man bör informera konsumenter om detta - eller?

Kasst av Apple. Jag skiter fullständigt i vad de gör för att man ska få ut mer batteritid. Det är deras ensak, och det bryr jag mig inte om. Vad som är dåligt är att de inte informerar konsumenter om detta så att de som vill faktist kan klocka upp den till normalhastighet när de får den.

Förbannat dåligt av Apple.:down:

Och, till alla små söta mac-fantaster. Att det inte är en spelmaskin är ingen ursäkt. Det är heller ingen ursäkt att de försöker få ut så mycket batteritid som möjligt, eller att andra företag också gör detta. Nu är det Apple vi pratar om :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)