AMD mot Intel - servrar med 8 processorer

Permalänk
Melding Plague

AMD mot Intel - servrar med 8 processorer

Läs nyheten: <a href="http://www.sweclockers.com/index.php#newsitemEEuVApVpuyhwxTxd..." class=small>AMD mot Intel - servrar med 8 processorer</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Erik för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Fyfan! Gudarna:s strid!

Permalänk
Medlem

Detta älskar vi konsumenter!

Permalänk
Medlem

jävlar vad Xeon fick Pisk, endå har ju AMD en optertron som är lite lite snabbare.

Hoppas att Intel får fart på woodcrest kärnan. Inte bra när AMD leder så förbannat

Permalänk
Medlem
Citat:

Den bygger på Conroe-teknologi och skall ha ett TDP-värde på 80 Watt. Nivå 2-cachen kommer fortfarande ligga på 4 megabyte (2 MB per kärna)

Öh va? Hade inte hela den familjen av processorer en enda stor 4MB nivå 2 cache som delades dynamiskt av de två kärnorna?!

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Avstängd

AMD äger stort som väntat. Deras HTT och integrerade minnes kontroler gör sitt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
Öh va? Hade inte hela den familjen av processorer en enda stor 4MB nivå 2 cache som delades dynamiskt av de två kärnorna?!

Nja, Den har 2 x 2Mb fortfarande. Men dom delas dynamiskt så att det ska vara ungefär samma, dock inte hlet lika fort dom 4 Mb hade varit.

Men jag kan ha missförstått något. Ta inte mina ord för fakta i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Jaja, AMD skulle väl integrera ett gäng PCIe-kanaler i sina opteroner, eller vad det var. Blir nog bra som speldatan.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Avstängd

Tycker att dom skulle satsat på det till AM2 också. 32 kanaler hade gett en jävla prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nja, Den har 2 x 2Mb fortfarande. Men dom delas dynamiskt så att det ska vara ungefär samma, dock inte hlet lika fort dom 4 Mb hade varit.

Men jag kan ha missförstått något. Ta inte mina ord för fakta i det här fallet.

Jag har inte läst något som tyder på det. L2-cachen verkar vara helt delad i Core-arkitekturen, finns inga bitar (notera ordvitsen ) som kan sägas höra till den ena kärnan mer än den andra (sen låses ju bitar när skrivningar sker etc, men det är ju en helt annan sak).

Men jag kan naturligtvis ha missat något jag oxo. Sitter du inne på någon kul länk som säger annat så är jag mycket intresserad.

Permalänk
Medlem

undrar om det räcker med conroe för intel att ta igen detta försprånget som amd har? sen verkar ju de där marknadsandelssiffrorna litet skumma. fan bara dell har ju säkert runt 18 % av hemdatormarknaden i usa och de kör väl bara med intel, men de räknas kanske inte som "retail"?!

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Jag har inte läst något som tyder på det. L2-cachen verkar vara helt delad i Core-arkitekturen, finns inga bitar (notera ordvitsen ) som kan sägas höra till den ena kärnan mer än den andra (sen låses ju bitar när skrivningar sker etc, men det är ju en helt annan sak).

Men jag kan naturligtvis ha missat något jag oxo. Sitter du inne på någon kul länk som säger annat så är jag mycket intresserad.

Jag sitter ju tyvärr inte på en länk just nu, därav min osäkerhet i uttalandet.
Men från att ha en betydligt sämre dualcorelösning med sina äldre chip så ligger Intel betydligt bättre till än AMD nu.
Jag tror att mycket av Conroes enkeltrådsprestanda kan tillskrivas den 4-8 gånger större cachen den har tillgång till jämfört med en AMD.

Permalänk
Medlem

Vore riktigt kul om de hade tagit med en xServe G5 som bonus och testat lite saker som går att jämföra - fast då ställs ju väldigt höga krav på tester vilket gör det lite jobbigt.

Min Powermac G4 Agp (400Mhz, 768MB, etc) tycker jag är jättesnabb - dessa servrar i testet är sjuka!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bimbim
Vore riktigt kul om de hade tagit med en xServe G5 som bonus och testat lite saker som går att jämföra - fast då ställs ju väldigt höga krav på tester vilket gör det lite jobbigt.

Min Powermac G4 Agp (400Mhz, 768MB, etc) tycker jag är jättesnabb - dessa servrar i testet är sjuka!

Inte egentligen, kasta in något os som funkar bra på alla platformar och testkör?

Debian funkar på det mesta, skulle ha kunnat ta med Sparc och många fler i jämnförelsen då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tolle
Inte egentligen, kasta in något os som funkar bra på alla platformar och testkör?

Debian funkar på det mesta, skulle ha kunnat ta med Sparc och många fler i jämnförelsen då.

Men det är ju bara intressant hur de fungerar emot varandra med respektive mjukvara. Givetvis ska xServe köra OS X Server och PC-servrarna får väl köra *nix eller windows. Sen kan man ju köra Apache (OS X) vs. Apache (Win + Nix), IIS (win) vs. Apache (OS X + Nix + Win) och även MySql, och andra vanliga serverapps. Kanske testa AFP mot Windows File Sharing etc.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.