Roundup av grafikkortsskylare hos Madshrimps

Permalänk
Melding Plague

Roundup av grafikkortsskylare hos Madshrimps

Läs nyheten: <a href="http://www.sweclockers.com/index.php#newsitemEEuVAlkpEljZxkDe..." class=small>Roundup av grafikkortsskylare hos Madshrimps</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Zalman Powwahh ... Använder själv bara zalman som kylning för både graffe och cpu..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Zalman Powwahh ... Använder själv bara zalman som kylning för både graffe och cpu..

Visst, zalman är bra, men inte bäst

Permalänk
Medlem

Beror på hur man definierar bäst. Svårt att hitta någon kylare som är tystare, effektivare och mer kompatibel än VF900.

Permalänk
Medlem

Airhead. Bara add modifiera någon Stockkylare så den funkar till grafikkort. Men annars går ju Zalman som har högfrekvent motor.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Avstängd

Zalman är riktigt bra på grafikkortskylare, synd att dom inte är lika bra på processorkylare!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk

AAAAh please help... Jag håller precis på att installera en vf900 men det går skit...

Problemet är att tempen stiger i höjden vid load.... (show 3d view, Atitool)

Fråga: Hur mycket (hårt) ska man egentligen dra åt skruvarna?

Har testat både löst samt hårt...

Mvh

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Beror på hur man definierar bäst. Svårt att hitta någon kylare som är tystare, effektivare och mer kompatibel än VF900.

I det där testet får det dock stryk av accelero, som helt klart är tystare än vf900, och en zalman lever då om mycket mer i 12v än vad en accelero gör i 100%

900:an klår dock acceleron i kompabilitet

Permalänk

Mmm min accelero är så sval och tyst så

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk

AAAAh please help... Jag håller precis på att installera en vf900 men det går skit...

Problemet är att tempen stiger i höjden vid load.... (show 3d view, Atitool)

Fråga: Hur mycket (hårt) ska man egentligen dra åt skruvarna?

Har testat både löst samt hårt...

Mvh

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Det verkar ju inte vara några jättejättestora förändringar i temp för dem?

Permalänk
Medlem

Ingen som reagerade på VF700-CU resultaten...

"The VF700 and FS-V7 are actually last generation products and they can’t quite keep up with the competition, even the stock cooling from nVidia is able to best them."

Yea right... min stock nvidia VGA kylare höll temperaturen under 10C... lika stor sannolikhet.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler
I det där testet får det dock stryk av accelero, som helt klart är tystare än vf900, och en zalman lever då om mycket mer i 12v än vad en accelero gör i 100%

900:an klår dock acceleron i kompabilitet

Jepp, AC har ju på något märkligt sätt lyckats göra självmål i och med att de helt ignorerar 7900GT-serien som säljer som smör. Deras passiva monster som kommer i juni tror jag inte på pga storleken. Samtidigt frågar jag mig om det här testet kan stämma, oavsett fläkthastighet låter alltså en Accelero exakt lika mycket och kyler exakt lika mycket. Märklig kombination, synd att jag inte kan använda en.

Permalänk

Det stod väl att det var tveksamt att fläktstyrningen funkade som den skulle.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk

Men grabbar! Är det ingen annan som undrar när den fina Sytrin kuFormula vf1:an kommer till sverige? Precis sånna grejor jag vill ha! Om någon ser den köpbar någonstans i sverige så säg till eller skapa en tråd i kylning/OC så blir jag glad
TpfH

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Men grabbar! Är det ingen annan som undrar när den fina Sytrin kuFormula vf1:an kommer till sverige? Precis sånna grejor jag vill ha! Om någon ser den köpbar någonstans i sverige så säg till eller skapa en tråd i kylning/OC så blir jag glad
TpfH

Testet är helskumt

VF700 presterar mycket bra och betydligt bättre än vad stock gör, finns fler tester som visar att VF700/900 presterar en bra bit bättre än X2an gör.

googla så hittar ni rätt många tester.

Sytrin drar ifrån dessa andra kylarna ganska hårt prestanda mässigt så det var också skumt.

gämtemot vad andra tester visar så var detta testet kefft även om det var skoja tt dm blandade in alla kylarna som är bäst förutom Thermalright V ultra. men den hade ändå inte vunnit. men kommit 2a dock efter sytrin.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Testet är helskumt

VF700 presterar mycket bra och betydligt bättre än vad stock gör, finns fler tester som visar att VF700/900 presterar en bra bit bättre än X2an gör.

googla så hittar ni rätt många tester.

Sytrin drar ifrån dessa andra kylarna ganska hårt prestanda mässigt så det var också skumt.

gämtemot vad andra tester visar så var detta testet kefft även om det var skoja tt dm blandade in alla kylarna som är bäst förutom Thermalright V ultra. men den hade ändå inte vunnit. men kommit 2a dock efter sytrin.

Testet stämmer med de seriösa test jag sett. T.ex. Legionhardwares (där vann Thermalright över både AC och Zalman) http://www.legionhardware.com/document.php?id=525&p=3

Det test jag sett där Zalman slår AC kan bara klassas som oseriöst, eftersom det hade stora luckor. Killen testade i en SLI-maskin, och installerade olika kylare på olika kort, bytte inte plats på korten för att avgöra om övre eller under kortet hade det varmare, bytte inte kylare på korten för att avgöra om korten hade olika tempsensorer, körde Zalman-kylarna på 100% och AC-kylarna på default fan speed (typ 40% i normala fall) osv. Riktigt kasst.

Att inte ta hänsyn till de olika defaulthastigheterna har jag f.ö. sett exempel på i flera sammanhang, och kan förklara varför flera lever i villfarelsen att Zalmans 'blommor' är bra jämfört med modernare designer.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Testet stämmer med de seriösa test jag sett. T.ex. Legionhardwares (där vann Thermalright över både AC och Zalman) http://www.legionhardware.com/document.php?id=525&p=3

Det test jag sett där Zalman slår AC kan bara klassas som oseriöst, eftersom det hade stora luckor. Killen testade i en SLI-maskin, och installerade olika kylare på olika kort, bytte inte plats på korten för att avgöra om övre eller under kortet hade det varmare, bytte inte kylare på korten för att avgöra om korten hade olika tempsensorer, körde Zalman-kylarna på 100% och AC-kylarna på default fan speed (typ 40% i normala fall) osv. Riktigt kasst.

Att inte ta hänsyn till de olika defaulthastigheterna har jag f.ö. sett exempel på i flera sammanhang, och kan förklara varför flera lever i villfarelsen att Zalmans 'blommor' är bra jämfört med modernare designer.

Jag vet inte om man skall kalla det villfarelse, Zalmans VF900 gör ju riktigt bra ifrån sig i testet, den kyler ju lika bra eller bättre på 5V än originalkylaren på 100% och då är den dessutom väldigt tyst. Det är i stort sett vad jag begär av en kylare. Vill man klocka kan man köra den på 7V och ha ett tyst och välkylande alternativ även då.

Dessutom är kylaren kompakt, lättmonterad och kompatibel med en mängd olika grafikkort.
Detta sammantaget gör att den i mina ögon är en av de bästa grafikkortskylarna.
Accelero-kylaren verkar också vara riktigt trevlig, lite bulkigare och inte så bra kompatibilitet, men högeffektiv och tyst.
Man kan egentligen välja vilken som av dessa kylare, eftersom båda håller kortet på en behaglig temperatur samtidigt som de håller en låg ljudnivå.
Båda har en modern och funktionell design.

Känns lite fjantigt att argumentera om vilken kylare som "vann", så länge båda kylarna hanterar kylningen med god marginal och dessutom är tysta, så spelar väl inte det så stor roll? Vi snackar 5°C och 0,2dB skillnad mellan kylarna när kortet är överklockat och 3°C och 0,2dB i originalklock. Det är ju knappast revolutionerande skillnader vi talar om.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jag vet inte om man skall kalla det villfarelse, Zalmans VF900 gör ju riktigt bra ifrån sig i testet, den kyler ju lika bra eller bättre på 5V än originalkylaren på 100% och då är den dessutom väldigt tyst. Det är i stort sett vad jag begär av en kylare. Vill man klocka kan man köra den på 7V och ha ett tyst och välkylande alternativ även då.

Håller med om att det är en bra kylare jämfört med stock, men vill ju gärna också framhålla att stock-kylarna i allmänhet inte förtjänar att klassas som modernare designer. (Möjligen frånsett kylarna på 7800GTX 512 och 7900GTX)

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Testet stämmer med de seriösa test jag sett. T.ex. Legionhardwares (där vann Thermalright över både AC och Zalman) http://www.legionhardware.com/document.php?id=525&p=3

Det test jag sett där Zalman slår AC kan bara klassas som oseriöst, eftersom det hade stora luckor. Killen testade i en SLI-maskin, och installerade olika kylare på olika kort, bytte inte plats på korten för att avgöra om övre eller under kortet hade det varmare, bytte inte kylare på korten för att avgöra om korten hade olika tempsensorer, körde Zalman-kylarna på 100% och AC-kylarna på default fan speed (typ 40% i normala fall) osv. Riktigt kasst.

Att inte ta hänsyn till de olika defaulthastigheterna har jag f.ö. sett exempel på i flera sammanhang, och kan förklara varför flera lever i villfarelsen att Zalmans 'blommor' är bra jämfört med modernare designer.

men alltså AC X" är ingen vidare kylning alls, jag orkar verkligen inte börjar googla nu men jag har sett tester där _alla_ zalman har slått den i prestanda alltså VF700/900.

okej den är lika tyst i alla lägen, men kylaren suger rent utsagt. blåser ju varmluft på moderkortet och gör andra komponenter varma, inget jag gillar och den kyler inte GPun så himmla bra heller. Finns ju en anledning varför den kostar som Silencern gör. 200~^^.

ingen top kylare, men den är tyst.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
men alltså AC X" är ingen vidare kylning alls, jag orkar verkligen inte börjar googla nu men jag har sett tester där _alla_ zalman har slått den i prestanda alltså VF700/900.

okej den är lika tyst i alla lägen, men kylaren suger rent utsagt. blåser ju varmluft på moderkortet och gör andra komponenter varma, inget jag gillar och den kyler inte GPun så himmla bra heller. Finns ju en anledning varför den kostar som Silencern gör. 200~^^.

ingen top kylare, men den är tyst.

Suck!
Kör med Accelero sedan den kom ut i Europa (innan den fanns här i landet). Och den kyler MYCKET bra, är TYST och har inte märkt några probs med varma moderkortskomponenter.
Att den sen kostar lite skadar ju inte! Meeeen.....smaken är ju som baken.....etc

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
men alltså AC X" är ingen vidare kylning alls, jag orkar verkligen inte börjar googla nu men jag har sett tester där _alla_ zalman har slått den i prestanda alltså VF700/900.

okej den är lika tyst i alla lägen, men kylaren suger rent utsagt. blåser ju varmluft på moderkortet och gör andra komponenter varma, inget jag gillar och den kyler inte GPun så himmla bra heller. Finns ju en anledning varför den kostar som Silencern gör. 200~^^.

ingen top kylare, men den är tyst.

Ok, om du inte vill googla så gör jag det;

Första träffen är till ett test på sudhian media;
http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=743
Läser man vidare ser man att de har jämfört VF900 på 12V och AC-kylarna på default (kontrollerat av grafikkortet). Alltså kan man bortse från detta test.

Nästa test leder till ett test av VF700 på pureoverclock:
http://www.pureoverclock.com/review.php?id=28&page=5
Citat "Of course its main problem is the Arctic Cooling NV5, which outperforms the VF700-Cu in every single test, whether its noise or performance based."

Vidare till ett test av Accelero, NV5, VF700 och stock:
http://www.pureoverclock.com/article30-5.html
Till skillnad från t.ex. sudhian har man här tagit hänsyn till att grafikkortet själv reglerar volten till AC-kylarna, och listar tempen på olika settings i CCC. Accelero X1 vinner, med NV5 på andra plats.

Test av enbart accelero på techpowerup
http://www.techpowerup.com/reviews/ArcticCooling/AcceleroX2/5
Testar bara jämfört med stock, och klarar sig bra, precis som förväntat.

Vidare till ett test av VF900 på pro-clockers;
http://www.pro-clockers.com/article.php?id=118&page=5
Testar bara jämfört med stock, och klarar sig bra, precis som förväntat.

Legionhardware-testet hittar jag också bland länkarna, men servern verkar nere. Även där placerade sig Accelero och NV5 före VF700 och VF900.

osv.

Under letandet hittade jag en drös med foruminlägg som länkar till testet på Sudhian, och endast ett fåtal foruminlägg pekade ut problemen med testet.
Längre ner i denna tråd ser vi en som kör en Accelero på X1900XTX som svarar;
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=93803
Killen som postade länken till Sudhian svarar sedan 'intressant, men jag gillar ändå inte ACs kylare - för plastiga'... Det är litet så jag upplever nivån på debatten här också.

Hittills har det varit ganska enkelt att peka ut problem i de tester där Zalman vunnit, men då möter man attityden 'det måste vara fel' eller 'jag gillar ändå inte AC'...

Det är väl inte religion eller fotbollslag vi talar om?

Visa signatur

Gammal och gnällig