Permalänk
Medlem

D 805 vs. A64 3200+

Tänkte köpa en ny budget dator, med uppgraderingsmöjligheter (så jag kan göra den gradvis bättre allt eftersom jag får pengar över )

I alla fall föll mina ögon på Asus vintage barebones (primärt för dom har inbyggt grafikkort vilket innebär att jag kan lägga grafikkortsköpet till framtiden, och självklart att det är billigt för (vad jag har fått för mig) relativt bra presanda)...

Dock vet jag inte om jag ska ha Intel eller AMD versionen (dvs. Ph-1 eller Ah-1 )... De processorna jag har kollat in är Intel Pentium D 805 eller AMD Athlon 64 3200+ ... undrar först o främst om man överhuvudtaget kan ha en D 805:a med PH-1 (det är ju rätt socket men någon lite fågel säger att jag hört att det måste vara speciella moderkort till Intels processorer med dubbla kärnor)... och i andra hand vilken som är bäst? måste säga att jag inte bryr mig speciellt mycket om ljudnivån, självklart ju tystare ju bättre men det kommer i andra hand... utan i första hand prestanda...

Permalänk

D805 passar men eftersom lådan är liten samt nätagget klent så rekommenderar jag AMD. Varför? Jo för att amd's processor drar ganska mycket mindre ström. Detta gör den lättare att kyla vilket reulterar i lägre ljudvolym samt mer kraft i nätagget över till annan hårdvara.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Tror du var någonstans "mellan verklighet & dröm" ( )när du läste för jag skrev ju att jag inte brydde mig om ljudnivå så mycket, och sen lär väl nätarg. klara de få sakerna jag ska stoppa in (jag menar jag ska inte ha några extravaganser och allt ska ju vara från budgetsegmentet...)

Vet du (eller någon annan för den delen) inget om hur de skulle stå sig i en prestandaduell?

kan väl lägga till att jag är väldigt allround vad det gäller datoranvändning...

Permalänk
Avstängd

En Intel D 805:a funkar inte i en PH-1. Dock så passar en Intel 506:a i den. Samma processor fast med 1 kärna istället för 2 som 805:an har. De finns även en Intel 511 som ligger på 2,8GHz. Båda dom här 2 processorerna är 100-200 kronor billigare än Intel D805.
Går man in på dom här 2 Vintage modellerna så tror ja att du får ut mest prestanda av AMD versionen (AH-1) .

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

ok my bad när det gäller CPU, trodde alla s775 hade stöd för Dcore
Intel versionen har också ett risigare grafikkort GMA900 < Ati

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Avstängd

Om de ändå vore så. Men men. Har man ett i945 chipset och uppåt kan man kasta i D 8xx och 9xx processorerna.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Ok tack för hjälpen båda! AH-1 blir det..

bara för nyfikenhet, vilken av processorna är bäst?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savje
Ok tack för hjälpen båda! AH-1 blir det..

bara för nyfikenhet, vilken av processorna är bäst?

Jag gissar att AMDn är bäst i spel medan 805:an är bättre på att multitaska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savje
Ok tack för hjälpen båda! AH-1 blir det..

bara för nyfikenhet, vilken av processorna är bäst?

en 3200+ är ett bättre val än 805,, om du inte tänkt extremklocka och multitaska dygnet runt.

måste dock påpeka att Asus AH-1 saknar SATA2 (pga ULI M1573) och den har heller ingen DVI-utgång, vilket i princip gör det integrerade grafikkortet meningslöst..

Permalänk

Tycker detta är ett intressant och billigt budget alternativ :

En D805 dual core + Asrock 775Twins-HDTV R2.0
http://www.asrock.com/product/775Twins-HDTV%20R2.0.htm

+ valfri miniATX låda.

Förmodligen ingen imponerande inbyggd spelgrafik, men det går att komplettera med ett separat PCIe kort om behov finns.
Finns även 2x DDR 400 alt. 2x DDRII 667 slots och Conroe stöd samt "Windows Vista HW ready" för framtiden.

Kortet är helt nytt och tveksamt om det hunnit in i butikerna ännu.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bejon2000
Tycker detta är ett intressant och billigt budget alternativ :

En D805 dual core + Asrock 775Twins-HDTV R2.0
http://www.asrock.com/product/775Twins-HDTV%20R2.0.htm

+ valfri miniATX låda.

Förmodligen ingen imponerande inbyggd spelgrafik, men det går att komplettera med ett separat PCIe kort om behov finns.
Finns även 2x DDR 400 alt. 2x DDRII 667 slots och Conroe stöd samt "Windows Vista HW ready" för framtiden.

Kortet är helt nytt och tveksamt om det hunnit in i butikerna ännu.

ja Conroe-stödet är onekligen intressant , spec. på ett sådant sketbilligt kort (max 600kr för rev 2?) men precis som med AH-1 barebone så saknas SATA2 stöd, hade Asrock kört på Uli M1575 hade det vart klockrent.

Permalänk

Jo det är lite tråkigt utan sata2 stöd, men eftersom det mest handlar om teoretisk prestandaskillnader mellan PATA / SATA150 / SATA300, så skulle jag inte lägga någon stor vikt vid det ( mer än att möjligen kolla om en sata2 hårddisk behöver någon speciell jumper setting vid sata150 eller om detta sker med auto.).

Hårddiskarnas Rolls-Royce (WD Raptor kör med SATA 150 även på nya 150GB modellen ).
10.000 RPM gör den stora prestandaskillnaden.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bejon2000
Tycker detta är ett intressant och billigt budget alternativ :

En D805 dual core + Asrock 775Twins-HDTV R2.0
http://www.asrock.com/product/775Twins-HDTV%20R2.0.htm

+ valfri miniATX låda.

Förmodligen ingen imponerande inbyggd spelgrafik, men det går att komplettera med ett separat PCIe kort om behov finns.
Finns även 2x DDR 400 alt. 2x DDRII 667 slots och Conroe stöd samt "Windows Vista HW ready" för framtiden.

Kortet är helt nytt och tveksamt om det hunnit in i butikerna ännu.

Är det feltryckt eller stödjer ATI™ Radeon® Xpress 200 Chipset verkligen Conroe? Chipsettet är över åt år gammalt och var utvecklat för AMD processorer, eller var ATI så smidiga att de lyckades göra ett dynamiskt chipset som bara behöver en liten BIOS update...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
måste dock påpeka att Asus AH-1 saknar SATA2 (pga ULI M1573) och den har heller ingen DVI-utgång, vilket i princip gör det integrerade grafikkortet meningslöst..

SATA2 är inte snabbare än SATA1 tyvär så de har ingen betydelse faktiskt. De är bara kontrollern som klarar 300MBps. Hårddiskarna klarar bara av att ge upp till 150MBps. Varför blir de integrerade kortet värdelöst pga avsaknad DVI port? Alla sitter inte med platt skärma och de är inte heller alla med platt skärmar som kör DVI.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Är det feltryckt eller stödjer ATI™ Radeon® Xpress 200 Chipset verkligen Conroe? Chipsettet är över åt år gammalt och var utvecklat för AMD processorer, eller var ATI så smidiga att de lyckades göra ett dynamiskt chipset som bara behöver en liten BIOS update...

Ja, lite överraskande, men det verkar så eftersom Asrock går ut med det officiellt både i text och logo.
Visserligen är moderkortet det helt nya Version 2, med kanske uppdaterad conroe "Power management", men Xpress 200 chipset är det "gamla".

Ibland har dom udda chipsen bättre kompabilitet än dom etablerade vad gäller cpuér -( ex. VIA PT880 pro/ultra via contra Intel 915 för ex.vis D805 dual core )

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
SATA2 är inte snabbare än SATA1 tyvär så de har ingen betydelse faktiskt. De är bara kontrollern som klarar 300MBps. Hårddiskarna klarar bara av att ge upp till 150MBps. Varför blir de integrerade kortet värdelöst pga avsaknad DVI port? Alla sitter inte med platt skärma och de är inte heller alla med platt skärmar som kör DVI.

Vi snackar inte bara teoretisk througput utan även features som NCQ.. hade du själv köpt ett moderkort utan SATA2 i dagsläget? Och angående DVI,, givetvis finns det många analoga användare ännu, men en modern dator skall givetvis ha en digital utgång,, för tft, plasma, lcd-tv, projektor osv.. Vore bättre om tex. asrock utrustade korten med DVI ifrån början och skickade med en adapter ist. Men de sparar väl några kronor på att inte göra det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savje
Ok tack för hjälpen båda! AH-1 blir det..

bara för nyfikenhet, vilken av processorna är bäst?

X2 är rätt bra mycket snabbare än 805an. Dessutom svalare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av simplybored
Jag gissar att AMDn är bäst i spel medan 805:an är bättre på att multitaska.

Varför skulle P4an vara det? Skulle säga att X2 är snabbare än 805an på alla punkter. Det är en myt att A64 bara skulle vara bättre i spel och sämre på annat. Bara för att skillnaden är störst i spel så betyder inte det att A64 skulle vara sämre på annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
X2 är rätt bra mycket snabbare än 805an. Dessutom svalare.

Vart såg du X2 någonstans i tråden?
En 3200+ var det... antar att han har ett pristak eftersom han valde just dessa 2 konfigurationer...

Och 805an ÄR bättre än en A64 3200+ på multitasking.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
Vi snackar inte bara teoretisk througput utan även features som NCQ.. hade du själv köpt ett moderkort utan SATA2 i dagsläget? Och angående DVI,, givetvis finns det många analoga användare ännu, men en modern dator skall givetvis ha en digital utgång,, för tft, plasma, lcd-tv, projektor osv.. Vore bättre om tex. asrock utrustade korten med DVI ifrån början och skickade med en adapter ist. Men de sparar väl några kronor på att inte göra det.

NCQ är ju helt värdelöst för en vanlig hemanvändare. Det ger sämre prestanda i de flesta fallen. För mig gav det REJÄLT mycket sämre prestanda.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Vart såg du X2 någonstans i tråden?
En 3200+ var det... antar att han har ett pristak eftersom han valde just dessa 2 konfigurationer...

Och 805an ÄR bättre än en A64 3200+ på multitasking.

Helt sant det där. Av någon anledning tänkte man X2 3800+.

Mot en sketen singlecore skulle jag valt 805.

Permalänk
Medlem

805:ans single-thread prestanda är ju under all kritik. Ett steg bak och bortom Northwood-tiden.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
805:ans single-thread prestanda är ju under all kritik. Ett steg bak och bortom Northwood-tiden.

& priset spelar ingen roll för att vara en Intel processor?...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
& priset spelar ingen roll för att vara en Intel processor?...

De kostar ju ungefär lika mycket. Antar att det är därför han plockat ut dem, så i det här fallet betyder det nog mera vad han ska använda datorn till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
& priset spelar ingen roll för att vara en Intel processor?...

Givetvis är den billig, men för att det ska vara prisvärt ska det till att man använder den för mycket multitasking. Hamnar det i andra hand så finns det bättre processorer i klassen.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Tänkte mer på att för att vara 2st intel processorer så är den riktigt billig.. att den då presterar sämre än en dyrare & snabbare NW med 800Mhz buss spelar mindre roll då... man får vad man betalar för.. eller inte?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
805:ans single-thread prestanda är ju under all kritik. Ett steg bak och bortom Northwood-tiden.

Är den sämre än northwood (single-thread)?

Permalänk
Avstängd

Okej, den kanske inte är världens nabbate singeltrådat. Men vad är det som den är för långsam för att klara av? Äldre spel lär flyta, modernare spel får dual-stöd. Och lär flyta.
Övriga applikationer som iaf jag skulle använda är oftast flertrådade.

Permalänk
Medlem

Det handlar ju om vad trådskaparen ska ha den till nu

När väl spel är dubbeltrådade så kommer de även kräva ganska stadiga grafikkort.

Ang. 805:an och liknelsen vid Northwood drog jag den för att 805:an har mycket lägre buss än vad alla övriga Pentium D har, därav blir den inte bara "lite långsammare" utan ganska mycket långsammare. Därför den är så billig

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Okej, den kanske inte är världens nabbate singeltrådat. Men vad är det som den är för långsam för att klara av? Äldre spel lär flyta, modernare spel får dual-stöd. Och lär flyta.
Övriga applikationer som iaf jag skulle använda är oftast flertrådade.

Min northwood har 533 också. Anledningen till att jag frågar är om jag eventuellt köper om jag får en lågsammare processor än vad jag har nu. Jag har en nortwood 2,66 (@3GHz). Jag tänkte att dom är lika snabba men att jag kommer kunna multitaska mycket bättre. Iofs så har 805:an 1mb cache per kärna. Min har bara 0,5.

Permalänk
Avstängd

Dom kommer bli jämnssnabba i singletrådat. Men med grafikdrivrutiner som stödjer dualcore så borde det ge en boost. Större boost på en så "klen" processor än vad det hade gett på låt säga en FX60. En FX60 pumpar redan ut så mycket kraft att dualcorestödet inte ger så stor skillnad. Sen med spel som stödjer dualcore så blir det ju finfint.
Dom spelen som inte stödjer dualcore borde processorn klara av ändå.