Permalänk
Medlem

Optimal minneshastighet?

Jag har precis köpt en Dell Inspiron 6400 med intel core duo T2400 processor. Medan jag beställde datorn lade jag märke till att jag faktiskt tjänade pengar på att välja det billigaste alternativet när det gällde ram och hårddisk och att köpa nya sådana med den prestandan jag ville ha från komplett.

Nu funderade jag lite över vilken hastighet minnet borde ha. Yonah-processorn som jag har i laptopen har en busshastighet på 667MHz, så min första tanke var att 667MHz minnen vore det bästa valet. Jag lydde sedan en väns råd och gick in och tog ett minnestest på www.corsair.com och till min förvåning rekommenderade de minnen på 533MHz (samma som dell skickade med).

Jag har läst på lite om hur det är med synkrona och asynkrona hastigheter på processorns buss och minnet, och det jag luskade ut var att man alltid skulle köra synkront om man hade en amd-processor. Intel hade dock satsat på att bli bättre på asynkront, så att det i vissa fall också skulle vara mer optimalt. Enligt mitt förstånd skulle detta emellertid endast gälla då minnet hade en högre hastighet än processorns buss, vilket inte är fallet med corsairs rekommendation.

Den enda vettiga förklaringen jag har kunnat resonera mig fram till är att prestandan man skulle vinna på 667MHz minnena inte skulle vara värt extrapengarna som dessa förmodligen skulle kosta. Kollar man på komplett dock så kostar corsairs 533 och 667 MHz minnen lika mycket.

Ett par sådana här har jag lagt ögonen på:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318079

(ev. 2st 1GB av samma modell istället)

Vore tacksam för råd på denna punkt, då jag måste beställa dessa snarast och inte är så jättekunnig på denna front.

Permalänk
Medlem

Grejjen är att med högre minneshastigheter krävs slappare minneslatenser vilket oftast gör att någon prestandavinst inte görs.
667mhz versionen är speccad till CL5 och 533 till CL4, så skillnaden i prestanda är minimal även fast den ena är 133mhz högre klockad.
Kostar dom lika mycket så köp den snabbaste.

Visa signatur

/Bob