Permalänk

jobbigt problem - DFI Lanparty Ultra-D

Hej.

Jag har lyckats med nåt skumt vet inte riktigt vad, Detta mobbo verkar bli lite jobbigt att arbeta med. Jag har formaterat min SATA disk i windows installationen och sen så installerar du några filer sen är det dags för reboot, men när den ska starta så fattar itne mobbot/bios att den ska starta ifrån SATA channel 3 tydligen vilket den_alltid_ har gjrot innan.

så det står bara "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER".

lite jobbigt. och att jag itne har satan på channel 1 är strunt samma, jag har haft så här nu i snart ett år. har funkat shit bra.

Det jag inte fattar riktigt är att om jag tar ut alla IDE diskarna så KAN det kanske funka och starta windows och fullfölja installationen, men så fort (innan alltså) jag kopplade in IDE så blev det diskboot failure. förstår ej varför.

fast nu funkar det ej, nu när jag tar ut alla ide utom cd rom så klart så startar installationen men så fort man ska reboota för att fullfölja installationen boot disk failure. har iofs tänkt på att de windows kanske gillar om man installerar drivisarna till satan MEN det har jag inte behövt på ett år varför nu isf ?

Kan de va batteriet som börjar ta slut ?, tycker bios hänger sig och grejer ibland.

Så här är det kopplat iaf.

IDE channel 0 = Cd rom

IDE channel 1 = hdd1(master) , hdd2(slave).

Sataport 1 - 2 = NONE

Sataport 3 - 4 = Port 3 System(installationen) , Port 4 en annan Sata hdd(appz).

Bios hittar_alltid_ mina hårddiskar. alla ide och alla sata. nån gång så kan sata (appz) disken inte vara där och datorn går skit trögt men stänger jag av snabbt och likasnabbt sätter på igen så hör man en ny disk knaka och den går igång.

som skrevet ovan, Kan de vara biosbatteriet ?, fast det borde inte ha nåt med vilken hdd windows ska boota upp med.

ALLT är rätt inställt i bios. har genom kollat det säkert en 13 ggr samt att jag har alltid sparat till en bank.

Tacksam för Hjälp ifall ni kan.

EDIT: Testade igen , och när hdd formaterats om i windows installationen och sedan förinstallerar lite filer direkt efter blir det bluescreen och datorn hänger sig.

why ?

EDIT2: Jahopp, nu så har jag alla diskarna i men får bluescreen under installationen, och då antar jag att det är cd skivan som är wacked. men allt går mycket segt allts.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det kan vara ditt ramminne som pajjat om du får bluescreens under installationen. Plocka ut en i taget o starta om. Funkar det med ena så är det fel på det andra...
Du kan ju också köra memtest (inbyggt i bios). Du hittar den under genie i bios.

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

Pröva med att avaktivera dina IDE diskar i bios, innan installation.

Och tänk på att trycka på F6, när den första bilden på XP installationen syns.
Mata in SATA drivrutiner (floppy) när den frågar efter det.

Gör en minnestrest i bios för säkerhets skull, så kan du utesluta dom som problem.
Antar att du kört på samma bios hela tiden, så det måstevara något annat som strular.

Jo en sak till, vid installation av operativsystemet så skall den vara oklockad.
Så nollställ bioset (load optimized default).

Permalänk

Ni har rätt på ett sätt båda,

det där med bluescreen och minnet visste jag redan men inte i detta fallet då jag fick bluescreen just vid samma tillfälle säkert 4-6 ggr irad när jag installerade. men får inge bluescreen i win när jag spelar. skumt. men som sagt det var ena minnet som skummade, men de funkar fint när man väl är inne i win och benshar superpi/prime95 samt spel i några timmar vilket jag itne förstår riktigt. men ena minnet fixar inte memtest.

sen angående bootningen så behöver man inte installera SATA drivisar "F6" när man installerar win. Det har jag inte behövt i snart 1 år så varför börja nu, men förstår precis hur du tänker. på mitt gammla mobbo behövde man det. men inte på dett DFI mobbo. men det är nåt riktigt skumt.

men jag har fått igång win nu iaf. och allt flyter på bra, men skulle jag formatera om nu så skulle det bli DISK BOOT FAILURE tills man startat om ca 20ggr sen så funkar det, för det är så mitt mobbo är, helt skumt.

Sen en grej jag tänkte på själv dock är det här.

Om IDE 0 channel går till cdrom och IDE 1 går till 2 IDE diskar och sedan ska boota ifrån sataport 3 så verkar det bugga, varför vet jag itne riktigt.

men om jag ändrar på IDE opch sätter båda Hdd på IDE 0 och cd rom på IDE 1 så ska det la funka ?, jag hade pillat nu hur länge som helst och var så jäkla trött på de så jag visste inte in eller ut till slut.

men iaf, har jag kört IDE0+cd rom och IDE1+hdd och det har funkat fint innan.

Datorer har ett egetliv och det suger men är samtidigt skoj för då har man nått att göra:P

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska läsa runt lite på dfi-street och fråga dom grabbarna.

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av renolle
Jag tycker du ska läsa runt lite på dfi-street och fråga dom grabbarna.

kunde jag iofs gjort, men har fixat det mesta problemet nu.

Tack ändå alla.

EDIT: lås tråd

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Avinstallera nw_ide drivaren till att börja med.

Fast på min burk och med 6.70 nforce drivarna funkar det fin fint.

Men har haft samma probs och det försvann när jag avinstallerade drivaren till den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bootar den med XP skivan i :)?
Sådär får jag oxå ibland men det är bara att ändra om lite i bootordningen för mig :/

Visa signatur

<>Amd 64 3500+@~2.5ghz 250x10 <>2x512mb Bh-5 @2-2-2-5 @205mhz<>DFI Lan party Sli-D<>7900gt@ 55/1850<> ~29000 3dmark01, 24000 3dmark03, ~9700 3dmark05<> http://expressen.se/index.jsp?a=117235 <----idioter!

Permalänk
Medlem

Jag har haft dett problemet också. Då tar jag hårddsikarna som boot1 och väljer OS hårddsiken som nr2 av hårddsikarna. Sen väljer man hårddsikarna som LBA enheter istället för CBS som den blir annars. Då ska det fungera. Det är maxtor hårddisk va?