Permalänk
Medlem

Abit Kn8-sli

Detta är ett moderkort som jag har förstått ska vara väldigt bra. Väldigt bra till förhållande till pris. Men det heter ABIT KN8-SLI,nForce4 SLI, Socket-939, ATX, 4xSATAII, GbLAN, Firewire, PCI-Ex16 på kompletts hemsida "http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313205" och det jag undrar över är, det står SLI men går det att bara köra med ett PCI-Ex16 grafikkort?

Kanske lite dum fråga men men..

Visa signatur

ABIT KN8-SLI nForce4 SLI Socket-939 | AMD A64 X2 3800+ 2.0GHZ L2-Cache - 1 MB | Zalman CNPS9500 CPU-Fläkt | Crucial PC3200 BallistiX DDR, 4x512MB - 2048MB CL2 @ 2-2-2-6, 2.8V | PowerColor Radeon X1900XT 512MB GDDR3 - 256Bit | Hiper Nätaggregat ATX 580W

Permalänk

Ja, det går alldeles utmärkt. Det medföljer ett "Shadow Card" som man placerar i den andra PCI-Ex16-sloten.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barnstormer
Ja, det går alldeles utmärkt. Det medföljer ett "Shadow Card" som man placerar i den andra PCI-Ex16-sloten.

Ok.. Men är det många som gör så? Klart att det inte blir riktigt lika bra som om man skulle köra två graffekort. Men finns det då alltså speciella moderkort för Enbart 1st PCI Express grafikkort?

Visa signatur

ABIT KN8-SLI nForce4 SLI Socket-939 | AMD A64 X2 3800+ 2.0GHZ L2-Cache - 1 MB | Zalman CNPS9500 CPU-Fläkt | Crucial PC3200 BallistiX DDR, 4x512MB - 2048MB CL2 @ 2-2-2-6, 2.8V | PowerColor Radeon X1900XT 512MB GDDR3 - 256Bit | Hiper Nätaggregat ATX 580W

Permalänk

Att köra med ett kort plus ett "shadow card" ger exakt samma prestanda som om man körde på ett moderkort utan SLI.

Den enda skillnaden på att köra ett grafikkort på ett SLI-moderkort och köra ett grafikkort på ett kort utan SLI är att du med SLI-moderkortet har möjlighet att i framtiden köpa ett till likadant grafikkort och köra SLI.

Den främsta anledningen till att välja KN8-SLI över KN8 Ultra är dock att SLI-kortet har en passiv kylning på nordbryggan, alltså en mindre fläkt att irritera sig på... (gäller i just detta specifika fall, och inte alla SLI-kort naturligtvis.)

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Ska man 'brygga' ihop sitt GFX och 'Shadow Card' som om man körde 2st GFX i SLI ?

Permalänk
Medlem

ne shadow cardet är litet oc märks knappt att det är där

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

jag kör mitt club 3D 6800GS utan att använda shadow card.
jag fick min dator med grafikkort färdig installerat utan shadow card och dessutom var grafikkortet i PCIE2 där shadow card egentligen skall vara.

om man tar en titt på shadow cardet så ser man ju egentligen att kortet är "dumt", trådarna på kortet leder ingenstans.

är kortet helt onödigt eller har den som fixat ihop min dator gjort något så att den fungerar utan shadow card?

tappar jag prestanda pga. av jag inte har shadow card installerat?

Eller är det ett helt onödigt kort?

Permalänk
Avstängd

Vad är Passiv kylning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Vad är Passiv kylning?

Det hör inte till varken denna tråd eller forumsdel.

Men passiv kylning är en fläns utan fläkt.

AKTIV Kylning:

Passiv Kylning:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banttu
jag kör mitt club 3D 6800GS utan att använda shadow card.
jag fick min dator med grafikkort färdig installerat utan shadow card och dessutom var grafikkortet i PCIE2 där shadow card egentligen skall vara.

om man tar en titt på shadow cardet så ser man ju egentligen att kortet är "dumt", trådarna på kortet leder ingenstans.

är kortet helt onödigt eller har den som fixat ihop min dator gjort något så att den fungerar utan shadow card?

tappar jag prestanda pga. av jag inte har shadow card installerat?

Eller är det ett helt onödigt kort?

Jag tycker att du ska sätta ditt grafikkort i PCIE1 slotten och sätta i shadowcardet i PCIE2. Det är så det skriver i manualen.