Internet Explorer 7 Beta 2 finns ute

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Är det bara jag som kör Mozilla-browsern?

Det är någon bråkdel av en procent. Vad har du för motivation till det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

körde mozilla suite förut jag med. mest på grund av att jag vant mig vid hur man använde sig av google search i det. men sen bytte jag till firefox. och kommer stanna här hur mycket skit microsoft än släpper. Det kommer aldrig bli bättre än fri mjukvara!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredo
Jag kommer nog att fortsätta använda Firefox (ska förkortas Fx, inte FF, precis som Stinger nämner) även i dess kommande inkarnationer. Ser ut att få ett trevligt bokmärkessystem med en liten bakomliggande SQLite. Snabbt, snyggt, stilrent, enkelt att använda och kraftfullt, med alla funktioner man kan tänka sig som extensions om det inte finns inbyggt.

Här är en screenshot på hur Fx ser ut hemma hos mig just nu: http://filer.brnm.se/i/060425-firefox.png

Var hittar man det temat?

Permalänk
Medlem

Heh ingen creds för nyhetstipset
Måste säga att jag gillar denna beta, Känns helt klart som dom är på rätt spår tyvärr så är suget för FF även med alla dess problem större än för IE7 just nu.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Brrrr, usch, tvi och blä.

Internet Explorer 7 är bara en störig och dålig kopia av Firefox. Långsam, med ett "säkerthetstänkande" som går över de flesta vanliga användares förstånd.

Sen att den inte går och konfiguera och att möjligheterna till att stuva om i verktygsfälten är lika med noll, så kan jag bara säga en sak:
Jag kommer aldrig någinsin använda IE7 till surfning. Om jag nu inte blir tvingad till det på grund av att någon "webbuvecklare" har fått för sig att en hemsida bara ska fungera i M$ produkter...

EDIT
Får väl tillägga att jag har IE7 Beta 2 installerad och har testat den under en längre period.
Jag är en militant FX-användare, men jag har gett IE en chans. And it blew it...

Permalänk

Tycker ni ska ge IE en chans. Tycker betan är helt underbar och att verkygsraden med "file" osv döljs automatiskt när man inte använder den var inte heller alls dumt :).

Permalänk

Dum fråga men installerar den över den "gamla" versionen av IE eller kan man välja vilken version man vill köra.. ?

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

Mitt windows går itne igenom validationen så jag tror att jag behåller FF och Opera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorgeous-George
Dum fråga men installerar den över den "gamla" versionen av IE eller kan man välja vilken version man vill köra.. ?

Den uppdaterar den gamla versionen, du kan dock välja att avinstallera den sen om du skulle vilja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Den uppdaterar den gamla versionen, du kan dock välja att avinstallera den sen om du skulle vilja

Ok, tack för svaret

Gissar att t.ex. banktjänster och vissa andra tjänster inte är så förtjust i en I.E 7 beta, så det kan ju vara fint med en riktig avinstallation

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Hur många av er som skriver så mycket negativt om IE7 har provat den? För så många kan inte fått den uppfattningen om ni har provat eller så har Mozilla hjärntvättat hela SweC

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredo
Det är någon bråkdel av en procent. Vad har du för motivation till det?

Motivering? Hmm, stabilt, enkelt, man kan göra det minimalistisk om man vill. Jag har testat upplagor av FireFox men gillar inte browsern helt enkelt, använder inte tabbar heller (mozilla stödjer tabbar visserligen också men många framhäver det som ett stort argument för FireFox).

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Motivering? Hmm, stabilt, enkelt, man kan göra det minimalistisk om man vill. Jag har testat upplagor av FireFox men gillar inte browsern helt enkelt, använder inte tabbar heller (mozilla stödjer tabbar visserligen också men många framhäver det som ett stort argument för FireFox).

Okej, men jag är bara nyfiken här. Flikar/tabbar kan man ju använda om man vill, Firefox är lika bra ändå, även om det har bra tabbhantering. Vad jag vill veta är vad du gillar hos Mozilla-suiten som du inte hittar i Firefox, antar jag. Jag har inte kört Mozilla-suiten mycket men jag vet att Firefox är väldigt stabilt, snabbt, enkelt och går att göra mycket minimalistiskt (om man skulle känna för det) - se min screenshot på förra sidan t ex. När du kör hela Mozilla-suiten har du en större gemensam bas istället för separata program för webb, mail, IRC osv. För övrigt föredrar jag XChat för IRC istället för Chatzilla, men det är lite OT.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Var hittar man det temat?

Det är inget annat tema, det är originaltemat, men jag har ändrat på en av bilderna. Du kan lägga in det också, öppna userChrome.css i chrome-mappen i din Fx-profil, lägg in CSSen från http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?p=2159078#2159078 och bilden i samma mapp som userChrome.css.

Du behöver även den extension som den tråden jag länkade till handlade om, den lägger till en kombinerad bakåt/framåt-knapp. Jag har moddat den med CSS så att bara menyn dyker upp vid klick, eftersom jag har musknappar för att bara gå ett steg bakåt/framåt.

Sedan har jag t ex inga ikoner på flikarna, och lite högre adressfält, samt en animerad progressbar inuti adressfältet, det har jag också fixat med CSS-regler i userChrome.css, det senare kräver en extension vid namn Fission. Jag ska blogga om lite tweaks man kan göra, på http://fredrik.branstrom.nu när den kommer upp om ett tag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fan vad tråkigt att läsa om att ni använder Firefox, hoppas någon moderator går igenom tråden.
Hade hoppats på att få läsa trevliga kommentarer om vad som har förbättras i nya betan eller problem som fortfarande finns kvar. Men det får jag väl läsa om på andra forum.

Permalänk

Fler som har problem med att öppna länkar från andra program? Trots jag ställt att det ska öppnas som en ny flick får jag trots allt ett nytt fönster.. Aja, bara en beta än.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Fler som har problem med att öppna länkar från andra program? Trots jag ställt att det ska öppnas som en ny flick får jag trots allt ett nytt fönster.. Aja, bara en beta än.

Nej men det är ganska många som använder Firefox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armis
Nej men det är ganska många som använder Firefox

Beror väl på hur man ser på det, Egentligen inte skulle jag vilja påstå om man ser till hur många användare det finns totalt.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Beror väl på hur man ser på det, Egentligen inte skulle jag vilja påstå om man ser till hur många användare det finns totalt.

Tror inte du förstår min poäng riktigt. Om du kollar bak lite i tråden ser du att inlägget jag citerade är det första som handlar om nya Internet Explorer, resten är spam från användare som har berättat att de använder Firefox som sin primära webbläsare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armis
Tror inte du förstår min poäng riktigt. Om du kollar bak lite i tråden ser du att inlägget jag citerade är det första som handlar om nya Internet Explorer, resten är spam från användare som har berättat att de använder Firefox som sin primära webbläsare.

Är alltid såhär på Swec tyvärr När det kommer upp en webbläsarartikel så är det alltid 1 miljard personer som säger att dom använder FF, många i ett patetiskt försök att följa med strömmen och tro att det är "inne" att använda FF (eller FX om man nu skulle använda det istället)
Likaså när en artikel om Windows dyker upp så är det 2339948 Linux anhängare som ska säga hur bra linux är och att dom använder det osv.

Håller med dig, vore mycker roligare och framförallt trevligare om alla kunde strunta i att propaganda fram deras favoritmjukvara och istället disskutera vad artiklen egentligen handlade om.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Tänker inte testa den just nu. Har själv använt både FX(FF, what ever...) och Opera under flera års tid och det känns rent instinktivt som om IE7 inte är ett alternativ. Jag hoppas faktiskt att jag har fel och att MS tar sig in i fighten om den läsare som folk kommer använda för vad den är och inte för att den kommer pre-installed.

Man får ju tänka på att även om många ogillar IE så kommer det så länge det kommer pre-installed styra hur många sidor på webben anpassas. Hur många i denna tråden som har FX/Operat/Safar... har inte stött på en sida som KRÄVER IE ? Jag har stött på det många gånger och det är lika irriterande varje gång. Därför hoppas jag på att MS kan ta till sig av de standarder som redan existerar och alla andra försöker följa, det är troligen först då vi andra kommer få full njutning

edit: håller med om att det är riktigt tråkigt att det kommer massvis med spam om hur bra FF är. Det kan ni skapa en egen tråd om (kan tänka mig att vissa klassar mitt inlägg som spam... försöker iaf lägga till nått.)

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

IE funkar helt okej som standardläsare, men är man ute efter fler funktioner som Temabyte/Addons etc, ligger Firefox ett snäpp före (Min åsikt).

Jag installerade Firefox efter allt gott man hört och blev jättenöjd.
Först tänkte jag på alla IE optimerade sidor som ser skumma ut i Firefox och sökte runt lite på Mozilla's Addonsida och hittade svaret:

IE Tab 1.0.9 - Öppna IE i en tab.
https://addons.mozilla.org/firefox/1419/

Gillar IE7:s Tabbed browsing, men det tar nog lite tid att vänja sig vid dess nya utseende.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredo
Okej, men jag är bara nyfiken här. Flikar/tabbar kan man ju använda om man vill, Firefox är lika bra ändå, även om det har bra tabbhantering. Vad jag vill veta är vad du gillar hos Mozilla-suiten som du inte hittar i Firefox, antar jag. Jag har inte kört Mozilla-suiten mycket men jag vet att Firefox är väldigt stabilt, snabbt, enkelt och går att göra mycket minimalistiskt (om man skulle känna för det) - se min screenshot på förra sidan t ex. När du kör hela Mozilla-suiten har du en större gemensam bas istället för separata program för webb, mail, IRC osv. För övrigt föredrar jag XChat för IRC istället för Chatzilla, men det är lite OT.

Jag använder bara Mozilla-browsern, inga andra program. Mozilla tilltalar mig helt enkelt mer än firefox antar jag.

Kanske jag är bakåtsträvare, använder ju exempelvis Windows 2000 istället för XP.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Att FF sen får spratt på vissa sidor och drar ~99% av CPUn är också jätteroligt. [/B]

kan det va fz.se du va på då tro dom hadde problem för ett tag sedan då prossesorn låg på 99% i Fx Ie och opera samma på 3 datorer ja testat men dom har nyligen fixat det hyfsatt nu.

det är på tiden att IE7 kommer så internet kan få sig en updatering. Iomed att de flesta anvender ie6 så blir man ju tvungen att ampassa sidorna efter den gamla skiten.

Permalänk
Medlem

Jaha era IE fantaster, dags för lite show
http://youtube.com/watch?v=7dECWDAiblY&search=firefox%20ad

Firefox är det som gäller

Permalänk
Medlem

Tog hem IE 7.0.7358.0 och testade lite, men vart djupt besviken, den känns t.o.m segare än Mozilla nu som inte IE6 gjorde, kanske är nåt knas, testade att köra om iställningar till default o allt sådant men sid rendreringen här är sämre än på FF av nån anledning.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Verkar som det har kommit addons/plugins till IE7 http://www.ieaddons.com/default.aspx?cid=home&scid=0

Frågan är om det är lika effektivt som FF eller Opera?

Permalänk

jag övergav FF för Bon Echo, sen så laddade jag ner IE 7.0 och jag är riktigt nöjd med IE 7.0 som det känns nu. Har inte hängt sig en ända gågn under all a dagar jag haft det. Laddade ner 7:an samtidigt som det kom ut. så prova det säger jag bara.

// Footwalker

Visa signatur

Jag har en dator?

Permalänk
Medlem

Någon vänlig själ som kan förklara hur man får fram tab bar? Är ju ganska svårt att köra med tabs när man varken ser eller kan växla mellan dem.

Edit till andra som kan ha samma problem: Packa upp IE7BETA2-WindowsXP-x86-enu.exe med t.ex. WinRAR och kör update\xmllitesetup.exe, "tabbed browsing" verkar fungera fint efter det.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop