Seagate lanserar 7200.10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheCape
är Serial-ATA300 SATA2 eller vad? Hoppas det iaf

Japp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheCape
är Serial-ATA300 SATA2 eller vad? Hoppas det iaf

Ja, det är det.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Eh? Är upp till var och en hur man partitionerar den det.

Självklart, men jag tror att Berra undrar om man kan en enda stor partion (utan RAID), antagligen då varje platta har hög prestanda.
Antagligen så kan man väl ha det som en enda partion.
Hm, hur stora partioner stödjer win. XP nu igen?

Får hoppas vi ser priser snart. Även om den så kostar 6000:- så kommer den att sjunka rejält i pris, så... Kommer ihåg när diskar kostade 10:-/GB, det var fan inte så länge sedan! ^^

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Självklart, men jag tror att Berra undrar om man kan en enda stor partion (utan RAID), antagligen då varje platta har hög prestanda.
Antagligen så kan man väl ha det som en enda partion.
Hm, hur stora partioner stödjer win. XP nu igen?

Får hoppas vi ser priser snart. Även om den så kostar 6000:- så kommer den att sjunka rejält i pris, så... Kommer ihåg när diskar kostade 10:-/GB, det var fan inte så länge sedan! ^^

filsystemet NTFS (som win xp använder) stöder partitioner på upp till 16 EB ( 10^18) så det klarar sig nog ett tag till

Permalänk
Medlem
Citat:

Maximum Volume Size
In theory, the maximum NTFS volume size is 2^64-1 clusters. However, the maximum NTFS volume size as implemented in Windows XP Professional is 2^32-1 clusters. For example, using 64 KiB clusters, the maximum NTFS volume size is 256 TiB minus 64 KiB. Using the default cluster size of 4 KiB, the maximum NTFS volume size is 16 TiB minus 4 KiB. Because partition tables on master boot record (MBR) disks only support partition sizes up to 2 TiB, you must use dynamic volumes to create NTFS volumes over 2 TiB.

http://en.wikipedia.org/wiki/NTFS#Limitations

Den där 2 TB gränsen är ju inte så långt borta. Även om den egentligen inte är något större problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
http://en.wikipedia.org/wiki/NTFS#Limitations

Den där 2 TB gränsen är ju inte så långt borta. Även om den egentligen inte är något större problem.

därför som man använder dynamiska diskar istället för "basic" ....

då kan får man även tillgång till funktioner som raid osv i windows

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Självklart, men jag tror att Berra undrar om man kan en enda stor partion (utan RAID), antagligen då varje platta har hög prestanda.
Antagligen så kan man väl ha det som en enda partion.
Hm, hur stora partioner stödjer win. XP nu igen?

Får hoppas vi ser priser snart. Även om den så kostar 6000:- så kommer den att sjunka rejält i pris, så... Kommer ihåg när diskar kostade 10:-/GB, det var fan inte så länge sedan! ^^

Priset är ju satt ;P Kostar 5000 på komplett.se

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheCape
är Serial-ATA300 SATA2 eller vad? Hoppas det iaf

Nu ska jag vara jobbig, men nej, SATA2 (eller SATA II) är inte samma sak som SATA-300.

Citat:

The first step toward a better understanding of SATA is to know that SATA II is not the brand name for SATA’s 3Gb/s data transfer rate, but the name of the organization formed to author the SATA specifications. The group has since changed names, to the Serial ATA International Organization, or SATA-IO.

The 3Gb/s capability is just one of many defined by the former SATA II committee, but because it is among the most prominent features, 3Gb/s has become synonymous with SATA II. Hence, the source of the confusion.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Hmm, undra vad priset kommer ligga på här i Sverige.

Visa signatur

Fractal Design Arc | ASUS P8P67 PRO REV B3 | i5 2500k | GB GF 570 GTX | Vengeance 8GB DDR3 | Spinpoint F3 1TB
Toshiba L500D | AMD Turion X2 Dual-Core (2200 MHz) | HD4570 | 4GB RAM | 400GB | 1TB extern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Ganska mäktigt om man hade en partition på 750GB

Du kan köra t.ex någon form av RAID eller JBOD och slå ihop ett par diskar till en stor enhet och då kan få en partition på ett par Terrabyte. Ekonomin som styr...

320GB med två plattor. Största disken med två plattor? Blev lite köpsugen även om jag inte har någon nytta av det.

Permalänk
Medlem

Lite småkul att här på swec "heter det " lodrät lagring

Men på NH "heter det" vågrät lagring

http://www.nordichardware.se/forum/viewtopic.php?topic=137979...

hur skall man tolka detta...har det betydelse hur disken är orienterad i förhållande till marken

Visa signatur

Ett gäng datorer med lite olika prestanda.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robzzi
Hmm, undra vad priset kommer ligga på här i Sverige.

5000:-

Permalänk

Jo den stora lär väl hamna på 4-5000. Men resten då, mer eller mindre prisvärda än nuvarande utbud? Ska nog köpa en 320 GB om den är billig.

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nomoreorless
därför som man använder dynamiska diskar istället för "basic" ....

då kan får man även tillgång till funktioner som raid osv i windows

Jo, det var därför jag skrev att det inte var något egentligt problem.

Men, helt bra är det inte.
Tror inte du kan boota ifrån en dynamisk volym. Vilket i alla fall för mig inte spelar någon roll (ska man ha en volym på över 2 TB så skulle inte jag ha windows rakt på den i alla fall.

Däremot så är man nog i större problem om man behöver återskapa något från volymen eller liknande, stödet för dynamiska volymer verkar tunnt bland sådana verktyg. Och det är ju rätt trisst med tanke på att det är så enkelt på en vanlig volym.

Att köra mjukvaruraid på volymer över 2 TB skulle inte jag göra heller

Ang. att ha en 750 GB volym med den här disken så får man ju inte ut 750 GB.
Med tanke på att hårddisktillverkarna medvetet räknar fel (i sådana här fall ska man använda sunt förnuft och inte gå efter *regelboken*, finns bara två anledningar till varför man vill följa *regelboken* som en bokstavstroende. 1. Man gör sitt bästa i att vara dryg. 2. Man har ekonomsik vinning av det).

Anyway, i verkligheten så kommer man se 698,5 GB. Inte ens 700 GB alltså

Permalänk
Medlem

...Väntar på alla Whineher-trådar när folks 750Giggare fulla med "semesterfilmer" rasar....*Evil Laughter*

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Ang. att ha en 750 GB volym med den här disken så får man ju inte ut 750 GB.
Med tanke på att hårddisktillverkarna medvetet räknar fel (i sådana här fall ska man använda sunt förnuft och inte gå efter *regelboken*, finns bara två anledningar till varför man vill följa *regelboken* som en bokstavstroende. 1. Man gör sitt bästa i att vara dryg. 2. Man har ekonomsik vinning av det).

Anyway, i verkligheten så kommer man se 698,5 GB. Inte ens 700 GB alltså

Räknar fel gör de ju inte. Räknar på annat sätt möjligen. 120 000 000 000 Bytes mätt i det decimala prefixet Giga är 120 Gigabytes, men 120 000 000 000 Bytes mätt i det binära prefixet Gigabinär (Gigabinära bytes) är inte 120 Giga(binära)bytes utan 120 000 000 000 / (1024*1024*1024) = 111,75 Giga(binära)bytes. Varför? Jo Mega betyder 10^6, Giga betyder 10^9 medan Megabinär betyder 2^20 och Gigabinär 2^30. 2^30/2^20 = 1024 vilket innebär att det går 1024 Megabinära bytes på en Gigabinär bytes. När man talar om hårddiskutrymme i datorsammanhang så ska man egentligen inte uttrycka sig i termer om ''Gigabytes'' utan i stället ''Gigabinära bytes'' Hårddisktillverkarna och datorn räknar helt enkelt med olika prefix vilket gör att det inte stämmer.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
Räknar fel gör de ju inte. Räknar på annat sätt möjligen. 120 000 000 000 Bytes mätt i det decimala prefixet Giga är 120 Gigabytes, men 120 000 000 000 Bytes mätt i det binära prefixet Gigabinär (Gigabinära bytes) är inte 120 Giga(binära)bytes utan 120 000 000 000 / (1024*1024*1024) = 111,75 Giga(binära)bytes. Varför? Jo Mega betyder 10^6, Giga betyder 10^9 medan Megabinär betyder 2^20 och Gigabinär 2^30. 2^30/2^20 = 1024 vilket innebär att det går 1024 Megabinära bytes på en Gigabinär bytes. När man talar om hårddiskutrymme i datorsammanhang så ska man egentligen inte uttrycka sig i termer om ''Gigabytes'' utan i stället ''Gigabinära bytes'' Hårddisktillverkarna och datorn räknar helt enkelt med olika prefix vilket gör att det inte stämmer.

Jag är mycket medveten om det.

Hela poängen är att det är självklart för alla som vet om det. Och de som inte vet hur det ligger till får acceptera som det är (eller lära sig). Det blir inte bättre bara för att man hittar på ett nytt löjligt prefix (läs kibi/gibi osv.).

Det har aldrig och är aldrig något problem förutom när någon försöker göra ekonomisk vinning på det (ex. seagate och alla andra hårddisktillverakare) eller när någon försöker vara dryg/rolig på forum. Och båda är väldigt enkla att upptäcka.

Att förklara att Mega inte betyder 1 000 000 för en nybörjare är lika jobbigt som att förklara varför man """"behöver"""" nya prefix i datorvärlden och vad de egentligen innebär.

Det är så solklart det kan bli och alla missförstånd som finns idag kommer finnas imorgon också, det försvinner inte för att man byter namn på "problemet".

Det enda som stör mig mer än hårddisktillverkarnas sätt att räkna på är de nya prefixen som finns där för att underlätta. Om något är det bara bra att man blir medveten om att tillverkarna inte drar sig för att utnyttja sånt här och att en bra tumregel är att aldrig lita på tillverkares specifikationer.

Jag är medveten om att jag gör detta till en större grej än vad det är. Men jag tycker det är rktigt kasst att tillverkarna räknar fel, och det blir bara värre av att folk försöker få hela världen att anpassa sig och byta prefix enbart för detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag är mycket medveten om det.

Hela poängen är att det är självklart för alla som vet om det. Och de som inte vet hur det ligger till får acceptera som det är (eller lära sig). Det blir inte bättre bara för att man hittar på ett nytt löjligt prefix (läs kibi/gibi osv.).

Det har aldrig och är aldrig något problem förutom när någon försöker göra ekonomisk vinning på det (ex. seagate och alla andra hårddisktillverakare) eller när någon försöker vara dryg/rolig på forum. Och båda är väldigt enkla att upptäcka.

Att förklara att Mega inte betyder 1 000 000 för en nybörjare är lika jobbigt som att förklara varför man """"behöver"""" nya prefix i datorvärlden och vad de egentligen innebär.

Det är så solklart det kan bli och alla missförstånd som finns idag kommer finnas imorgon också, det försvinner inte för att man byter namn på "problemet".

Det enda som stör mig mer än hårddisktillverkarnas sätt att räkna på är de nya prefixen som finns där för att underlätta. Om något är det bara bra att man blir medveten om att tillverkarna inte drar sig för att utnyttja sånt här och att en bra tumregel är att aldrig lita på tillverkares specifikationer.

Jag är medveten om att jag gör detta till en större grej än vad det är. Men jag tycker det är rktigt kasst att tillverkarna räknar fel, och det blir bara värre av att folk försöker få hela världen att anpassa sig och byta prefix enbart för detta.

Eh? Det blir MER förvirrande av att förenkla grejer. Eller tycker du att vi ska förkorta pi till 3?!
Blir krångligt om man använder kilo både som 10^3 och 2^10!
Nej, att använda KiB och KB är bra. Kilo är 10^3 och inget annat, även när man räknar i "datortermer".
Däremot är det korrekt att hårddisktillverkarna borde sälja sina diskar i GiB istället för GB, för att bland annat undvika förvirring. Bara man lär ut KiB och KB så går det hela bra.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Värt att notera kan vara att vi igentligen använder "NTFS2", men att man av någon outgrundlig anledning valde att fortsätta kalla det "bara" NTFS. precis som FAT16/32 så är det bakåtkompitabelt, men en del mjukvara, som hanterar direkt diskaccess kan få spatt. Windows NT4 är känt för att även med SP4, vara något.... oberäknerligt.

Eftersom folk brukar tycka om att påstå att jag har fel är det lika bra jag stoppar med en referens, som borde veta vad de snackar om.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

NTFS2 ? Är väl typ 1.2 eller nåt sånt där?
XP införde ju en del nya saker, dock brukar väl kompatibiliteten fixas till genom SP pack och sådant till tidigare versioner (men gissar att NT4 är för gammalt). Men nya funktioner såsom komprimering stöds antagligen inte.

edit: my bad, vi är visst uppe i 3.1 nu
http://support.microsoft.com/?kbid=310749

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Eh? Det blir MER förvirrande av att förenkla grejer. Eller tycker du att vi ska förkorta pi till 3?!
Blir krångligt om man använder kilo både som 10^3 och 2^10!
Nej, att använda KiB och KB är bra. Kilo är 10^3 och inget annat, även när man räknar i "datortermer".
Däremot är det korrekt att hårddisktillverkarna borde sälja sina diskar i GiB istället för GB, för att bland annat undvika förvirring. Bara man lär ut KiB och KB så går det hela bra.

Jag förklarade ju varför det blir mer förvirrande eller i alla fall lika mycket förvirrande av att "förenkla" det.

Öh? Jag pratade emot denna "förenkling" och du undrar om jag är för att förenkla pi till 3?

Det går EXAKT lika bra att lära ut hur man räknar med KB istället för att lära dem KiB. Och en nybörjare som inte vet hur det fungerar blir inte ett dugg gladare av att det står KiB istället för KB. Än mindre kan nybörjaren skilja på KiB och KB.

Då är det nästan bättre att låta personen tro att K står för 1000 i det fallet än att förvirra det ännu mer.

Så det blir inte ett dugg lättare för nybörjaren, för alla andra har det _aldrig_ varigt något problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nitram
Lite småkul att här på swec "heter det " lodrät lagring

Men på NH "heter det" vågrät lagring

http://www.nordichardware.se/forum/viewtopic.php?topic=137979...

hur skall man tolka detta...har det betydelse hur disken är orienterad i förhållande till marken

Jag skulle nog också säga lodrät lagring eftersom allt placeras | istället för _. Hoppas du förstår.

Permalänk
Medlem

och ram minne ska kallas "slump access minne" altså, "SAM minne" nästa gång ni handlar...

Säg till när det känns löjligt...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
och ram minne ska kallas "slump access minne" altså, "SAM minne" nästa gång ni handlar...

Säg till när det känns löjligt...
B!

Det där är fel, det blir SÅM ( Slump åtkomst minne)

Sen är det igentligen djuplagring jag skulle vilja kalla tekniken för om den är lodrät eller vågrät eller något annat beror ju på hur disken ligger
För tekniken kan ju liknas vid dual layer för dvd.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!