Permalänk

Nytt ram-minne hänger datorn.

Jag har ett Corsair XMS Xtreme - minne - 512 MB - DIMM 184-pin - DDR http://komplett.se/k/ki.asp?sku=114948&view=detailed och köpte ett till likadant men när när jag startar datorn hänger sig Windows medan det laddar. Lyckades komma in en gång men det hängde sig efter några sekunder. Jag har tre platser för RAM-minne på moderkortet (som för övrigt är ett EPoX EP-8KDA3+ http://komplett.se/k/ki.asp?sku=300323&view=detailed och jag började med att sätta det på platsen längst bort från det första. Sedan satte jag det så att de var bredvid varandra men det verkade bli lite trångt och när jag försökte starta datorn var det bara svart och pep. Känns inte riktigt som om jag får i minnet ordentligt på platsen längst bort heller. De vita grejerna som ska hålla fast minnet är inte helt nere som de på de två andra platserna även om jag trycker i minnet rätt hårt, vet inte hur hårt jag ska våga trycka då jag inte vill knäcka hela moderkortet. Men jag ser iallafall att det upptäcks när jag startar datorn och det står att jag har 1gb ram-minne. Körde även Memtest och då blev det 1 pass och inga errors. Windows startade i felsäkert läge men varken Ubuntu (eller Ubuntu liveskivan) satte igång utan hängde sig i början.

Någon som haft liknande problem eller har några förslag på hur jag ska fixa det? Hur hårt ska man egentligen våga trycka i minnet? Kan det vara fel på minnet, även om det räknas med i början när jag startar datorn?

Permalänk
Medlem

Det kan krävas en del tryck för att få ett minne på plats, men inget våld.
Har du ändrat din bios till default? "Clear CMOS och ladda "Optimized Defaults"." Ta ut ditt batteri eller ändra en bygel eller ändra inne i Biosen vilket du nu än tycker är enklast?
Tar du ut ditt batteri eller ändrar bygeln så vänta ca 10 min (Kan räcka med mindre) innan du ändrar tillbaka. Givetvis så skall nättagget ej ha ström då.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Jag probade load default och load optimized, "clear cmos" minns jag inte. Fast nu när jag skulle sätta i minnet igen gick det verkligen inte. Jag tryckte och tryckte, trodde att jag hade fått in det men när jag startade datorn blev det svart skärm och pipande. Hur mycket jag än trycker åker inte de vita grejerna ner och håller fast minnet. Jag får försöka trycka ner dem själv och då är de inte helt nere.

Permalänk
Medlem

Ta ut batteriet en stund.

Det är inte så att du råkat sätta minnet på fel håll? (spekulerar)
Så svårt ska det inte vara som du beskriver det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kan bara vara så att du inte trycker hårt nog helt enkelt. Kan vara rätt svettigt första gången man ska göra det.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

Ja stötte på de där med en kingston sticka (512mb) för några år sedan.
Så ja jämförde de andra med de nya och de var olika längd på dem. Så ja gick iväg till Kylning (i stockholm) och sa som de va och fick en ny. Helt klart en jävla otur när man råkar ut för de.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Nu är det löst. Ville först inte ta ut minnet som satt i ifall det skulle vara lika svårt att få in det som det andra men nu provade jag för att se ifall jag kunde få in andra minnet där och ifall de var lika stora. Andra minnet gick in på plats 1 alldeles utmärkt men jag kunde inte få in något minne i plats 3 så det verkar vara den som krånglar. Plats 2 i mitten gick helt ok även om det såg trångt ut. Nu är båda i och allt fungerar som det ska. Tack för hjälpen!