Permalänk

Vad behöver man mer än 1GB RAM till?

Spelen idag kräver inte mer än 512mb i RAM men på de nyaste kan det vara rekommenderat att man har 1GB RAM. Så vad behöver man mer än 1GB RAM till? Många säger att det är typ nödvändigt om man spelar mycket spel. Blir det mer flyt med 2GB i RAM eller?

Permalänk

ja det blir mer flyt med 2gb ram i dom flesta nyare spelen

Permalänk

BF2 gillar mycket minne , annars vet jag inte om det är nån större skillnad mot 1 å 2 gig

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Absolut mer flyt. Har själv testat att gör med en sticka=1gb RAM, för att sedan klämma i den andra=2gb RAM och kunde se en visentlig skillnad.

Spelade då F.E.A.R. Kräver ju en del från början, så om man skulle köpa nytt system idag tycker jag det är att rek. med 2gb minne. Klättrar uppåt precis som alla andra komponenter.

Sen finns det alltid folk som motsäger sig det och tycker att 1gb räcker gott och väl. Men faktan är att det ÄR skillnad på 1 och 2gb Minne.

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk

Jag själv tycker också att det är smart att investera i 2 st. 1024 RAM's moduler nu så att man får 2GB. Spel utvecklingen går ju ändå väldigt snabbt framåt och det dröjer antagligen inte länge innan alla spelen kräver 1GB minimum.

Såhär blev min inköpslista:

http://komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=342324&su=F...

Det kommer palla allt det nyaste ett bra tag framöver. eller hur?

Permalänk
Medlem

För att kort svara på din fråga så beror det på vad du gör:

Om du sysslar med ljud, bild eller video, både redigering och skapande, så ska du helst ha så mycket ram så möjligt så att det mesta kan lagras i minnet och minimera läsandet och skrivandet till hd.

För vanlig chat, surf, im, e-post, nyhetsläsning så räcker 512MB väl för att täcka de flesta program som används vid såna tillfällen.

Om du spelar så beror på det upplösning, ju högre upplösning desto större texturer används och grafikkortet kan inte hålla allt så då måste det lagras i ram och har du lite ram så måste spelet läsa och skriva till hårddisken som är den största flaskhalsen (såvida inte man räknar in cd/dvd driven).

Om du ska bencha så beror det på vad du ska bencha och vad respektive test program använder.

Så det beror på ditt användningsområde.

Permalänk

Jag kommer att traska in på alla användningsområden fruktansvärt ofta. Så du menar att om RAM minnet stödjer grafikkortet så att graffet får bättre flyt under spel etc.?

Permalänk
Medlem

Han menar att om ram minnet inte räcker till att lagra texturerna samt andra processer så kommer det att börja använda sig av hårdisken (swapfilen) som är extremt mycket långsamare än vad ramminnet är. Resultatet är att spelen fyslaggar trots bra grafikkort/processor.

Alltså med 2gb ram så uppkommer inte detta fenomen i dagens spel.

/Martin

Permalänk
Medlem

Är som med bilar, vissa vill ha vanliga femcylindriga på 170 hk andra vill ha dubbel-turboladdade sexor på 270 kh.

Egentligen kommer båda bilar klara sig precis lika bra i de flesta fall, men när det gäller 0-100 så vinne den turboladdade.

Spel kan sägas vara sprinten.

Sen finns det såna där äckliga kåtisar som tycker att det är något sexuellt att köra i en bil med en massa hk:s (jag räknas helt klart till dem) och då är det bara att ha så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag ska unna mig själv 2GB om en månad.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk

Mer RAM innebär förutom applikationernas direkta användning av minnet att operativsystemet kan använda det för cache vilket kan snabba upp saker och ting rejält. Att behöva läsa något från hårddisken tar en halv evighet om man jämför med RAM så att ha så mkt som möjligt cachat där är aldrig fel.
Likaså når man ganska snabbt stora mängder använt minne om man kör flera saker samtidigt under längre perioder. Dagens webbsidor blir allt större och att hålla ett antal större sidor med en massa bilder cachat i bakgrunden kan ganska lätt ta upp en ansenlig mängd minne. Likaså kan bittorrent t ex ta en hel del mängd minne då man ofta jobbar med stora filer som man kontinuerligt arbetar med vilket gör att kunna ha dem cachade kan innebära att prestandan överlag ökar och att man slipper swappa vid de tillfällen man kör med flera av dem parallellt.

Tänk också på att kör du 64-bitars system så kräver applikationerna mer minne då datastrukturerna ökar i storlek så då bör man antagligen handla lite mer än om man kör 32-bitars system.

Permalänk

Tack för tipsen. Självklart är jag stor inom bittorrent och är lite av en gud på de flesta siter.hehe.anmäl mig inte!!!!!!!!Men kan jag inte köpa 1GB nu och typ uppgradera till 2gb efter typ en-två månader.