Permalänk
Medlem

Byta Cpu i Laptop.

Som Topic lyder, är det svårt att byta prolle i en bärbar? Något jag bör tänka på innan jag börjar såga isär sakerna?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

att du inte har nån garanti och förmodligen inte kommer att få i gång den igen och att vara nöjd med den som den är

Visa signatur

tjopp

Permalänk

Ja!
1. Såga inte! Då kan du får dam i porten

2.plocka bort Hårddisk,minnen,PCI-kort,Fläkt skydd.
Så ska det nog gå bra.

Permalänk
Medlem

1) be tillverkaren om servicemanual, underlättar isär- och ihopplockandet oerhört mycket.

2) Vad jag har uppfattat det som är det lika svårt som på en stationär. (aldrig gjort detta så är bara en personlig tanke)

3) Välj processor med stor omsorg, sätter du in en som inte är optimal för bärbara kommer du förlora i batteritid (och alstra mer värme om du tex väljer att stoppa in en vanlig p4 istället för M)

4) Lycka till och låt oss veta hur det går =D (Gärna bilder ):P

Edit: varför skulle han/hon troligen inte få igång den igen för efter ett byte?

Permalänk
Medlem

epoxy:
Har du inget vettigt för dig så föreslår jag att du går in på lunarstorm eller liknande, där kan du säker få skriva av dig lite. Har du inget att komma med så lägg ner är du bussig.

Trodde jag skulle få tid över att pula lite med bitarna idag men icke sa nicke.

CSM101:
Prollarna ifråga är 2 st P4 M. En på 1,8GHz som ska ut, och och den andra ligger på 2,4GHz som ska in. Som det ser ut i Cpu-z så ska det inte vara något problem. Samma Fsb och socket. Tja, varför inte dokumentera hela rasket när jag ändå är igång.

Mindhunter:
Dankeschön, låter som jag får plocka isär hela skiten, och det på 2 datorer.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Varför plocka isär hela laptopen? Oftast är den bara ta bort täckplattan som täcker cpu/kylning, ta bort kylningen och sen sätta in ny cpu.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill

Prollarna ifåga är 2 st P4 M. En på 1,8GHz som ska ut, och och den andra ligger på 2,4GHz som ska in. Som det ser ut i Cpu-z så ska det inte vara något problem. Samma Fsb och socket.

Du kan ju kolla om din modell har funnits med den processorn (prollen - för den språkligt svage). Har den inte det finns alltid risken att kylningen i din bärbara inte kan hantera den extra värmen.

När du gör detta. Se till att ha ett stort tomt bord att vara på om du inte har vanan inne på den modellen du håller på med. Lägg ut delar och skruvar som hör ihop i prydliga grupperingar. Allt för att underlätta återmonteringen.

Har du inte gjort liknande manövrar förr (stationära är inte lika på NÅGOT vis) så se till att ha god tid på dig och återmontera i samma svep. Stanna inte upp och återkom två dagar senare för då blir det svårare.

Sen kan du ha tur att processorn sitter någorlunda lätt åtkomlig så att du slipper montera isär precis hela maskinen.

Kylanordningar är ofta betydligt ömtåligare än motsvarande på stationära. Rören spricker lätt och de tappar förmåga att kyla.

När du spänner fast den nya processorn så dra skruven i sockeln fram och tillbaka två-tre gånger. Det förhindrar glappkontakt.

Var certifierad Toshiba och Fujitsu-siemens skruvare så man har en del erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Tack för de goda råden dundermuppen. Ska börja med att kolla upp Compaq:s hemsida om de har monterat in en och annan 2,4 i sina EvoN800c system.

EDIT:
Hitta detta på hemsidan.

Ledande teknik bla bla bla
Evo N800c är begåvad med Intels senaste Mobile Pentium 4-processorer med hastigheter upp till 1,8 GHz och hårddiskar upp till 60 GB med 5 400 rpm. Även på grafiksidan är det det senaste som gäller: ATI Mobility Radeon 7500 med upp till 64 MB DDR SDRAM. Den stora 15”-skärmen klarar en upplösning upp till UXGA (1600x1200). Dessutom har den två USB-portar av den senaste standarden (USB 2.0), vilket ger en överföringshastighet på 480 Mbps (40 gånger snabbare än USB 1.1). Evo N800c är utrustad med både styrplatta och pekpinne. På tangentbordet finns även snabbknappar till Internet och en scrollplatta för enkel horisontell och vertikal navigering. För enkel och snabb uppkoppling finns modem och nätverkskort förinstallerat.

Vad tror ni. Kommer den att palla att kyla en 2,4? Dum fråga kanske.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Kanske inte, men då är det ju bara att köra med tex en kylplatta under.

Istället för att kolla på deras hemsida föreslår jag att d kontaktar deras support, eftersom ingen här har gjort en sådan sak innan (antar jag eftersom ingen har sagt det) så är det bara spekulationer fårn vårt håll.

Och sjkulle det te sig illa så kan det bli dyra spekulationer. Ta det säkra före det osäkra.

För om kylningen inte pallar av det kommer du 1) höra fläkten konstant 2) troligtvis uppnå tröskelvärdet för maxtemp och därmed uppleva x antal avstängningar.