S3 lanserar budgetlösning med två grafikkort

Permalänk
Melding Plague

S3 lanserar budgetlösning med två grafikkort

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Yes! Äntligen uppe igen! Ser niiice ut! Kommer det bara bra drivisar till linux kan detta vara något

Permalänk
Medlem

Frågan är om 2st S27 blir snabbare än ett enda kort från ATI eller Nvidia som kostar som två sådanna där...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

128 bitars minnesbuss ?? Nej tack...

Permalänk

varför 128 bitars minnesbuss ?, fattar inte det heller.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
varför 128 bitars minnesbuss ?, fattar inte det heller.

möjligen därför att det är ett budgetkort kanske...?
dessutom slår ju minnesbandbredden pungen av motsvarande ati/nvidia-kort i prisklassen, oavsett 'endast' 128-bitar eller ej, så det är väl ingen större problem i slutändan?
(läste ni inte artikeln?)

jag har dock hört rykten om att de inte vill släppa några öppna drivare till dessa chip, lite synd med tanke på vias tidigare välvilja på den punkten.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

S3 är heta.

Alltid.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

s3 gör bra saker för pengarna!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
128 bitars minnesbuss ?? Nej tack...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
varför 128 bitars minnesbuss ?, fattar inte det heller.

Här har vi två st som inte kan så mycket om datorer. En 128-bitars minnesbuss. Varför skulle det vara så kasst? Dom har en bra MHz som väger upp antalet bitar dom skickar. 7600GT har "bara" 128-bitars minnesbuss... Inte fan är det dåligt för det. Samma sak med 6600GT.. Det har också "bara" 128-bitars minnesbuss... Men det är fan så bra endå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Här har vi två st som inte kan så mycket om datorer. En 128-bitars minnesbuss. Varför skulle det vara så kasst? Dom har en bra MHz som väger upp antalet bitar dom skickar. 7600GT har "bara" 128-bitars minnesbuss... Inte fan är det dåligt för det. Samma sak med 6600GT.. Det har också "bara" 128-bitars minnesbuss... Men det är fan så bra endå.

Skulle snarare säga att du är en idiot. Jag har haft detta datorer som mitt största intresse sedan början av 90-talet. Vem som helst skulle kunna berätta för dig att den lägre bussen i detta fallet kommer bli en flaskhals.

Vad fan hjälper det att ha en gpu klockad i 700Mhz när minnesbussen bara 128-bitars? Svara på det istället innan du ger dig på och kallar mig okunnig..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Skulle snarare säga att du är en idiot. Jag har haft detta datorer som mitt största intresse sedan början av 90-talet. Vem som helst skulle kunna berätta för dig att den lägre bussen i detta fallet kommer bli en flaskhals.

Vad fan hjälper det att ha en gpu klockad i 700Mhz när minnesbussen bara 128-bitars? Svara på det istället innan du ger dig på och kallar mig okunnig..

Hehe, kul att du trampar än mer i klaveret när du drar in klockfrekvensen i det hela också

Tycker det är lite fult av S3 om de säger att den har fullt DirectX 9.0c-stöd men inte klarar SM3.0. Fast det kanske är swec-notisen som är fel? Orkar inte kolla källorna.

Permalänk

På pappret ser dock S27 mycket bra ut för ett så pass lågt pris. Bland annat har det en minnesbandbredd på 22,4 gigabyte per sekund, att jämföra med exempelvis ATi Radeon X1300 som har 11,2 gigabyte per sekund eller Nvidia Geforce 7300GS vilket endast har 6,40 gigabyte per sekund.

Jaha... Ska du klaga på att jag har fel nu? Antalet bitar har inte mycket med hastigheten att göra... Låt oss säga att du har ett gfx med 512 bitars buss... Men den skickar bara 100MHz... Men sen finns det ett annat kort med 64 bitars buss... men den skickar i 800MHz... Vad är skillnaden? INGENTING! Dom skicka båda 6.4 gB/s... Ska du säga att den med 512/100 är bättre då?

Apropå flaskhalser... Jag har hört detta flaskhals snack jävligt ofta... PLUGGA MERA FFS! Det var flaskhalser i minnet på gf2... Det löste dom i gf3... Men dom kör fortfarande på samma antal bitar... Så kom inte å säg att jag inte vet! Jag har haft dator sen jag var kring 5 år... Jag kan jag med!

Minnet är klockat i 700MHz. Så är även Coren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
På pappret ser dock S27 mycket bra ut för ett så pass lågt pris. Bland annat har det en minnesbandbredd på 22,4 gigabyte per sekund, att jämföra med exempelvis ATi Radeon X1300 som har 11,2 gigabyte per sekund eller Nvidia Geforce 7300GS vilket endast har 6,40 gigabyte per sekund.

Jaha... Ska du klaga på att jag har fel nu? Antalet bitar har inte mycket med hastigheten att göra... Låt oss säga att du har ett gfx med 512 bitars buss... Men den skickar bara 100MHz... Men sen finns det ett annat kort med 64 bitars buss... men den skickar i 800MHz... Vad är skillnaden? INGENTING! Dom skicka båda 6.4 gB/s... Ska du säga att den med 512/100 är bättre då?

Apropå flaskhalser... Jag har hört detta flaskhals snack jävligt ofta... PLUGGA MERA FFS! Det var flaskhalser i minnet på gf2... Det löste dom i gf3... Men dom kör fortfarande på samma antal bitar... Så kom inte å säg att jag inte vet! Jag har haft dator sen jag var kring 5 år... Jag kan jag med!

Minnet är klockat i 700MHz. Så är även Coren.

Du svara fortfarande inte på frågan. Vad gör det för nytta ifall jag utrustar ett kort med 500GB RAM och har klockfrekvenser på 2GHz ifall gränssnittet bara är 128bitar?

JU högre gränssnitt du har ju högre bandbbred får du också, och ju mer prestanda får du ut av det.

Vad hade du valt? Ett 6600 med 256MB ram och 128bitars gränssnitt eller ett 6600 med 128mb ram och 256bitars gränssnitt.

Permalänk

Ja... Men 128 bitar är inte någon flaskhals om du har en tillräckligt bra MHz på minnet. Sen så hade jag valt det kort som var/är billigast. Jag är inte särskilt intresserad av att klocka något. Så om det sitter 128/256 bitar skiter jag fullständigt i. Ofta har man inte mycket fördelar för att du har 256 bitar. Det brukar synas mest när du drar på med höga upplösningar och mycket AA/AF och det klarar inte korten. Så 128 bitar funkar alldeles utmärkt. Dom har liskom inte nytta av mera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Du svara fortfarande inte på frågan. Vad gör det för nytta ifall jag utrustar ett kort med 500GB RAM och har klockfrekvenser på 2GHz ifall gränssnittet bara är 128bitar?

JU högre gränssnitt du har ju högre bandbbred får du också, och ju mer prestanda får du ut av det.

Vad hade du valt? Ett 6600 med 256MB ram och 128bitars gränssnitt eller ett 6600 med 128mb ram och 256bitars gränssnitt.

Det är ju så här:

Ser du till minnesbandbredden och den är lika så är skillnaden i prestanda icke existerande mellan om du har ett kort med 128 bitar jämfört med 256.
Skillnaden är att du inte behöver ha lika högt klockat minne för att nå samma bandbredd ju bredare koppling du har.
Ni kanske redan visste detta men om inte så vet ni det nu

Jag skulle inte köpa ett kort med 128-bitars i dagsläget, kan ju inte byta ner mig
(har ett 9700 Pro)

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Du svara fortfarande inte på frågan. Vad gör det för nytta ifall jag utrustar ett kort med 500GB RAM och har klockfrekvenser på 2GHz ifall gränssnittet bara är 128bitar?

Varför hakar du upp dig på minnesbussens bredd? Det är ju total bandbredd som är relevant (och knappt det egentligen).

För att återgå till topic så ser som sagt kortet från S3 bra ut på pappret men test visar att det presterar ganska dåligt. Det är den verkliga prestandan som är relevant. I mina ögon har S3 misslyckats ännu en gång.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Det här med bitarna - tänk såhär:

Om jag har en hälften så stor skyffel som min granne men skyfflar dubbelt så snabbt så har jag vid slutet av dagen skyfflat lika mycket snö som min granne ändå.

S3 må ha en liten skyffel men skyfflar desto snabbare och i mina öron låter detta kortet riktigt intressant och roligt. Producerar detta företaget sina egna kort eller kommer vi kunna se någon lösning med två GPU:s på ett kort också kanske? Det vore eventuellt priseffektivt...

Visa signatur

3dfx4life tycker jag - en bloggande och egenföretagande webbutvecklare.

Permalänk
Citat:

S3 må ha en liten skyffel men skyfflar desto snabbare och i mina öron låter detta kortet riktigt intressant och roligt

det är skit samma

Citat:

Här har vi två st som inte kan så mycket om datorer

vad har deta med datorer i sig att göra ? Korkat, spontant, idiotiskt skrivet bara, du har ingen aning om vad jag kan och inte kan.

Fördelen med högre minnesbuss är att du slipper klocka minnet exempelvis lika mycket för att det ska göra mer nytta, varför köra med 128bitars minnesbuss och sedan coren i 700Mhz ?? hur effektivt är det ??

Det är inte alls effektivt, utvecklar bara mer värme.

och ja hellre en minnesbuss på 512 där du skickar ut 100Mhz som gör exempelvis lika mycket nytta som en 128bitars buss som skickar ut 400Mhz.

vart är skillnaden ? prestanda mässigt ingenstans,. men klockar så klart högre med en högre minnesbuss och coren lägre än att ha en låg minnesbuss och en högre stockklock. så som du resonerar är ju korkat. jag skrev inget att det sög eller dylikt. Det jag skrev var att jag inte förståd varför dom valde 128bitars buss och inte 256 men det kanske du inte förstår *_*

sen hur du kan formulera det till att jag inte kan nåt om datorer det vettefan men du får nog börja tänka om lite innan du börjar knappa lillevän.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

ni är riktigt patetiska...

Visa signatur

Prescott 3.0Ghz@3.4(CNPS-9500LED), Corsair 2x512 TWINX 3200C2 (2.5-3-3-6), XFX6600GT@560/1200, M-Audio Delta Audiophile, WDC-250GB.

Permalänk

Vilket jäva besserwisseri morkiz!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
det är skit samma

vad har deta med datorer i sig att göra ? Korkat, spontant, idiotiskt skrivet bara, du har ingen aning om vad jag kan och inte kan.

Fördelen med högre minnesbuss är att du slipper klocka minnet exempelvis lika mycket för att det ska göra mer nytta, varför köra med 128bitars minnesbuss och sedan coren i 700Mhz ?? hur effektivt är det ??

Det är inte alls effektivt, utvecklar bara mer värme.

och ja hellre en minnesbuss på 512 där du skickar ut 100Mhz som gör exempelvis lika mycket nytta som en 128bitars buss som skickar ut 400Mhz.

vart är skillnaden ? prestanda mässigt ingenstans,. men klockar så klart högre med en högre minnesbuss och coren lägre än att ha en låg minnesbuss och en högre stockklock. så som du resonerar är ju korkat. jag skrev inget att det sög eller dylikt. Det jag skrev var att jag inte förståd varför dom valde 128bitars buss och inte 256 men det kanske du inte förstår *_*

sen hur du kan formulera det till att jag inte kan nåt om datorer det vettefan men du får nog börja tänka om lite innan du börjar knappa lillevän.

Varför blandar du in Corens frekvens i minnesbandbredden??? Vad skulle den ha med det att göra om jag får fråga??

Hur många bitar det är eller vilken frekvens man kör något i är helt ointressant om man inte kollar på övriga variabler oxå... Jag kan med lätthet bygga en minnesbuss som är 1000bitar bred hemma på skrivbordet, skulle visserligen inte orka koppla, Men den skulle för den delen bli hemskt trög. Skulle på sin höjd kunna köra några khz på den.

Och vad lär man sig då av detta? Jo det är annat än enskilda bitar mhz och annat som är intressant. Man måste se till helheten.

Och att blanda in Corens frekvens är ungefär lika smart som att titta på släpen på en bil när man ska se hur snabb bilen är.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

är det bara jag som får känslan av att det finns folk här som kan, och folk som vill kunna?

Permalänk

Säg mig vilka som kan å inte kan då?

Permalänk
Medlem

Prestanda bättre än 6600GT men betydligt billigare är inte fy skam.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Khamel
Varför blandar du in Corens frekvens i minnesbandbredden??? Vad skulle den ha med det att göra om jag får fråga??

Hur många bitar det är eller vilken frekvens man kör något i är helt ointressant om man inte kollar på övriga variabler oxå... Jag kan med lätthet bygga en minnesbuss som är 1000bitar bred hemma på skrivbordet, skulle visserligen inte orka koppla, Men den skulle för den delen bli hemskt trög. Skulle på sin höjd kunna köra några khz på den.

Och vad lär man sig då av detta? Jo det är annat än enskilda bitar mhz och annat som är intressant. Man måste se till helheten.

Och att blanda in Corens frekvens är ungefär lika smart som att titta på släpen på en bil när man ska se hur snabb bilen är.

inget, har inget med saken att göra jag vet. snurrade in mig bara.

Men det är fortfarande fler fördelar med högreminnesbuss än med låg minnes buss och det vet du precis lika bra som jag, så berätta nu för mig varför väljer man lågminnesbuss istället för hög ?

skulle aldrig falla mig in att köpa ett Grafikkort med 128M-B när man kan köpa 256M-B och behöver kan klocka högre.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
inget, har inget med saken att göra jag vet. snurrade in mig bara.

Men det är fortfarande fler fördelar med högreminnesbuss än med låg minnes buss och det vet du precis lika bra som jag, så berätta nu för mig varför väljer man lågminnesbuss istället för hög ?

skulle aldrig falla mig in att köpa ett Grafikkort med 128M-B när man kan köpa 256M-B och behöver kan klocka högre.

Är du morgonfull eller? Hörru du SKRIV OM! Men visst är det bättre med 256-bitars minnesbuss...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Är du morgonfull eller? Hörru du SKRIV OM! Men visst är det bättre med 256-bitars minnesbuss...

njaeo men morgon trött är ja japp. men vad var det som jag skrev som var så morgonfulligt ?,

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Hmm... Det där sista...

skulle aldrig falla mig in att köpa ett Grafikkort med 128M-B när man kan köpa 256M-B och behöver kan klocka högre.

Fattar inte... behöver kan klocka högre?!

Permalänk

oj såg de nu. menar på att varför ska jag köpa ett Grafikkort som har 128bitars buss då minnena är högreklockade vilket resulterar till minnena genererar mer värme. då väljer jag hellre ett Grafikkort på 256bitars minnesbuss som inte genererar lika mycket värme då minnet inte är lika högt klockat. sen om det resulterar till identisk prestanda är skit samma, men Grafikkortet med 256Bitars minnesbuss är så klart mer effektivt, sen att folk skriver att det är pgr utav att det är bugdet eller mid-end vilket är skit snack, ja det är mid-end men dom flästa mid-end korten sitter på 256Bitars M-B. ,NU kmr min fråga till er om ni kan räkna ut det här, Varför lanserar man kort med 128Bitars minnesbuss när det är mer effektivt med 256Bitars minnesbuss och säkert lika enkelt ?

för att det är billigare ? = Nej!.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför S3 valt att använda en smalare buss kan man ju bara spekulera i. Jag har inte läst speciellt mycket om kortet, tycker inte att testet som nyheten länkar till var speciellt bra.

Kanske är inte kortet begränsat av minnesbandbredden. I så skulle det bara innebära en högre kostnad i onödan för S3 att använda en bredare buss (för det kostar, om än kanske inte så mycket). Det går ju inte heller att bara dubbla bussen hur som helst, resten av grejorna måste ju klara detta oxå. Kanske S3 haft tekniska problem som gjort en bred buss svår eller dyr att implementera. Vem vet?

Hur som helst tycker jag inte man ska snöa in på meta-grejor som minnesbussens bredd, iaf inte när det gäller detta kort. Kortet hade förmodligen inte varit ett dugg mer intressant även om bussen varit 256bitar bred, eller 512 bitar för den delen.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |