ATi-grafikkort säljs under falskt flagg?

Permalänk
Melding Plague

ATi-grafikkort säljs under falskt flagg?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm, Inte första gången dom gör sånt här. Dock ser jag över det då dom ger bra prestanda, Lite värre för medel svennson som vill ha ett HDCP kort.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Avstängd

Så dom gnäller över att ATI inte vill leka i samma sandlåda som "Anti-pirat" nissarna?

jag skulle vara jätte glad att slippa skiten, vill ju ha datorn kopplad till tv:n och se filmer så

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Så dom gnäller över att ATI inte vill leka i samma sandlåda som "Anti-pirat" nissarna?

jag skulle vara jätte glad att slippa skiten, vill ju ha datorn kopplad till tv:n och se filmer så

Jag uppfattade texten som att ATI har HDCP på sina kort men inget nyckelchip som krävs för att filer som använder HDCP skal kunna användas.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jag uppfattade texten som att ATI har HDCP på sina kort men inget nyckelchip som krävs för att filer som använder HDCP skal kunna användas.

Alltsa har de inget HDCP stod...

Det ar ganska ovasentligt vad som menas med 'HDCP Ready' logotypen, egentligen. Har de inte HDCP-stod sa har de inte...

Inte mycket varre an alla annan falsk marknadsforing som finns lite overallt ( tank 'HD Ready' TV-apparater i olika former).

Permalänk
Medlem

Nvidia säljer inga grafikkort, så de kommer knappast bli stämda.

Men om ATI verkligen skrivit HDCP ready på sina grafikkort så borde man ju kunna byta kortet om de använder falsk marknadsföring?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Hmm, Inte första gången dom gör sånt här. Dock ser jag över det då dom ger bra prestanda,

Wow.

Permalänk
Medlem

Jo det var surt.
Jag skulle t.ex. inte köpa ett nytt kort idag utan HDCP och hade jag blivigt lurad på nåt sånt här så hade jag inte blivigt glad.
Jag är tillräckligt sur för att min nuvarande HD kompatibla hårdvara (sen mååånga år tillbaka) inte fixar simpel HD bara pga. detta).

Det jag emotsätter mig starkt är att de kan 'stänga av' apparater som de inte anser tillräckligt säkra.

Seriöst? HDCP är lätt att gå förbi, det stoppar inte piraterna. Stänger de av en viss serie av produkter så drabbas ju tusentals konsumenter som har köpt en HDDVD/Blu-Ray spelare som helt plötsligt bara kan spela DVD filmer och HD filmer i riktigt låg upplösning. Det är löjligt.

Borde gå på garantin och då sätter de ju i princip tillverkaren i konkurs (om det nu inte råkar vara ett riktigt stort företag). Fatta vad dålig publicitet det skulle ge, förutom alla missnöjda kunder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Så dom gnäller över att ATI inte vill leka i samma sandlåda som "Anti-pirat" nissarna?

jag skulle vara jätte glad att slippa skiten, vill ju ha datorn kopplad till tv:n och se filmer så

Problemet är just att man inte kan se dessa filmerna i högupplöst format om inte hårdvaran stödjer HDCP fullt ut. Så det är ju trist om man väljer ett sådant grafikkort för att man tror att man ska kunna se högupplösta filmer och det sedan visar sig att det inte går att se de lagligt inköpta skivorna i framtiden annat än i ett lågupplöst format.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil_elman
Inte mycket varre an alla annan falsk marknadsforing som finns lite overallt ( tank 'HD Ready' TV-apparater i olika former).

HD Ready är när man kan köra 720i och 1080p nerskalat och har en digital utgång på TVn. Visst är det missvisande med att skala ner högupplöst signal men man bör alltid veta vad man sysslar med när man handlar saker. Grafikkort, TV, böcker, bilar etc.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
HD Ready är när man kan köra 720i och 1080p nerskalat och har en digital utgång på TVn. Visst är det missvisande med att skala ner högupplöst signal men man bör alltid veta vad man sysslar med när man handlar saker. Grafikkort, TV, böcker, bilar etc.

Ingång ska det väll endå vara som man behöver på TV'n?

För övrigt låter detta mer som en miss om ni frågar mig eftersom flera av korten har stöd men vissa inte. Det är ju möjligt att han som gjorde förpackningarna inte blivit informerad eller att det blivit en missuppfattning om vilka som har/inte har. Jag hoppas att ATI är shyssta och antingen erbjuder pengarna tillbaka eller byta till ett kort med riktigt stöd.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

ATI skulle rätta till saken och thing..........

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

jaha... so what?
nvidia blev inte stämda när det visade sig att deras Smartshader 3.0 kort inte stödde "äkta" Smartshader 3.0!

Visa signatur

heh..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Seriöst? HDCP är lätt att gå förbi, det stoppar inte piraterna. Stänger de av en viss serie av produkter så drabbas ju tusentals konsumenter som har köpt en HDDVD/Blu-Ray spelare som helt plötsligt bara kan spela DVD filmer och HD filmer i riktigt låg upplösning. Det är löjligt.

Som vanligt drabbar kopieringsskydd enbart de laglydiga som vill göra rätt för sig. Synd om den gruppen är det. Skönt att tillhöra en annan grupp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
HD Ready är när man kan köra 720i och 1080p nerskalat och har en digital utgång på TVn. Visst är det missvisande med att skala ner högupplöst signal men man bör alltid veta vad man sysslar med när man handlar saker. Grafikkort, TV, böcker, bilar etc.

Det finns flera definationer av HDTV-ready.
En är att det bara ska stödja HDTV (dvs ta emot och konvertera om för skärmen), en (den mest populära?) är att den ska stödja minst 720P, en annan att den måste stödja både 720P, HDCP och HDMI.

Och jo, det är korrekt att HDCP bara straffar de lydiga. Men de flesta på ett datorforum vet redan det, sprid dåliga rykten om HDCP på andra ställen än bara Sweclockers...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

Rätt åt ATI. Man ska INTE ljuga för sina kunder eller sälja varor som inte uppfyller utlovade speccar. Synd att vi har så löjliga lagar och att man inte kan göra samma sak här i Sverige (stämma skiten av dom altså).

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Visst är det tråkigt att sådant ska behöva hända. Man har trot att sådant internationellt etablerad företag som ATI skulle vara mer allvarlig och inte föra sina kunder bakom ljuset. Men nu vet man att så är inte fallet.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."