Samsung hybridhårddisk

Permalänk
Melding Plague

Samsung hybridhårddisk

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det lär verkligen behövas, med tanke på hur ofta man måste starta om Windows.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Högre åtkomstid?
Trodde det var mycket bättre rent teoretiskt och att ev. fel legat i USBn eller elektroniken på korten osv.?

I vilket fall så finns ju den där funktionen inbyggd i Vista för vilket USB minne som helst. Och då det skulle ge en boost så måste ju detta vara minst lika bra.

Gillar inte att hårddisken spinner ner. I en bärbar så är det kanske bra, beror ju helt och hållet på vad man gör. Bara för att det drar mindre ström så betyder det inte att man kan offra hur mycket prestanda som helst
Men det är nog rätt bra ändå.

Sen den eviga frågan om antalet överskrivningar. Känns inte så lockande, men släpper de en produkt gjord för det så får man hoppas att de vet vad de gör. Frågan är vad de räknat med för livslängd och hur mycket man arbetar med den.

Kan tänka mig att de flesta använer sin bärbara periodvis, vore trisst om den gick sönder bara för att man råkar vara entusiast och pressar hårdvaran lite mer än svenssons.

Permalänk
Medlem

låter rätt intressant, som artikeln skriver så kommer det nog bli väldigt stort innom bärbara datorer. kommer bli väldigt intressant att se prestandan på dom i tester.

Permalänk
Medlem

Helt rätt utveckling! Det börjar kännas lite omodernt med mekaniska grejor för lagring. Kasettbandspelarapparatur...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lumor_
Helt rätt utveckling! Det börjar kännas lite omodernt med mekaniska grejor för lagring. Kasettbandspelarapparatur...

heh, du får nog stå ut med rörliga delar ett braaaaa tag till

om du inte nöjer dig med "extremt" små hårddiskar....

10GB flash är inget på TB diskar

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Mysigt jag ser fram emot ett test i framtiden.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre sett något med inbyggd RAMdrive. Det hade antagligen löst alla problemen förutom långtidslagring Att man hade blivit tvungen att ladda allt från hårddisken till minnet först skulle ju bli ett litet problem, men det skulle ju disken kunna göra under boot. Det lär ju inte behövas allt för avancerad firmware för att hårddisken ska lägga över vissa data till minnet när den får ström

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Sen den eviga frågan om antalet överskrivningar. Känns inte så lockande, men släpper de en produkt gjord för det så får man hoppas att de vet vad de gör. Frågan är vad de räknat med för livslängd och hur mycket man arbetar med den.

Det är detta jag är mest orolig över. Prestandan i hårddiskarna är skitsamma då de ska vara strömsnåla och kalla. Hoppas utvecklingen går långt på detta område

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Högre åtkomstid?
Trodde det var mycket bättre rent teoretiskt och att ev. fel legat i USBn eller elektroniken på korten osv.?

Du har helt rätt. Artikeln svamlar. Åtkomsttiden för NAND-flash ligger kring 25 us att jämföra med hårddiskars 10ms

Permalänk
Medlem

Idén låter intressant, om man kan få det att fungera tillfredställande. Flash-minne har väl aldrig varit någon höjdare ur prestanda- eller livslängdssynpunkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det lär verkligen behövas, med tanke på hur ofta man måste starta om Windows.

Möjligtvis om man kör Windows ME. Själv kör jag igenomsnitt WindowsXP någon månad mellan varje omstart och då är det inte på grund av problem som jag startar om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael

Möjligtvis om man kör Windows ME. Själv kör jag igenomsnitt WindowsXP någon månad mellan varje omstart och då är det inte på grund av problem som jag startar om.

Personligen måste jag alltid starta om datorn om jag ska spela Oblivian (krachar alltid annars om man har kollat på någon film eller dyl) men annars startar jag nästan aldrig om burken.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

hybridhårddisk - JA
Windows Vista - Nej

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Trevlig teknik, men det hela säga nåt om Windows Vista. Klarar inte MS att göra ett OS som startar på rimliga tider med dagens teknik? Känns som att det börjar bli dags att börja snegla på Mac....

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dool
Trevlig teknik, men det hela säga nåt om Windows Vista. Klarar inte MS att göra ett OS som startar på rimliga tider med dagens teknik? Känns som att det börjar bli dags att börja snegla på Mac....

Visst gör de det. XP t.ex.

Sen så ska det här hjälpa en del i windows också och inte bara i uppstart. Det nya med denna produkt är jusst uppstartmöjligheten som jag tvilvar går med vilket USB minne som helst.

Läste nåt om att Vista skulle kunna starta på 3 sekunder. Sen så är inte allt laddat men man ska kunna använda datorn. Detta kommer säkert från MS så ta det med en nypa salt, men det är ändå en hel del bättre än vad de lovade med XP så helt kass borde det inte vara.

Sen är det kanske något hibernate-läge. Men det gör ju egentligen inget.

Permalänk
Medlem

XP startar redan på 3 sekunder

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Personligen måste jag alltid starta om datorn om jag ska spela Oblivian (krachar alltid annars om man har kollat på någon film eller dyl) men annars startar jag nästan aldrig om burken.

Har du FFDshow installerat? Kolla så att du inte får upp en mängd instanser av det i sådana fall, det är en bugg med Oblivion och FFDshow som drabbar en del.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Har du FFDshow installerat? Kolla så att du inte får upp en mängd instanser av det i sådana fall, det är en bugg med Oblivion och FFDshow som drabbar en del.

Jo jag får upp ett gäng instanser av FFDshow, jag har försökt råda bot på problemet men inte lyckats ännu.
Snygg felsökning btw...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
Jag hade hellre sett något med inbyggd RAMdrive. Det hade antagligen löst alla problemen förutom långtidslagring Att man hade blivit tvungen att ladda allt från hårddisken till minnet först skulle ju bli ett litet problem, men det skulle ju disken kunna göra under boot. Det lär ju inte behövas allt för avancerad firmware för att hårddisken ska lägga över vissa data till minnet när den får ström

Jag håller fullständigt med. Måste ju på något sätt vara möjligt att bygga en high-end disk med en inbyggd Ramdrive på någon eller några gb. Borde kunna påverkar hastigheten enormt i de flesta operativsystem.

OS - Läs/Skriv från RamDrive

Applikation, Filmer etc. - Vanliga HDD

Visa signatur

HAPPY TIMES!