Permalänk
Medlem

Bootbar cd-skiva hur?

Om jag vill flasha bios från en cd skiva, hur gör jag en bootbar skiva som jag kan lägga in bios filerna på?
Nån som har nån länk till en bootbar skiva?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
BootDisk.Com
B!

Jo jag såg det jag med, trodde bara dom hade till floppy, men nu har jag bränt ut en skiva.

Vad skriver jag i dos för att flasha?
jag kommer inte ihåg, det var länge sedan jag flashade

Permalänk
Medlem

Det beror lite på vilket flashverktyg du har. Det får du ju kolla på samma ställe som du får tag i den nya bios'en ;- )
Ett bra tips i det här läget är att ha en fat32 formaterad enhet, så att du kommer åt flashverktyg och bios från disk... Annars går det att skapa en bootbar cd, med flashverktygen i "cd" delen.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det beror lite på vilket flashverktyg du har. Det får du ju kolla på samma ställe som du får tag i den nya bios'en ;- )
Ett bra tips i det här läget är att ha en fat32 formaterad enhet, så att du kommer åt flashverktyg och bios från disk... Annars går det att skapa en bootbar cd, med flashverktygen i "cd" delen.

B!

Det är AWDFLASH.EXE och biosfilen heter NF4ED406.BIN

Vet du då vad jag ska skriva i dos?

Permalänk
Medlem

Det här borde fungera...
(Välj ett av alternativen)

(skriv följande) awdflash NF4ED406.BIN /f /py /sn /cc /cd /cp /LD /E

Iofs onödigt lång att skriva, rent teoretiskt borde (skriv följande, utan citationstecken) "awdflash NF4ED406.BIN" fungera lika bra.

Inte lika spännande dock.
B!

kursiv text är edits, i förhoppning om att förtydliga inlägget.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det här borde fungera...

awdflash NF4ED406.BIN /f /py /sn /cc /cd /cp /LD /E

Iofs onödigt lång att skriva, rent teoretiskt borde "awdflash NF4ED406.BIN" fungera lika bra.

Inte lika spännande dock.
B!

Öhh, du får ursäkta, men jag fattar ingenting=)

Permalänk
Medlem

Tja... du undrade vad du skulle skriva, jag svarade med 2 olika versioner. Den långa, rensar ut gammal data så du slipper göra en "load bios default" i bios efter omstart, (bland annat) den korta torde teoretiskt fråga dig någon fråga, innan den flashar, och sen tycker att du ska boota om.

Helt enkelt. Navigera till den mapp där AWDflash, och bios imagen ligger, och skriv av en av de båda.

Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Tja... du undrade vad du skulle skriva, jag svarade med 2 olika versioner. Den långa, rensar ut gammal data så du slipper göra en "load bios default" i bios efter omstart, (bland annat) den korta torde teoretiskt fråga dig någon fråga, innan den flashar, och sen tycker att du ska boota om.

Helt enkelt. Navigera till den mapp där AWDflash, och bios imagen ligger, och skriv av en av de båda.

Lycka till.
B!

jag behöver alltså inte skriva nå .exe eller liknande?

Permalänk
Medlem

Nope. Det gör ingen skillnad, vill du får du skriva awdflash.exe istället.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Nope. Det gör ingen skillnad, vill du får du skriva awdflash.exe istället.
B!

tack för hjälpen Mr_B

Permalänk
Medlem

Det finns en en cd som inehåller alla BIOS för DFI korten, du kan ladda hem den från DFI street.
Den är otroligt enkel att använda och fungerar ganska precis som du hade tänkt att skapa din CD, nu så är det ett grafiskt gränssnitt på CD´n vilket underlättar för väldigt många som tycker att det är krångligt eller kanske inte vet vilka kommandon som ska användas för flasha BIOS.
Det du gör är att ladda hem ISO filen och bränner bilden på en CD/DVD och sedan så bootar du från CD´n, du kommer då till ett grafiskt gränsnitt där kan du välja vilket moderkort som du ska flasha genom piltangenterna och enter, sedan när du är inne i menyn för ditt moderkort väljer du vilket BIOS som du vill flasha till och trycker enter, sedan så flashar du BIOS.
Enkelt va.

Nu så kanske mina instruktioner inte var dom bästa så jag rekomenderar dig att kolla in Tmods instruktioner ( han som tillhandahåller CD´n), jag länkar till sidan där du kan ladda hem filen och där du kan kolla in intruktionerna.

http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=22031

Jag hoppas att detta var det som du tänkte på, om du vill skapa en bootbar CD själv så har du fått bra hjälp ovanför.
Annars så kan du kolla in denna länken.

http://www.sweclockers.se/forum/showthread.php?s=&postid=6514...

Här så gäller det iofs Asrock kort och USB minne men det fungerar óchså på CD, kom ihåg att lägga med programet som du tänker använda och flasha med.

Nu som jag skrev tidigare så rekomenderar jag dig verkligen Tmods CD, har använt den väldigt mycket både på mitt eget moderkort och andras och har aldrig haft några som hgelst problem.

Lycka Till

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonbass
Det finns en en cd som inehåller alla BIOS för DFI korten, du kan ladda hem den från DFI street.
Den är otroligt enkel att använda och fungerar ganska precis som du hade tänkt att skapa din CD, nu så är det ett grafiskt gränssnitt på CD´n vilket underlättar för väldigt många som tycker att det är krångligt eller kanske inte vet vilka kommandon som ska användas för flasha BIOS.
Det du gör är att ladda hem ISO filen och bränner bilden på en CD/DVD och sedan så bootar du från CD´n, du kommer då till ett grafiskt gränsnitt där kan du välja vilket moderkort som du ska flasha genom piltangenterna och enter, sedan när du är inne i menyn för ditt moderkort väljer du vilket BIOS som du vill flasha till och trycker enter, sedan så flashar du BIOS.
Enkelt va.

Nu så kanske mina instruktioner inte var dom bästa så jag rekomenderar dig att kolla in Tmods instruktioner ( han som tillhandahåller CD´n), jag länkar till sidan där du kan ladda hem filen och där du kan kolla in intruktionerna.

http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=22031

Jag hoppas att detta var det som du tänkte på, om du vill skapa en bootbar CD själv så har du fått bra hjälp ovanför.
Annars så kan du kolla in denna länken.

http://www.sweclockers.se/forum/showthread.php?s=&postid=6514...

Här så gäller det iofs Asrock kort och USB minne men det fungerar óchså på CD, kom ihåg att lägga med programet som du tänker använda och flasha med.

Nu som jag skrev tidigare så rekomenderar jag dig verkligen Tmods CD, har använt den väldigt mycket både på mitt eget moderkort och andras och har aldrig haft några som hgelst problem.

Lycka Till

jo jag har Tmod´s cd och den är helt klart kanon, men tyvärr så har han inte det senaste bioset inlaggt och han är på semester och kommer inte att lägga in det på ett tag, det är fortfarande v.6.5 som han har