Permalänk
Medlem

4 minnesstickor 1T går det?

Har ett epox NDA3J och för närvarande två corsair valueselect pc3200 512mb (matchade).

Dock börjar 1024mb kännas lite segt (framförallt i Oblivion där jag har bra fps men mycket hårdiskläsande..) och jag funderar nu på att öka på lite.

Frågan är nu om det någosin går att köra i 1T med fyra stickor i ovan nämnda moderkort? Eller är det bästa alternativet för mig att ge upp hoppet om mina minnen (som inte är något att hänga i julgranen ska erkännas) och köpa 2x1024mb?

Vad jag förstått är det hyfast stor prestandaskillnad på 1T och 2T.

Om jag köper 2 styck 1024mb stickor finns det någon mening att köpa matchade eller kommer det fungera i dual channel forutsatt att det är samma minnesmärke, spec osv?

Permalänk

Du kommer behöva köra i T2 om du ska ha 4x512mb stickor.
Och nej, det är liten prestandaskillnad mellan 1T och 2T i spel. Runt 1-5fps.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Ok. Blir en följdfråga på detta dock.

Finns det någon anledning att köpa ett sådant matched pair av samma typ som jag har. Eller kan jag helt enkelt köpa 2 minnen till och köra dem i dua channel... Alltså behöver alla fyra minnena vara likadana för dual eller bara paren?

Permalänk
Medlem

Nä, a64: or gillar inte 4 minnes-stickor, är inte bara frågan om 1t eller 2t, har man otur kan minnena inte köras synkat med processorn utan ställs ner till 166mhz vilket är mindre roligt. Det bästa är nog att köpa 2x1024 istället för fler 512: or.

Visa signatur

Dator/HTPC: X2 4200+ - 2048MB Corsair VS - ASUS A8N32-SLi Deluxe - ATi Radeon HD2400XT - Audigy 2 Platinum Ex - Tagan 380W - 1,2TB HD - Lian Li PC-777 Limited Edition "snäckan"

Permalänk
Medlem

Att köra dem 1:1 med cpun är det nog inte tal om då jag har överklockat en del. I så fall skulle de köras i 580 vilket är lite mycket för ddr 400mhz

Men du menar alltså att det ballar ur ordentligt?

Permalänk
Medlem

Kan ju hända, men det är väl inte så stor prisskillnad på 2x1024 och 2x512 ändå eller?

Edit: såg visst att priset har höjts på 2x1024 på komplett så det är lite större skillnad nu.

Visa signatur

Dator/HTPC: X2 4200+ - 2048MB Corsair VS - ASUS A8N32-SLi Deluxe - ATi Radeon HD2400XT - Audigy 2 Platinum Ex - Tagan 380W - 1,2TB HD - Lian Li PC-777 Limited Edition "snäckan"

Permalänk
Medlem

Se hur det gick för mig med samma minneskort, dock ett annat mobo:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...