Permalänk

Vill uppgradera min 743.se

Hej!

Jag vill göra ett försök att insamla lite goda råd inför en kommande minnesuppgradering.

Datorn är en HP Pavilion 743.se och det sitter en st 512 mb DDR-SDRAM krets i den idag. Jag tänkte jag skulle köpa en till på 512 MB så att disken snurrar i alla fall lite mindre.

Dessutom har jag funderat på om det är möjligt att uppgrader L2 cachen också, vilket borde ge en lite prestandaökning. Har idag bara 256 K av det, så det kanske kan gå att uppgradera på något sätt till 512 KB eller 1 MB.

Dilemmat är bara att HPs dokumentation är usel. Jag fick inte den vanliga manualen till moderkortet som man får om man köper separata delar.

Dessutom jag är jag nyfiken på om man kan uppgradera CPU til en som är lite snabbare!? Dessutom kanske någon vet hur stora hårddiskar den klarar?

Förvisso har jag mailat HP, men jag vill inte ta för givet att jag får ett perfekt svar från HP, utan vill gärna ha lite info från flera källor.

Tack på förhand.

Visa signatur

HP Pavilion 743.se, Win XP SP2, AMD Athlon 2200+ (1.8GHz), 512 MB DDR-SDRAM, ca 20 + 60 + 8 GB, DVD-brännare NEC ND-3550A (1.05), GeForce4 MX-420, Skicka gratis sms: http://gsms.se/?r=4764

Permalänk
Medlem

Re: Vill uppgradera min 743.se

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kassavalvet

Dessutom har jag funderat på om det är möjligt att uppgrader L2 cachen också, vilket borde ge en lite prestandaökning. Har idag bara 256 K av det, så det kanske kan gå att uppgradera på något sätt till 512 KB eller 1 MB.

Öh..

Permalänk
Medlem

L2-cachen kan du inte uppdatera. Du kan däremot kanske köpa en nyare CPU med mer cache beroende på vilket moderkort du har.

Permalänk
Avstängd

Re: Vill uppgradera min 743.se

MooDHooDs, han sa att han inte visste hur det fungerade. Du behöver inte narra någon som vill lära sig något.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kassavalvet
Hej!

Jag vill göra ett försök att insamla lite goda råd inför en kommande minnesuppgradering.

Datorn är en HP Pavilion 743.se och det sitter en st 512 mb DDR-SDRAM krets i den idag. Jag tänkte jag skulle köpa en till på 512 MB så att disken snurrar i alla fall lite mindre.

Dessutom har jag funderat på om det är möjligt att uppgrader L2 cachen också, vilket borde ge en lite prestandaökning. Har idag bara 256 K av det, så det kanske kan gå att uppgradera på något sätt till 512 KB eller 1 MB.

Dilemmat är bara att HPs dokumentation är usel. Jag fick inte den vanliga manualen till moderkortet som man får om man köper separata delar.

Dessutom jag är jag nyfiken på om man kan uppgradera CPU til en som är lite snabbare!? Dessutom kanske någon vet hur stora hårddiskar den klarar?

Förvisso har jag mailat HP, men jag vill inte ta för givet att jag får ett perfekt svar från HP, utan vill gärna ha lite info från flera källor.

Tack på förhand.

Mer minne borde inte vara några problem. Tyvärr kan du inte göra något åt cachen. För den är väldigt inbyggd i CPUn.
Men en ny CPU borde vara möjligt. Dock vet jag inte hur mycket bättre du kan stoppa i den.
Ny HDD lär nog bara vara att slänga i den. Den borde klara det utan problem. Var bara säker att du köer en IDE ATA Hårddisk. Och inte en SATA. För den lär inte ha stöd för dom. Kolla bara att det finns en ledig plats på moderkortet att koppla i sladden. Eller om det finns en ledig plats på en sladd som redan sitter i.

Ska du byta CPU så bör du se till att vara säker på din sak när du gör det. Gärna ha med någon som gjort det förrut. Men annars kan du läsa dig till här på sweclockers eller fråga så kan vi hjälpa dig med den biten.

Och som vanligt när du håller på med elektronik så se till att inte vara statisk.

Permalänk

MooDHooDs:

Ditt Öh... hjälper helt ärligt talat inte alls.

Hamman:

>L2-cachen kan du inte uppdatera. Du kan däremot kanske köpa en nyare CPU med mer cache beroende på vilket moderkort du har.

Hmmm... nähä... det var ju trist. Jag vill minnas, fast jag är inte helt säker, att L2 sitter på moderkortet och om jag har rätt så har jag uppgaderat detta på ett helt annat moderkort (dock av betydligt äldre typ), så därför trodde jag att det fanns en chans. På det där gamla korter var det bara att köpa lite skalbaggar med ett antal ben på varje sida och trycka ner i socklar på moderkortet. Sen - vips - så dubblade jag cachen och det kostade inte mer än några tior om jag minns rätt.

Boris:

>Mer minne borde inte vara några problem. Tyvärr kan du inte göra något åt cachen. För den är väldigt inbyggd i CPUn.

Ja, det verkar stämma att man inte kan uppgradera L2. Jag har nämligen hittat en manual i PDF-format som jag kunde ladda ner från tillverkaren. Det står inte ett skvatt om att uppgradera L2 eller annat cahceminne. Däremot ger den ledtrådar om vilka minnen som passar.

Du verkar också ha rätt om att jag ska undvika SATA. Det står det inte heller något om i manualen, men däremot står det en del om Dual ATA/100 och Ultra DMA 33/66/100.

Däremot står det inte ett skit om vilken version USB-portar jag har. Skulle vara kul att veta.

Tack föresten för svaren jag fått hittills!

Visa signatur

HP Pavilion 743.se, Win XP SP2, AMD Athlon 2200+ (1.8GHz), 512 MB DDR-SDRAM, ca 20 + 60 + 8 GB, DVD-brännare NEC ND-3550A (1.05), GeForce4 MX-420, Skicka gratis sms: http://gsms.se/?r=4764

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kassavalvet

>Mer minne borde inte vara några problem. Tyvärr kan du inte göra något åt cachen. För den är väldigt inbyggd i CPUn.

Ja, det verkar stämma att man inte kan uppgradera L2. Jag har nämligen hittat en manual i PDF-format som jag kunde ladda ner från tillverkaren. Det står inte ett skvatt om att uppgradera L2 eller annat cahceminne. Däremot ger den ledtrådar om vilka minnen som passar.

Du verkar också ha rätt om att jag ska undvika SATA. Det står det inte heller något om i manualen, men däremot står det en del om Dual ATA/100 och Ultra DMA 33/66/100.

Däremot står det inte ett skit om vilken version USB-portar jag har. Skulle vara kul att veta.

Tack föresten för svaren jag fått hittills!

Borde nog vara USB 2.0. I alla fall några stycken.
Men att det strå dom där Dual ATA/100 och det där betyder att du ska ha vanliga IDE hårddiskar. Om du inte räknade ut det.
Bara kolla i datorn om du har en port ledig också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Borde nog vara USB 2.0. I alla fall några stycken.
Men att det strå dom där Dual ATA/100 och det där betyder att du ska ha vanliga IDE hårddiskar. Om du inte räknade ut det.
Bara kolla i datorn om du har en port ledig också.

Hmmm.... Tja, fast nog verkar det vara någon lite nyare variant av IDE än jag är van vid sedan sista halvan av 90-talet. Den ena kabeln har liksom dubbelts så många trådar jämfört med den som jag känner igen som en IDE-kabel.

Men, men.... det är nästan skitsamma just nu ändå för det är minnet jag vill göra nåt åt.

Visa signatur

HP Pavilion 743.se, Win XP SP2, AMD Athlon 2200+ (1.8GHz), 512 MB DDR-SDRAM, ca 20 + 60 + 8 GB, DVD-brännare NEC ND-3550A (1.05), GeForce4 MX-420, Skicka gratis sms: http://gsms.se/?r=4764

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kassavalvet
Hmmm.... Tja, fast nog verkar det vara någon lite nyare variant av IDE än jag är van vid sedan sista halvan av 90-talet. Den ena kabeln har liksom dubbelts så många trådar jämfört med den som jag känner igen som en IDE-kabel.

Men, men.... det är nästan skitsamma just nu ändå för det är minnet jag vill göra nåt åt.

Dom trådarna är bara jordning för att inte störa signalerna vi högre frekvenser som ATA 100 och ATA 133. Gamla kablar kan funka lika bra men är inte att rekommendera. Så det är ingen fara. En vanlig IDE HDD kommer passa bra.

Permalänk

>En vanlig IDE HDD kommer passa bra.

Okej, men om man funderar på det, så tänker jag då att ATA 100 kanske inte är helt och hållet en vanlig IDE som jag förknippar med hårddiskar från sista halvan av 90-talet och är maximalt 20 GB. Ifall jag ska köpa en hårddisk till den här burken så ser jag helst att den är i alla fall 80 GB eller mer och gärna utnyttjar maximalt av datorns förmåga.

Att en helt vanlig IDE fungerar på den här lite speicella kabeln vet jag redan eftersom jag sedan en liten krasch tvingades installera XP på just en 20 GB. "Original-HDn" sitter som slav på samma kabel.

Jag fick försten svar från HP. Mycket riktigt kan man inte uppgradera L2 cache. Det går dessvärre inte heller att uppgradera CPU:n. Den som sitter där är redan den snabbaste som moderkortet klarar. USB-portarna är 1.1 - inte 2.0 så då vet jag att några krävande USB-tillbehör blir det inte med den här datorn.

Det är alltså bara en ny extra minneskrets och ev. lite större/en smula snabbare hårddisk som gäller.

Visa signatur

HP Pavilion 743.se, Win XP SP2, AMD Athlon 2200+ (1.8GHz), 512 MB DDR-SDRAM, ca 20 + 60 + 8 GB, DVD-brännare NEC ND-3550A (1.05), GeForce4 MX-420, Skicka gratis sms: http://gsms.se/?r=4764

Permalänk
Avstängd

Okej. Men du kan köra ATA-133 HDDs på den utan problem. Borde klara alla storlekar som finns tycker man. 200Gb fanns väl redan på den tiden. Så då borde Bios stödja det plus lite marginal.

Permalänk
Medlem

Du kan stoppa in ett PCI-kort med USB2-portar om du känner att du vill ha sånna. Kostar inte så farligt heller