mitt byte från gigabyte k8n sli pro till asus a8n sli deluxe

Permalänk
Medlem

mitt byte från gigabyte k8n sli pro till asus a8n sli deluxe

Halloj så fellow sweclockers!

Har haft ett flertal trådar i detta forum om mina datorproblem men denna gång så handlar inte denna tråd om något problem utan faktist om framgång och lycka!

har som sagt haft ett gigabyta k8n sli pro mobo som har vart en stor olycka för mej. hade alla möjliga problem med detta kort men dom värsta symptomerna var juh de härna blåskärmarna och hängningarna som kom titt som tätt i olika perioder. sen så låg tempen på nordbryggan i konstanta 71 grader och det spelade ingen roll vad jag gjorde det gick inte få ner temperaturen - om det bara var knas på sensorn eller om nordbryggan verkligen blev så varm lämnar jag dock öppet. vidare så kunde jag inte lägga in mina ram i rätt cl utan då hängde sig datorn och visade sina upplyftande blåskärmar igen. försökte med allt som jag i min lilla begreppsvärd kunde ta till mej vilket inkl att försöka höja matningen till ram i bios - dock utan framgång. det som jag upplevde som extra fattigt i detta läge var att i bios fick man bara välja att ställa in matningen på normal, +0,1v eller +0,2v - inga fler alternativ erbjöds.

ja, ja, nu till något roligare.... =D

efter som jag inte var nöjd med ovanstående problem samt att jag ville reda ut om det var SBS rakt igenom eller om gigabytekortet faktist var kasst så lyssnade jag tillslut på mina kollegor och vänners råd och köpte mej helt sonika ett nytt kort - ett asus a8n sli deluxe närmare bestämt. har suttit på detta hemma en vecka och drägglat men har inte haft tid att skyffla in det förrens i förrgår. ivf så efter montering av det nya kortet och allt som hör till med datormekande vid kortbyte så startade jag upp datorn och allt bootade igång direkt - utan att ens installerat drivare för det nya kortet. bootade om igen direkt och gick in i bios å satte in mina minnen i rätt cl samt satte matningen på 2,75 enligt manualoch se på helsike - allt fungerar klockrent!! utöver detta så ligger alla temperaturen nu på mellan 39-41 grader vilket jag anser normalt och som sig bör.

det enda lilla kruxet jag stött på var faktist sen när jag uppdaterade bios till 1007 så fick jag blåskärm när jag bootade om - den vanliga irq_less_or_not_equal (typ). startade om i safemode och satta in ide och sata drivarna från nvidias till m$ och nu flyter allt på som det ska igen.

så nu är det dags att att stresstesta alla grejjer lite och vem vet - sen kanske man till och med kan sätta igång och klocka lite?! med mitt gamla mobo så kom jag aldrig över 2500mhz innan allt hängde sig. har en känsla av att det kommer funka bättre nu =).

ps. såg en liten rolig detalj i det därna appzet som följer med asuskortet (asus probe) att max mhz för min opteron 175 är satt till 3700 mhz - vad har ni och säga om detta?

mvh
skrock

Permalänk
Medlem

kul att det löst sej

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Re: mitt byte från gigabyte k8n sli pro till asus a8n sli deluxe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrock
har som sagt haft ett gigabyta k8n sli pro mobo som har vart en stor olycka för mej. hade alla möjliga problem med detta kort men dom värsta symptomerna var juh de härna blåskärmarna och hängningarna som kom titt som tätt i olika perioder. sen så låg tempen på nordbryggan i konstanta 71 grader och det spelade ingen roll vad jag gjorde det gick inte få ner temperaturen - om det bara var knas på sensorn eller om nordbryggan verkligen blev så varm lämnar jag dock öppet. vidare så kunde jag inte lägga in mina ram i rätt cl utan då hängde sig datorn och visade sina upplyftande blåskärmar igen. försökte med allt som jag i min lilla begreppsvärd kunde ta till mej vilket inkl att försöka höja matningen till ram i bios - dock utan framgång. det som jag upplevde som extra fattigt i detta läge var att i bios fick man bara välja att ställa in matningen på normal, +0,1v eller +0,2v - inga fler alternativ erbjöds.

Minnena låter ju inte så bra, men är det andra verkligen moderkortets fel?

Jag trodde blådumparna löste sig när du fick bort NVidias drivrutiner? Och temperaturen; Är det speedfan du mäter med? Jag kan nämligen inte få ett vettigt värde ur Speedfan, men det är knappast moderkortets fel.

Nå, ska inte dissa när du nu äntligen fått bukt med problemen. Gratulerar.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

blåskärmar, minnen och temperaturer

visst kollade jag tempen med bla speedfan men även med flera andra appz så som mbm5, sisoft sandra och everest och samtliga appz visade på att en sensor låg på 71 grader dock hade dessa appz olika åsikter om vilken sensor det var. efter lite sökande på forum på mitt gigabyte kort så visade det sig att flera hade samma problem och de flesta var överrrens om att det var nordbryggan som hade den höga temperaturen. testade tom att montera bort kylfänsen på nordbryggan samt ta bort den kylpasta som kom med och applicerade pyttelite ACS5 innan jag monterade till baka den med det hjälpte inte ett dugg.

vad det gäller blåskärmarna så hade jag mest problem som sagt när bios fick starta med defaultvärden (minnen ligger då i fel cl) och körde med nvidias drivare - hårddisken stod och tuggade och ibland bootade inte ens windows igång alls. detta löste sig iom att jag byte drivare till M$ drivare - inga blåskärmar eller något tuggande på hårddisken längre...

nästa steg blev juh då att försöka ändra inställningarna i bios så att ram kunde köras i rätt cas - detta var dock helt omöjligt att förverkliga på gigabytekortet. hade jag tur så gick windows igång ibland men för att hänga sig eller visa blåskärm efter ett par 5-10 minuter på sin höjd.

efter bytet som sagt nu helgen till asusplankan så har jag inga av dessa problem längre.

mvh
skrock

PS.
försökte svara på inlägget redan igår från jobbet men det ville sig inte - där av det sena svaret...