Plextor lanserar världens snabbaste SATA DVD-brännare

Permalänk
Melding Plague

Plextor lanserar världens snabbaste SATA DVD-brännare

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Verkar bra, men klagar inte på min Sony IDE för 400kr @komplett..

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Medlem

Låter väl bra. Hastigheten är det inget fel på, och inte heller att jag äntligen kan slippa de föråldrade IDE-kablarna.

Permalänk
Avstängd

skriver samma som föregående talare,fyfan vad gott att slippa dom satans kassa idekablarna och gå över till ett rent SATA kabelsystem:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

visst sata o 10x gött, 2års garanti e inte fel d heller eftersom minna brännare har förvana att bara lägga av stup i ett

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Låter väl bra. Hastigheten är det inget fel på, och inte heller att jag äntligen kan slippa de föråldrade IDE-kablarna.

sant...

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Medlem

men e de värkligen värt att lägga ut dubbla priset för att slippa IDE kabeln? har hört att de e en ide spelare med sata adapter igentligen, iaf dom äldre varianterna.

Permalänk
Medlem

mjaha.. jag köpte min livs första dvdbrännare idag... en NEC med ide för 450 kr.
Utvecklingen går fort. Det gick inte en dag innan den blev omodern. heh, nämen SATA brännare har väll ändå funnits ett ganska bra tag?

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem

Jo det har funnits ett bra tag men typ bara plextor och nån till som gjort dem och pga. kompatibilitetsproblem med vissa kontrollerkort som bara kan hantera hårddiskar osv. så förstår jag att inte många har vågat.

Det har också lett till att SATA enheterna haft ett löjligt överpris. Visst trevligt med SATA men det finns egentligen ingen fördel med det bortsett från sladden. Särskilt nu när de flesta kör med SATA diskar så har man naturligt en egen IDE kanal för brännaren samtidigt som det normalt är större brist på SATA kontakter än ATA kontakter så är det nästan så att det är sämre med en SATA enhet för många

Permalänk
Medlem

Håller med där. S-ATA för HDD:s, och IDE för brännare duger gött för mej.

Tycker att 1000 spänn för en brännare är en aning överpris på en hårdvara som är mer eller minder dödsdömd nu när HDVD och Blueray är på ingående. Snabb, jovisst, men vem har brottom. Bränner mina DVD:s på en Sony i 16x. Går på 5 min. 10x DL är iofs inte illa pinkat, men när kommer 10x DL skivorna ut på marknaden och till vilket pris.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Samsung har en DVD-brännare för SATA som kostar hälften. Fast jag har inte fått för mig att köpa en, än.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk

Ehm, men anledningen till att vi inte har fått snabbare dvd-brännare är väl för att skivan har en stor risk att -sprängas- vid högre hastigheter?!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

Trevligt med snabb brännare när det finns inte skivor till den hastigheten...

Men som vanligt så är plextor bara dyrt och fult namn inget annat.

Radom-person: det där är bara en myt och lögn från en reporter på någon obetydlig datortidning, till och med myhtbusters på discovery spräckte reporterns tarm med hästlängder

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

frågan om den är lika mycket sata som mina px712 jag hade. om man tog isär den så var det en ide disk med en adapter kallar inte jag native

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ehm, men anledningen till att vi inte har fått snabbare dvd-brännare är väl för att skivan har en stor risk att -sprängas- vid högre hastigheter?!

Det gäller bara vid väldigt hög hastighet.

Permalänk
Medlem

Hela grejen med plextor är väl kvaliten de har på grejerna och teknologin. De är alltid först med nya tekniker och så.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Hela grejen med plextor är väl kvaliten de har på grejerna och teknologin. De är alltid först med nya tekniker och så.

Japp det har jag märkt med. De har alltid snabbast brännare först om man säger så.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

Tycker det låter rätt billigt ändå för den brännaren om man jämför med vad jag gav för min plextor 708A vilket var 2700kr när den var sprillans ny och precis kommit på marknaden.
Så man kan ju lugnt konstatera att priserna har sjunkit enormt på bara nåt år:)

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk

ok detta med skiva som sprängs i en CD-Rom/DVD-ROM/DVD-RW
är inte skitsnack

hade för några år sedan en LG 52x CD-ROm satte i en skiva i CD-rom lät som ett jetplan ja menar riktigt mycket sedan en dov "smäll" följd av rassel resultat skiva i småbitar, fick skruva upp hela CD-Rom´en för att få ut skivresterna, sedan vet jag je om på den tidens daemon tools var orsaken då jag tröck på mata ut.
för det var efter det som cd-rom´en blåste på och poff sprängd skiva det ni!!

så visst fan kan en skiva sprängas.
nog om det

SATA visst nästa gång en plextor det är tålbara saker min förra CD-RW var en plextor den gick sönder 2-3ggr som jag bla fick ihop den brände på iaf.

men nu är den pensionerad sedan länge.
ha det bra

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Det verkar vara olika typer av lanseringar.

Då verkar ju den funktionen ganska menlös om det kategoriseras på så vis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
ok detta med skiva som sprängs i en CD-Rom/DVD-ROM/DVD-RW
är inte skitsnack

hade för några år sedan en LG 52x CD-ROm satte i en skiva i CD-rom lät som ett jetplan ja menar riktigt mycket sedan en dov "smäll" följd av rassel resultat skiva i småbitar, fick skruva upp hela CD-Rom´en för att få ut skivresterna, sedan vet jag je om på den tidens daemon tools var orsaken då jag tröck på mata ut.
för det var efter det som cd-rom´en blåste på och poff sprängd skiva det ni!!

så visst fan kan en skiva sprängas.
nog om det

SATA visst nästa gång en plextor det är tålbara saker min förra CD-RW var en plextor den gick sönder 2-3ggr som jag bla fick ihop den brände på iaf.

men nu är den pensionerad sedan länge.
ha det bra

Har inte riktigt samma erfarenhet. Men jag har råkat ut för att de blir "glap" och att dvd:n hänger upp sig, så att den börjar spina helt okontrollerat. Det resulterade i att dvd skivorna helt enkelt flög ur dvdn utan att jag gjorde något.. därmed köpte jag aldrig sony igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
ok detta med skiva som sprängs i en CD-Rom/DVD-ROM/DVD-RW
är inte skitsnack

hade för några år sedan en LG 52x CD-ROm satte i en skiva i CD-rom lät som ett jetplan ja menar riktigt mycket sedan en dov "smäll" följd av rassel resultat skiva i småbitar, fick skruva upp hela CD-Rom´en för att få ut skivresterna, sedan vet jag je om på den tidens daemon tools var orsaken då jag tröck på mata ut.
för det var efter det som cd-rom´en blåste på och poff sprängd skiva det ni!!

så visst fan kan en skiva sprängas.
nog om det

SATA visst nästa gång en plextor det är tålbara saker min förra CD-RW var en plextor den gick sönder 2-3ggr som jag bla fick ihop den brände på iaf.

men nu är den pensionerad sedan länge.
ha det bra

Det beror på en dåligt balanserad skiva, en skadad skiva, eller en läsare/brännare som fått sig en smäll.

En bra skiva klarar hastiheterna utan problem. Men en skadad skiva eller obalanserad skiva kan gå sönder i betydligt lägre hastigheter. Är inget nytt att skivor kan sprängas i cd/dvd enheterna. Var det inte någon aftonbladethysteri om det någon gång?

"Datorn kan döda dig" eller nåt
Var på förslag att man skulle göra en lag om att fronten på CD/DVD spelarna måste vara förstärkta för att klara smällen. Detta därför att CD/DVD enheten kan vara i huvudhöjd och att splittret inte är så roligt att få i ansiktet, särskilt inte i ögonen.

Själv tycker jag att CD/DVD media är tillräckligt snabbt faktiskt. Ser inget behov av något snabbare. Isåfall skulle det vara om jag skulle bränna många CD/DVDs i rad men då skulle jag skaffa två brännare istället.

Plextor i all ära men man får faktiskt riktigt bra och snabba enheter för halva priset. Det är inte värt det i dagens läge (anser jag). Särskilt eftersom HD-DVD och Blu-Ray är på intåg, och de lär man behöva spara för såhär i början

Permalänk
Medlem

Jag är väl en av dom som vill bara använda sata kablar till allt, avskyr dom där ide kablarna.

Jag har använt denna spelare sedan 2004-09-27 och jag är mycket nöjd
MSI CD-brännare SATA 52x/24x/52x/16x "kombinerad CD-RW- / DVD-ROM-enhet"

Då slapp man den där jädra ide kabeln i alla fall.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Radom-person: det där är bara en myt och lögn från en reporter på någon obetydlig datortidning, till och med myhtbusters på discovery spräckte reporterns tarm med hästlängder [/B]

Är du verkligen säker på att de testade DVD-skivor?
Jag har läst det i flera datortidningar (minst 3-4 svenska), och läst det lite överallt på internet. Fast det gör inte direkt det hela mindre till en myt; snarare mer.

Ehm, varför görs då inte snabbare brännare förens NU?
Vi har ju varit fast på 16x i över 1 år nu...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton242
Då verkar ju den funktionen ganska menlös om det kategoriseras på så vis.

sjukt offtopic men sjukt bra funktion om man vill ha reda på lanseringar som jag själv tycker är intressant.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Tänker vänta tills Sata är native till windows. För som det är idag behöver man ju Sata drivare till vissa moderkort.
Hur skall man lyckas installera då om man sitter på en Sata cd/dvd, tänkt på det ett tag.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Är du verkligen säker på att de testade DVD-skivor?
Jag har läst det i flera datortidningar (minst 3-4 svenska), och läst det lite överallt på internet. Fast det gör inte direkt det hela mindre till en myt; snarare mer.

Ehm, varför görs då inte snabbare brännare förens NU?
Vi har ju varit fast på 16x i över 1 år nu...

Att snurra skivan snabbare är ju det minsta problemet. Man ska kunna läsa och skriva till skivan i den hastigheten också. Dessutom är det rätt onödigt då skivan bara når dessa hastigheter längst ut så brännartiden blir bara bättre med ett tiotal sekunder.

Verkligen inte värt det i mina ögon och företagen orkar nog inte göra det för alla 3 personer som bryr sig