Nvidia och Corsair samarbetar för bättre prestanda

Permalänk
Melding Plague

Nvidia och Corsair samarbetar för bättre prestanda

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ballt... lite småskumma partners dock...

Permalänk
Medlem

hm..vet inte vad man ska tycka.. prestandaökning med 0.1551 % för 300+ kr ?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fattar inte direkt vad det handlar om. Har dom kommit med en ny standard för överklockning av minnena? Isf borde väl garantin/livlängden sänkas (något som tillverkarna inte borde vilja?) alternativt att de minnen som tillverkas idag har mer kraft i sig än de nuvarande inställningarna klarar av. Dvs dom kan mycket väl HELT utan att ta skada köras i tex 2V (taget ur luften) istället för den lägre JDEC-standarden?

Kan någon förklara lite närmare...

Permalänk
Medlem

Fy fan!

Att sälja nätaggregat som SLI-reday var ett klart tecken på girighet men fyllde iaf en funktion. Att sälja minnen som SLI ready är inget annat än ett förkastligt sätt lura konsumenter för det är vad det handlar om.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Håller fullständigt med. SLI-ready?? *wtf*

"- Hej jag vill köpa en barnstol till bilen.
- Ja men va bra, denna är dubbdäck-klar."
:S:S:S:S:S

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Jag fattar inte direkt vad det handlar om. Har dom kommit med en ny standard för överklockning av minnena? Isf borde väl garantin/livlängden sänkas (något som tillverkarna inte borde vilja?) alternativt att de minnen som tillverkas idag har mer kraft i sig än de nuvarande inställningarna klarar av. Dvs dom kan mycket väl HELT utan att ta skada köras i tex 2V (taget ur luften) istället för den lägre JDEC-standarden?

Kan någon förklara lite närmare...

Ett DDR2 PC8000 minne är specificerat för den hastigheten och ifall man programmerar in det så kan moderkortet (ifall det stödjer EPP) ställa om till lägre multipel högre busshastighet. Då överklockar man inte minnena. Men samtidigt kan man även välja "överklockningsinställningar". Vill man gå längre än specifikationerna så garanteras förstås inget.

Ifall någon av tillverkarna vill ta mer betalt för att de ändrar sättet att programmera minnena är helt upp till dem och inget som vi idag vet. Corsair skall ha EPP på alla sina DDR2-minnen och det är tänkt att bli en ny standard så man får hoppas att priserna inte ändras.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Osäker ifall detta leder till någon bättre prestanda.. är som många andra redan har nämnt förmodligen mer en ploj...

Permalänk
Medlem

Min avsky för Nvidias tjat om SLi precis överallt nådde precis nya höjder.
Min respekt för Corsair gjorde en horisontell flipp och nådde ett djup jag inte trodde var möjligt...

Jag lovar, nästa reklam jag ser som innehåller SLi-loggon, eller nästa försäljare som försöker sölja skiten till mig, oavsett vilken tänker jag banne mig uttrycka precis vad jag tycker om det i mindre än snälla ordalag, riktigt högljutt också... Blä! Och jag kan inte ens säga att jag tror att idén är till för något annat än att pressa upp priser, vilket inte heller skulle vara förvånande när nvidia är inblandade...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

skitbra juee om man vill ha sli system med sli minnen.

Permalänk
Medlem

Det är väl jättebra att de ersätter SPD med något bättre. Det är inte många datoranvändare idag som vet att man kan eller måste ändra på CAS och volt inställningar m.m.

Hoppas att andra tillverkare följer efter.

Att de sen står att de är SLI Ready är bara löjligt.

Permalänk
Avstängd

Så fundementalt och fullständigt onödigt. Att nvidia är fjantar på chipsetmarknaden har jag känt till länge, nu har de öppet deklarerat det också.

Permalänk
Inaktiv

Om jag har förstått rätt kommer den ytterligare informationen EPP ger att användas av kompatibla moderkort för att optimera minnesinställningarna.

EPP är säkert bra för de som inte har för avsikt att pressa sina minnen till det yttersta. För den inbitne överklockningsfantasten tror jag EPP mest är bull som innebär dyrare minnen; dessa profiler kommer säkerligen lämna en hel del marginal för att kunna användas av samtliga minnen i en uppsättning, vilket leder till att man ändå får sitta och pilla på minnesinställningar manuellt för kunna att kräma ur all prestanda.

Permalänk
Avstängd

först trodde jag det va något jävla skit man skulle ha i den andra pcix porten man inte andvänder

jag fattar inte hur corsair gör reklam för ett annat företag på sina minnen,som tur är så köper jag inte något skit bara för det står sli redy på det

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Ett DDR2 PC8000 minne är specificerat för den hastigheten och ifall man programmerar in det så kan moderkortet (ifall det stödjer EPP) ställa om till lägre multipel högre busshastighet. Då överklockar man inte minnena. Men samtidigt kan man även välja "överklockningsinställningar". Vill man gå längre än specifikationerna så garanteras förstås inget.

Ifall någon av tillverkarna vill ta mer betalt för att de ändrar sättet att programmera minnena är helt upp till dem och inget som vi idag vet. Corsair skall ha EPP på alla sina DDR2-minnen och det är tänkt att bli en ny standard så man får hoppas att priserna inte ändras.

Okaj... Säg att jag har en FSP på 266 ramet kör då 2x266=533Mhz. CPUn 266*10. Hur hade dom tänkt att sänka multipeln för att öka bussen utan att klocka processorn? Har jag missat något eller är det enda dom har uppfunnit något tjosan som ändrar latensys och divider i ett?

Permalänk

haha.. jag som tyckte det var löjligt att skriva sli.ready på nätagg..

men minnen? herregud ! haha... aaa vilken skillnad med sli minnen och icke sli.. ja bara måste köpa sli.minnen till min sli ready dator.. annars är den ju inte äkta sli ready? längtar som fan tills hårddiskarna ochså blir sli-ready!

haha eller vad säger ni?

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

Ja, det låter ju sannerligen som att EPP-ready hade varit ett bättre val

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Väntar bara på nästa naturliga steg.. SLI Ready HDD Nividia sammarbetar med WD om deras Raptor diskar

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det låter riktigt bra och klokt steg i utvecklingen.
Att de kallar det för SLi READY är dock ett riktigt skämt. Det är endast där för marknadsföring och plocka några lättlurade kunder.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Inaktiv

Tror bara dom går ihop och gör detta för att tjäna mer $$$

Permalänk
Avstängd

något som skulle va VÄLDIGT bra skulle va nya minnen med tempsesnsor tycker jag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FilleMang
Tror bara dom går ihop och gör detta för att tjäna mer $$$

Smart kille