AMD levererar 65 nm-processorer i december

Permalänk
Melding Plague

AMD levererar 65 nm-processorer i december

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Är det verkligen rätt väg att låta entusiasterna vänta?

Permalänk
Medlem

Vad nu då? Brukar inte AMD ha olika namn på processorer med olika cache-storlek.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Avstängd

Måste ju ändå säga att AM2 verkar bra på ett sätt. Verkar möjliggöra dualcore @ 3GHz på 0.09µ. Det är imponerande. Men det är enda ljuset i en annars väldigt mörk bild för AMD.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Vad nu då? Brukar inte AMD ha olika namn på processorer med olika cache-storlek.

Det är sant. Finns två möjligheter. Den ena är att det är felaktig information vi ser. Den andra är att det är så pass billigt att tillverka så små processorer på 0.065µ att dom inte orkar lägga pengar på att köra med äkta 512Kb varianter. Utan dom stänger bara av lite cache som med Clawhammer och Thorton.

Permalänk

frågan är hur conroe står sig mot en amd dc @ 3ghz orginal dessutom. som säkerligen klockar tillen 3.6ghz @ luft. det vet vi visserligen inte men deras prollar brukar klocka bra.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Man måste också tänka på att FX-64:an är på 90nm process, så AMD pressar nog ganska rejält för att klämma ur stackarn 3GHz....

:/

-k0nsl

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
frågan är hur conroe står sig mot en amd dc @ 3ghz orginal dessutom. som säkerligen klockar tillen 3.6ghz @ luft. det vet vi visserligen inte men deras prollar brukar klocka bra.

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Man måste också tänka på att FX-64:an är på 90nm process, så AMD pressar nog ganska rejält för att klämma ur stackarn 3GHz....

:/

-k0nsl

Men du får inte glömma att AMD fortfarande har gott om utrymme till den termiska gränsen för 0.09µ Och med AM2 skulle processorerna bli svalare.
Dessutom så skulle dom få bättre strömförsörjning som skulle tillåta att AMD klämmer ur mer ur processorn. Finns en del utrymme kvar för frekvenser på 0.09µ.
Skulle du någonsin trott att dom kunde nå 2.6GHz på 0.13µ när dom släppte A64?

Permalänk
Medlem

Ja alltså, jag hoppas naturligtvis på det bästa. Jag ville uppgradera mitt system till AM2 men jag ser inte riktigt några konkreta fördelar för en sådan uppgradering just nu. Det skulle väl vara när dom börjat få fram 65nm processorer kanske, då har man ju hunnit leka med både Merom och Conroe i ett par månader.

Jag hoppas på det bästa. AMD har ju lyckats bra tills nu, så varför skulle allting bara vända?

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Jag hoppas på det bästa. AMD har ju lyckats bra tills nu, så varför skulle allting bara vända?

-k0nsl

Det är ju inte för AMD det vänder. AMD håller sin takt. Det är Intel som fått fnatt.

Permalänk
Medlem

Vad som oroar mig är AMDs tillverkningsteknik, det är väl det som brukar kunna sätta käppar i hjulet för AMD som jag ser det. Att AMDs ingenjörer kan ta fram potenta prollar även fortsättningsvis betvivlar jag inte alls, men det gäller att kunna tillverka dom och få upp dom i fart.

Med det sagt vad gäller närmaste framtiden om AMD får ut 65nm i 2.4Ghz tillverkade med full SOI osv. i år så ser det iaf hyfsat ut tycker jag.

På inq så skrivs det om 65nm-prollar från AMD i 3.4Ghz innan årets slut, det får stå för dom. Det är inget jag ser som särskilt troligt i dagsläget.
http://www.theinquirer.net/?article=31729

Permalänk

ja inq suger dallas. skriver så mycket skit så ibland vet man inte vilket som är sant eller ej.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Fast hur ofta prickar dom fel egentligen? Dom brukar ju faktiskt pricka det mesta rätt. Gillar det här:
http://www.theinquirer.net/?article=31737
14W på en DC.
154% bättre performance per watt på en redan sval serie.

Permalänk
Medlem

härligt,, letade precis efter detta.. undrar när 35 watts serien kommer och isåfall om den kommer som 4400+ eller snabbare, skulle då vara jävligt intressant.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Fast hur ofta prickar dom fel egentligen? Dom brukar ju faktiskt pricka det mesta rätt. Gillar det här:
http://www.theinquirer.net/?article=31737
14W på en DC.
154% bättre performance per watt på en redan sval serie.

inte det att dom prickar fel, utan dom prickar lite för mycket rätt om du förstår hur jag menar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte gå offtopic, men är intels kommande cpu, mycket bättre än AMDS AM2??

Eller är det ett snack från intels sidan??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whoman
Jag vill inte gå offtopic, men är intels kommande cpu, mycket bättre än AMDS AM2??

Eller är det ett snack från intels sidan??

Det är det ingen som vet. men dom prollarna som AMd har idag presterar nog lite sämre än intels conroe som kommer vid sommar. men ska inte prata för mycket, prollen har inte lanserast en, en har vi merom då så klart.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Vi får se vad K8L kan göra. Dom har gått runt problemet som bromsat frekvenser då. Dom har ju knappt tjänat på 0.09µ ännu på grund av designproblem innuti processorn. dessutom kommer den på 0.065µ.
AM2 kommer lösa problemen lite och vi kommer kunna se 3GHz dualcore på 0.09µ. 0.065µ kommer sätta mer fart. För dom kommer även få användning av tekniken som ska ge 40% snabbare tranistorer. Med andra ord ska frekvensen sätta fart på AMD. Kanske går dom om Intels P4 redan nästa år, men det är kanske att hoppas för mycket. Dom tänker alltså starta upp MHz-kriget. Dom har också fixat upp IPCn kraftigt med dubbel FPU, bättre minneshantering. Dom har också tunat om processorn till att utnyttja bandbredd bättre. Med andra ord så kommer all prestandabonus som inte kommit från singlechannel DDR till Dualchannel DDR2 ännu på en gång sen. Bättre SSE-prestanda är också att vänta.

Med lite tur kanske AMD är back in the game redan ett halvår efter Conroe.

Och då har dom inte ens börjat nalla på Conroes teknik. Så AMD äter sin kaka, men kommer även baka en intelkaka med teknik som dom kommer använda. Intel har med conroe redan ätit upp hela sin kakburk. Med andra ord. AMD kan förbättra sin prestanda med att nalla in SSE4 och dylikt efter detta.

Permalänk
Medlem

det låter j*vligt bra Boris

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Intel har med conroe redan ätit upp hela sin kakburk.

Är inte så säker på det faktiskt. Mycket spekulationer säger faktiskt att Intel jobbar flitigare på nästkommande processordesignen. Visst kommer kakburken att vara uppäten för 1-2 år framåt men dom kommer ändå, troligtvis, att ha nåt i nästa kakburk tills det. Mao, inte samma fiasko som med Netburst där man egentligen inte hade nästa kakburk beställd. (OBS! Spekulationer )

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco
det låter j*vligt bra Boris

Det gör det. Men som sagt. Frekvenserna och minnesförbättringarna är bestcase scenarion. Conroe är typ 30-40% snabbare Per Hz än A64. Det är jävligt svårt att ta igen.
Men jag hoppas vi kan se 3.6GHz Dualcores från AMD nästa år. Har dock inte en aning om möjligheten.

Det ryktas om 3.4 redan i år förövrigt.(!) Men jag vågar inte hoppas. Det är 800MHz på inte så värst många månader.

Undrar vad frekvenserna ligger på på Quad-varianten. En quad-core på 3.6GHz och alla dessa IPC förbättringar, plus kanske en eventuell flexibel Anti-HT som låter vilande cores boosta de cores som används även i singletrådsprestanda.
Då har du något som skulle kunna ge Core 2 Duo en jävla match. Dock så vågar man ju inte hoppas. Man blir med säkerhet besviken.

Här finns lite kul:

http://www.theinquirer.net/?article=31729
http://www.theinquirer.net/?article=31761

Edit:

Tobbe Nukem.
Helt rätt. Men sedan AMD släppte A64 och Intel släppte P4 har båda företagen varit dåliga på att beställa kakor i tid. Självklart bakar intels mamma nya kakor. Men AMD hinner nalla lite av dom gamla medans intel får vänta.
Å andra sidan kanske intel snokar runt i AMDs kök och kommer över deras kak-recept också. Dom stjäl båda två från varandra.