Permalänk
Medlem

Cool and quiet

Tjenare , Jag har lite problem , jag har ju då en Amd athlon 64 X2 4600+ , och min ghz ska typ ligga på 2,4 ghz. Men den ligger bara på 988mhz, men den höjs när man bränner en skiva tex. Men jag har fått reda på att det är Cool And quiet som är igång , det är därför den ghz sänks , Och så vill jag inte ha det , jag har letat igenom hela mitt bios för att stänga av det. Men det finns inget som heter " cool and quiet " , det jag undrar är om det kan heta något annat än cool and quiet ?

Är tacksam för svar !

Visa signatur

Stöten

Permalänk
Medlem

Blev också orolig för det där med min första A64. men det är inget att oraoa sig för, när CPUn har låg belastning ställs frekvens och spänning och fläkthastighet ner för att spara temperatur, ström och hålla en lägre ljudnivå när man idlar. Så när du spelar spel får du tillgång till processorns fulla kraft, var så säker.

Om du nu verkligen vill ta bort det kan du avinstallera Cool n Quiet-drivrutinerna på Lägg till ta bort program, CnQ måste nämligen ha drivers för att fungera.

Permalänk
Medlem

Det är en bra funktion om man inte ska klocka datorn.
Leta mer det kanske står (CNQ)

Varför vill du stänga av det?? Samma som med bil du brukar inte varva motorn i 5k på rödljuset

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem

buhäää... 4600+ i originalutförande.... mitt hjärta blöder!

Permalänk
Medlem

CnQ ställer till med massor. Att ladda spel kan ta upp till 2min längre om CnQ är på! Processorn tror att den inte behöver användas.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
CnQ ställer till med massor. Att ladda spel kan ta upp till 2min längre om CnQ är på! Processorn tror att den inte behöver användas.

Tror du verkligen själv att det är så?
ALLA mobila cpuer som inte är budget har CNQ motsvarande funktion som t.ex. speedstep på intel cpuer.

Jag har alldrig råkat ut för detta, inte sett någon tråd om att det skulle ta längre tid, rent teoretiskt är det möjligt men inte i praktiken om det inte är något fel på din cpu.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Körde med CnQ då jag alltid missade pistolrundan och kom in sist av alla.
Stängde av CnQ och då började jag komma in bland de första och småryck har försvunnit.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Relik 📜

Har aldrig upplevt problem med CnQ, faktiskt. Ruskigt bra funktion enligt mig

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
Körde med CnQ då jag alltid missade pistolrundan och kom in sist av alla.
Stängde av CnQ och då började jag komma in bland de första och småryck har försvunnit.

Konstigt, du har inte överklockat cpun eller ändrat volten?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sxs_110
Blev också orolig för det där med min första A64. men det är inget att oraoa sig för, när CPUn har låg belastning ställs frekvens och spänning och fläkthastighet ner för att spara temperatur, ström och hålla en lägre ljudnivå när man idlar. Så när du spelar spel får du tillgång till processorns fulla kraft, var så säker.

Om du nu verkligen vill ta bort det kan du avinstallera Cool n Quiet-drivrutinerna på Lägg till ta bort program, CnQ måste nämligen ha drivers för att fungera.

det e helt rätt

Visa signatur

pentium d 820, HIS Radeon x1950 pro, 2*80 gb hd, no-name minnen 600 mhz,Scythe Infinity,Hiper 580 w,asus p5n-e sli

Permalänk
Medlem

Jag vill stänga av den för att det inte går att spela någonting , då blir det rentutsagt " hackigt " , Jag undrar Hur man kan stänga av den? Och en sak till , Ni sriver att " så när du spelar spel får du tillgång till processorns fulla kraft, var så säker " , jag är inte säker på det. jag lovar er att min ghz inte höjs , det hackar. vad kan jag göra ?

Visa signatur

Stöten

Permalänk
Medlem

Stängde av min med, allt blev bättre. Ställer in det som disable i bios:en, iaf på mitt mb.

Visa signatur

AMD Athlon64 [4800+ @2,65Mhz] -:- Asus A8N32-SLI Deluxe v2 -:- Corsair 3500LLPro [2x1024 @500MHz DC] -:- Gainward 7800GT [512MB @450MHz] -:- WD Raptor [150GB 10krpm] -:- WD Caviar SE16 [500GB 7,2krpm] -:- Zalman 9500CU -:- Antec Phantom Hybrid 500W -:- Antec P180 Case 2 -:- 4xShythe [8dB@39cfm] -:- Dell 2407W [24" wide TFT @1920x1200, 60Hz] -:- 10% OC: GLH ;P

Permalänk
Medlem

ni som har probs, kör ni senaste drivern från amd.com?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]