Permalänk
Medlem

Vilket av dessa moderkort är bäst?

Hej.

Sitter och kollar lite på 2st olika moderkort.

Undrar vilket av dessa 2 moderkort anser ni här på swec är bäst?
tex. om man ska klocka osv?

1: http://www.webhallen.com/prod.php?id=38470
eller
2: http://www.webhallen.com/prod.php?id=42189

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

HAde tagit DFI kortet. Även om jag är en Abit fantast så tycker jag deras FATAL1TY kort är lätt löjliga....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
HAde tagit DFI kortet. Även om jag är en Abit fantast så tycker jag deras FATAL1TY kort är lätt löjliga....

Okej, men är just det Abit kortet bra för klockning?
Är deras funktioner så bra som dom verkar?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
Okej, men är just det Abit kortet bra för klockning?
Är deras funktioner så bra som dom verkar?

Tycker det verkar lite si så där med klockningen på dom korten. De är mest gjorda för gamers..

Här har du en review http://tech.vault9.net/forums/Abit_AN8_Fatal1ty_SLI_Motherboa...

Ska du överklocka så ta DFI istället. Se bara till att skaffa bra minnen, då DFI korten är lite små känsliga ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Tycker det verkar lite si så där med klockningen på dom korten. De är mest gjorda för gamers..

Här har du en review http://tech.vault9.net/forums/Abit_AN8_Fatal1ty_SLI_Motherboa...

Ska du överklocka så ta DFI istället. Se bara till att skaffa bra minnen, då DFI korten är lite små känsliga ...

Jag har DFI kort och G.Skill minnen nu, precis som i min sign.

Ska kolla länken du gav.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Är ABIT bra moderkort? Funderar på att köpa ett, men behöver lite råd.

Hej.

Funderar på att köpa ett nytt moderkort (ABIT), men vet inte vilket jag ska köpa.

Tänkte köpa ett moderkort som har passiv kylning på nordbryggan.
Tittade lite på ABIT moderkorten, dom har några stycken med passiv kylning.

Är någon av dom här 3 bra till lite klockning osv. isåfall vilken?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=48789

http://www.webhallen.com/prod.php?id=48788

eller

http://www.webhallen.com/prod.php?id=45386

Hoppas det finns någon eller några här som är duktiga ABIT moderkort.

Tacksam för all hjälp jag kan få

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Ska du ha ett mobo till överklockning skulle jag starkt rekomendera ett DFi LanParty UT mobo. Mycket bra överklockningspotensial.

Har själv ett DFi LanParty UT SLI-D mobo, och är mycket nöjd. Har dock inte testat överklockat ännu, men läser man olika recensioner ute på nätet så ser det bra ut =). Kostar runt 1800 kronor.

Även ABIT och EPoX har en del bra kort för överklockning.

MVH//Micke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickel85
Ska du ha ett mobo till överklockning skulle jag starkt rekomendera ett DFi LanParty UT mobo. Mycket bra överklockningspotensial.

Har själv ett DFi LanParty UT SLI-D mobo, och är mycket nöjd. Har dock inte testat överklockat ännu, men läser man olika recensioner ute på nätet så ser det bra ut =). Kostar runt 1800 kronor.

Även ABIT och EPoX har en del bra kort för överklockning.

MVH//Micke

Jag har DFI LP UT nForce4 Ultra-D nu, men är så trött på fläkten till nordbryggan, den låter mest av alla fläktar i chassit. därför tänkte jag prova ett moderkort med passiv kyning på nordbryggan. Såg att ABIT hade 3st. modeller med passiv kylning och till rätt pris för min plånbok.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

jag ska köra på det du har i första länken, hämtar ut det imorgon, med ett 7900gt

har läst ett par recentioner om det och det ska vara bra!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
jag ska köra på det du har i första länken, hämtar ut det imorgon, med ett 7900gt

har läst ett par recentioner om det och det ska vara bra!

Menar du detta kort?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=48789

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
Jag har DFI LP UT nForce4 Ultra-D nu, men är så trött på fläkten till nordbryggan, den låter mest av alla fläktar i chassit. därför tänkte jag prova ett moderkort med passiv kyning på nordbryggan. Såg att ABIT hade 3st. modeller med passiv kylning och till rätt pris för min plånbok.

Köp en passiv kylare till mobot istället?

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco
Köp en passiv kylare till mobot istället?

Det har jag funderat på oxå, men hur ska en sån få plats?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
Menar du detta kort?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=48789

japp det menar jag!

passiv brukar få plats zalman har en bra, finns nån här på forumet som moddade dit en vf700 cu

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vilket ABIT(s.939) moderkort rekommenderar ni av dessa??

Hej.

Funderar på att köpa ett ABIT modekrot, men vet inte vilket man får mest för pengarn?.
Finns det någon ABIT expert här?

Funderar på dessa ABIT kort, men vilket av dom.
Ska köpa nytt moderkort imorron.

Det skadar inte om den klockar bra oxå.

Om ni rekommenderar något av dessa kort, skriv oxå gärna varför ni rekommenderar just det kortet.

1. http://www.webhallen.com/prod.php?id=48789

2.http://www.webhallen.com/prod.php?id=45386

3.http://www.webhallen.com/prod.php?id=42190

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

Jag skulle absolut ta KN8-SLI. Det som skiljer mot AN8-SLI är att AN8 är äldre men visar koder om det blir fel under POST. Fataly skulle jag inte ta eftersom det låter och inte är snabbare. AN8 är tänkt för mer avancerade användare än KN8. Fast jag har haft båda och föredrar KN8 bla för bättre pris och smartare SLI-lösning..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Jag skulle absolut ta KN8-SLI. Det som skiljer mot AN8-SLI är att AN8 är äldre men visar koder om det blir fel under POST. Fataly skulle jag inte ta eftersom det låter och inte är snabbare. AN8 är tänkt för mer avancerade användare än KN8. Fast jag har haft båda och föredrar KN8 bla för bättre pris och smartare SLI-lösning..

Okej.
Vet du om KN8-SLI klockar bra?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Jag har ett abit fatality an8-sli och jag har inte stött på npgot problem med klockning men vetv inte hur det är med non sli varianten men det bör väl va ganska lika elr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chapeR
Jag har ett abit fatality an8-sli och jag har inte stött på npgot problem med klockning men vetv inte hur det är med non sli varianten men det bör väl va ganska lika elr?

Affirmative, har två stycken Fatal1ty AN8 (icke SLI) och båda fungerar lika bra vad gäller överklockning. Det är dock starkt rekommenderbart att byta ut kylningen för PWM-kretsarna om man tänker köra en dubbelkärnig processor då tempen just i den delen utav moderkortet lätt går upp emot 90 grader vid överklockning utav en X2:a om man har stängt av PWM-fläktarna vilket man garanterat har då dessa är helt olidliga att lyssna till

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Affirmative, har två stycken Fatal1ty AN8 (icke SLI) och båda fungerar lika bra vad gäller överklockning. Det är dock starkt rekommenderbart att byta ut kylningen för PWM-kretsarna om man tänker köra en dubbelkärnig processor då tempen just i den delen utav moderkortet lätt går upp emot 90 grader vid överklockning utav en X2:a om man har stängt av PWM-fläktarna vilket man garanterat har då dessa är helt olidliga att lyssna till

Okej, men exakt vilka är PWM-fläktarna?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
Okej, men exakt vilka är PWM-fläktarna?

Om vi ska prata Abit-reklamspråk så heter de Dual OTES. Det vill säga de två små 4cm-fläktarna som sitter uppe vid ATX IO-plåten. Det mest irriterande med dem är inte ljudet de skapar när de är igång utan det är när de går igång på fullvarv för att sedan sänka hastigheten till vad man har ställt in i uGuru-bios:en.
Men jag har satt motstånd på båda fläktarna så att de inte varvar upp lika högt och då kan man leva med det.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Om vi ska prata Abit-reklamspråk så heter de Dual OTES. Det vill säga de två små 4cm-fläktarna som sitter uppe vid ATX IO-plåten. Det mest irriterande med dem är inte ljudet de skapar när de är igång utan det är när de går igång på fullvarv för att sedan sänka hastigheten till vad man har ställt in i uGuru-bios:en.
Men jag har satt motstånd på båda fläktarna så att de inte varvar upp lika högt och då kan man leva med det.
[/QUOT

Okej, då vet jag det.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

KN8-SLI fungerar utmärkt att klocka med... Se min sign!

Kör en 3800+ x2 på jobbet med samma kort och det fungerar kanon det med!!

Tyst o stabilt kort måste jag säga!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Det blev ett Fayality kort till slut, fick så bra pris på den.

Hur får man igång dom där 2st småfläktarna?
Någon som vet?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
Det blev ett Fayality kort till slut, fick så bra pris på den.

Hur får man igång dom där 2st småfläktarna?
Någon som vet?

Allt sådant justeras under uGuru-inställningarna i bios:en. Där kan du ställa in vid vilka temperaturer vilka fläktar ska gå igång och hur mycket ström som ska matas till fläktarna beroende på temperaturen på valfri sensor. Så du kan t.ex styra chassie-fläktarna antingen beroende på cpu-temperaturen eller chassie-temperaturen t.ex.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Allt sådant justeras under uGuru-inställningarna i bios:en. Där kan du ställa in vid vilka temperaturer vilka fläktar ska gå igång och hur mycket ström som ska matas till fläktarna beroende på temperaturen på valfri sensor. Så du kan t.ex styra chassie-fläktarna antingen beroende på cpu-temperaturen eller chassie-temperaturen t.ex.

Okej, ska kolla lite där sen.

Tack för hjälpen.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar ihopslagna*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
Jag har DFI LP UT nForce4 Ultra-D nu, men är så trött på fläkten till nordbryggan, den låter mest av alla fläktar i chassit. därför tänkte jag prova ett moderkort med passiv kyning på nordbryggan. Såg att ABIT hade 3st. modeller med passiv kylning och till rätt pris för min plånbok.

Varför inte bara plocka bort fläkten och ersätta med, exempelvis en passiv kylare från zalman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickel85
Varför inte bara plocka bort fläkten och ersätta med, exempelvis en passiv kylare från zalman

Därför att en Zalman inte får plats, den tar i grafikkortet då.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S