Bärbara datorer med Turion 64 X2 i juni

Permalänk
Melding Plague

Bärbara datorer med Turion 64 X2 i juni

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag måste erkänna att jag snöat in mig lite på intel vad gäller bärbara. Vad har dessa för värmeutveckling jämfört med intels?

Permalänk

Den här processorn ska väl i huvudsak konkurrera med Core-baserade merom så det intressanta blir väl hur prestanda/pris är dem emellan

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Avstängd

den enda turion64bitars processorn som är snabbare än en Intel Pentium M är väl Turion64 ML-44 ? och den kostar runt 5000 kr? 2.4GHz osv? eller har jag helt fel?

Så hur skall 2 st vanliga turion64prollar kunna konkurrera mot två st intel pentium m prollar (yonah) ? :S makes no sense... intel i bärbart ftw.

yonah har väl stöd för 64bitars också om jag inte minns helt fel

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
den enda turion64bitars processorn som är snabbare än en Intel Pentium M är väl Turion64 ML-44 ? och den kostar runt 5000 kr? 2.4GHz osv? eller har jag helt fel?

Så hur skall 2 st vanliga turion64prollar kunna konkurrera mot två st intel pentium m prollar (yonah) ? :S makes no sense... intel i bärbart ftw.

yonah har väl stöd för 64bitars också om jag inte minns helt fel

Det vill jag gärna se dig backa upp med lite länkar och tester. Har läst två tester där de jämför P-M mot Turion och där vinner Turion samtliga tester förutom batteritider.

Du kan få läsa den ena här på Laptop Logic`s hemsida http://laptoplogic.com/resources/detail.php?id=17

Sen så är väl den dyraste Turion cpu:n nästan 800kr billigare än motsvarande Pentium model.

Och btw: Yonah har inte 64-bitars stöd, som du kan läsa på Wikipedia...

Citat:

EM64T (Intel x86-64 extensions) is not supported by Yonah. However, EM64T support is planned for Yonah's successor, Core 2, code-named Merom.

Permalänk
Medlem

Härligt att se att det är på G. AMD har varit för tysta medans intel dundrat på med sitt core blaha.

Dags att planera in köp av bärbar i juni.

Permalänk
Avstängd

då får jag be om ursäkt.. jag såg nämligen något test där dom testade pentium m 2.0 ghz vs turion 3200+ och där vann pentiumen med mkt... sedan så testade dem turion ml44 mot 2.13 ghz pM. då vann turionen i alla tester. men det var inte med mkt..

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

Dom kommer att köra på socket S2 väl?
Eller blir det socket 754?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
då får jag be om ursäkt.. jag såg nämligen något test där dom testade pentium m 2.0 ghz vs turion 3200+ och där vann pentiumen med mkt... sedan så testade dem turion ml44 mot 2.13 ghz pM. då vann turionen i alla tester. men det var inte med mkt..

Turion finns inte med den betäckningen så det verkar inte vara många rätt. Men du menar säkert Athlon M som suger...

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag måste erkänna att jag snöat in mig lite på intel vad gäller bärbara. Vad har dessa för värmeutveckling jämfört med intels?

De är specifierade till 31W och 35W beroende på model...

Turion X2 TL-50 till TL-52 har 31W TPD

Turion X2 TL-56 till TL-60 har 35W TPD

Föjande modeller kommer finnas att tillgå;

TL-50 (1.6 GHz, 512KB )

TL-52 (1.6 GHz, 1 MB)

TL-56 (1.8 GHz, 1MB)

TL-60 (2.0 GHz, 1 MB)

Priset kommer att ligga på $184-$354 i kvantiter av 1000..

Edit: Ronnylov, nya turion kommer använda sig av socket S1

Permalänk
Medlem

Trevligt med en bärbar prolle som stödjer 64bitsars instruktioner.
Visst är Turion och A64 ensamma med det till bärbara datorer?

Permalänk
Medlem

Jag tror att Intels Merom, som visserligen ännu inte är släppt, kommer att ha 64 bitars instruktioner, men de finns ju inte ännu som sagt.