Permalänk

Dödsorsak: Plötslig dator död!

Jag satt och kollade på några digitalfoton som jag precis hade lagt in när dator plötsligt bara stängde av sig. Tråkigt tänkte jag men var inte så oroad, det har hänt förr att den startat om när det händer något den inte gillar. Jag provde att dra på den igen men det hände ingenting, så jag öppnade och kollade i burken men såg inget som var fel.

Tänkte först om den hade blivigt överhättade så jag lät den st ett tag och svalna men den var fortfarand död.

Det som händer när man tycker på datorn är att fläcktarna startar men sedan händer ingenting. Det brukar ju höras ett pip när den kör POST med det låter ingenting. Så jag provade att dra ur strömmen till hårddiskarna, CD och floppy men inget hände, inte ett pip. Då tog jag ur RAM-minnet och grafikkortet men det var fortfarande ingen skillnad.

Jag har mätt spänningarna som nätagget levererar och allt verkar vara i sin ordning. LED:en på framsidan av datorn tänds när man försöker starta och LED:en på moderkortet indikerar att den har strömförsörjning.

Är det processorn som kör POST grejen vid boot och kollar att allt funkar eller är det något internt program på moderkortet som kör detta?

Någon som har en idé om vad det kan vara som är fel eller ettförslag på hur jag kan ta reda på det så är jag väldigt tacksam.

Permalänk
Medlem

Näraggregatet är sluta med 100% säkerhet.
Låna en polares och testa.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Jasså, ja man kan ju hoppas så att det inte är processor eller moderkort som är trasigt. Det märkliga är ju att fläktarna till processorn och grafikkortet startar när man försöker drar på datorn.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma sak för ett tag sen, trodde först det var nätagget, visades funka bra, sen trodde jag det var minnerna, fast det var det ikke, drog en av hårddiskarna så vips så funkade allt igen..
En av mina diskar hade dött.. Pröva det.

Permalänk

ja jag har provar att dra ur båda hårddiskarna i tur och ordning men utan någon skillnad

Permalänk

Blev så för 2st polare när processorn dog. Hos båda stängde bara datorn av sig vid arbete, sen blev det aldrig bild igen. Känn på kylflänsen om Processorn fortfarande blir varm.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

Re: Dödsorsak: Plötslig dator död!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberLeffe
Jag satt och kollade på några digitalfoton som jag precis hade lagt in när dator plötsligt bara stängde av sig. Tråkigt tänkte jag men var inte så oroad, det har hänt förr att den startat om när det händer något den inte gillar. Jag provde att dra på den igen men det hände ingenting, så jag öppnade och kollade i burken men såg inget som var fel.

Tänkte först om den hade blivigt överhättade så jag lät den st ett tag och svalna men den var fortfarand död.

Det som händer när man tycker på datorn är att fläcktarna startar men sedan händer ingenting. Det brukar ju höras ett pip när den kör POST med det låter ingenting. Så jag provade att dra ur strömmen till hårddiskarna, CD och floppy men inget hände, inte ett pip. Då tog jag ur RAM-minnet och grafikkortet men det var fortfarande ingen skillnad.

Jag har mätt spänningarna som nätagget levererar och allt verkar vara i sin ordning. LED:en på framsidan av datorn tänds när man försöker starta och LED:en på moderkortet indikerar att den har strömförsörjning.

Är det processorn som kör POST grejen vid boot och kollar att allt funkar eller är det något internt program på moderkortet som kör detta?

Någon som har en idé om vad det kan vara som är fel eller ettförslag på hur jag kan ta reda på det så är jag väldigt tacksam.

Jag sätter mina marker på att det är moderkortet som är sönder:D
All in!

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Näraggregatet är sluta med 100% säkerhet.
Låna en polares och testa.

Varför ska han testa om det är nätagget som är trasigt till 100%?

Visa signatur

hehj

Permalänk
Medlem

Har haft samma upplevelse ett par gånger: alltid varit nätagget. Det som gör det så mystiskt är att fläktarna kan gå i gång osv så man tror att nätagget fungerar men det gör det ändå inte...

Permalänk
Medlem

samma sak med 2 st moderkort, nforce 2

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Låter som nätagget... hoppas inget annat blev "spikat" när agget dog bara.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Hände mig igår. Har nu byt moderkort och burken rullar igen...

Permalänk
Medlem

Som Klockad, Sätter allt på moderkortet.

Exakt samma sak hände mig förut, var bara att beställa nytt mobo

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Hände precis samma sak för mig.

Trodde det var moderkortet, så jag köpte ett nytt. Funkade inte.
Visade sig vara nätagget....

Visa signatur

---

Permalänk

Tack för alla svar.
Jag ska prova med ett annat nätaggregat när denna otroligt tunga perioden är över, fullt upp med tentor.
Man känner sig verkligen handikappad när man plötsligt inte kan använda datorn.

Följ den spännande upplösningen...

Permalänk
Avstängd

Förbluffad att ingen åtminstone tipsat om att Cleara CMOS, om det inte hjälper sätter jag alla marker på att det är MOBOt

Leffe, var det en USB-Kortläsare du stuckit in i datorn? Jag har haft två olika kortläsare som båda gjorde så datorn krashade.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk

All in på nätagget... lycka till!

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk

jag har haft problem att datorer inte startar fast allt ska vara rätt.. har löst de genom att dra ut alla sladdar till datorn låta den stå några timmar och sen sätta i sladdarna igen..

eller så har jag rensat ur datorn och kört den utanför sen satt in den igen och så har de funkat.. kör nu med en helt ny burk i sign.. min p2 300mhz 128mb ram 4+6gb höll inte måttet med något sketet graffe på 2 mb

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Grattis alla som gick "All in" på nätagget!!!
Lånade ett av en kompis och prova, då starta den upp hur fint som helst.

Nu återstår "bara" att lista ut vilket nätagg man ska köpa.
Någon som har ett förslag kanske?
Jag vill ha ett rellativt tyst såklart, det ska väll dessutom inte kosta mer är 1000:- och bör väll vara minst 350W.

Permalänk
Avstängd

hehe,tur du hade att det bara va agget
när man först läser dödsorsak så tänker man inte på att det är datorn som är död