Permalänk
Medlem

Pentium (netburst) prestation

Hej,

Startar en tråd om intels pentium processorer och hur de egentligen presterar när vi inte pratar om siffror, benchmarks och statistik. Dom har ju ett rykte att vara dåliga. Men jag undrar om det inte är så att AMD är väldigt bra bara, och om skillnaden är så enorm egentligen (det handlar om 10-15 fps?) Personligen har jag Pentium D 805 (smithfield) och den verkar vara helt ok, särskilt med tanke på priset. Köpte och byggde den förra veckan för 2000kr (processor och moderkort). Och saker som strömförbrukining (20kr per år?) och värme ser jag inte som nåt problem i sig.

Några specs:

CPU: 2,66GHz@3,32GHz, 2MB cache och FSB 533@664 (temp: 30-50, Kylning CNPS9500)
Ram: 2GB DDR1 single channel@233MHz (1:1)
Grafikkort: integrerat X300

Trots dessa komponeter har jag hittills installerat och spelat Warcraft 3, Age of Empires 3, Prince of Persia, Splinter cell och FIFA World Cup 2006. Dessa har fungerat perfekt i högsta upplösningarna. Trots att grafikkortet är bland de sämsta. Hittills har jag inte testat många tunga spel, men ska göra det snart. Det kanske inte blir väldigt bra, men det kan inte bli väldigt dåligt? Jag kommer köpa ett 7600GT och då kommer jag säkerligen kunna spela det mesta på bra inställningar, eller? Grafikkortet kommer göra otroligt mycket i mitt fall va? Den verkar vara väldigt kvick och jag har faktiskt haft 2 spel uppe flera gånger (Warcraft och CS, fungerade laggfritt, dessutom hade jag en massa annat som till exempel winamp och firefox uppe). Pentium processorerna har nog ett för dåligt rykte som dom kanske inte förtjäntar. Jag betalde trots allt bara 1295kr för processorn (ett par jeans?).

Vad har ni för specs (ni med pentium alltså)? Och vad spelar ni med vilken grafik? Jag är nyfiken eftersom jag vill veta vad jag kommer kunna spela och med vilken grafik. Just nu flyter allting perfekt i alla fall. Multitaskar dessutom som en galning.

Permalänk
Avstängd

Grejen är den att det kanske inte skiljer jätte många FPS i dagens spel.
Låt säga att AMD på 3200+ ligger på 115 fps medans en motsvarande netburst ligger på 100. Då ser det inte så mycket ut, men räknar du på hur mycket som krävs för att komma om så kan skillnaden vara större. OM du har en P4 i 4GHz. Alltså 25% mer. Så kanske den bara ligger på 110 fps. På grund av andra flaskhalsar. Det kanske krävs en P4 på 4400MHz. i detta spel för att nå upp till samma.

Nu är detta inga siffror från ett verkligt spel. Och det är lite överdrivet kanske. Men du förstår min poäng? För i spel som släpps om kanske ett halvår. Så kanske AMDn ligger på 75 fps medans inteln ligger på 40.
För ju mer CPU-krävande spelen blir desto tydligare blir skillnaden. Så att du inte ser så jätte stor skillnad i rena FPS mätt betyder inte att det kan göra stor skillnad i framtiden.
Dessutom så är A64 och X2 billigare och svalare än motsvarande P4or. De klockar också väldigt bra. Därav bättre köp.
Det är bara 805an i netburstserien som ajg skulle kunna rekommendera någon.

Detta var angående skillnaden.
Och de flesta processorer klarar av de flesta spel i högsta upplsöning. Det är grafikkortet som får ta den tunga bördan när du höjer upplösningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Grejen är den att det kanske inte skiljer jätte många FPS i dagens spel.
Låt säga att AMD på 3200+ ligger på 115 fps medans en motsvarande netburst ligger på 100. Då ser det inte så mycket ut, men räknar du på hur mycket som krävs för att komma om så kan skillnaden vara större. OM du har en P4 i 4GHz. Alltså 25% mer. Så kanske den bara ligger på 110 fps. På grund av andra flaskhalsar. Det kanske krävs en P4 på 4400MHz. i detta spel för att nå upp till samma.

Nu är detta inga siffror från ett verkligt spel. Och det är lite överdrivet kanske. Men du förstår min poäng? För i spel som släpps om kanske ett halvår. Så kanske AMDn ligger på 75 fps medans inteln ligger på 40.
För ju mer CPU-krävande spelen blir desto tydligare blir skillnaden. Så att du inte ser så jätte stor skillnad i rena FPS mätt betyder inte att det kan göra stor skillnad i framtiden.
Dessutom så är A64 och X2 billigare och svalare än motsvarande P4or. De klockar också väldigt bra. Därav bättre köp.
Det är bara 805an i netburstserien som ajg skulle kunna rekommendera någon.

Detta var angående skillnaden.
Och de flesta processorer klarar av de flesta spel i högsta upplsöning. Det är grafikkortet som får ta den tunga bördan när du höjer upplösningen.

Jo, det kanske stämmer. Men jag tycker intels dual core är väldigt prisvärda. Även andra processorer än 805:an. Den billigaste AMDn kostar 3000 spänn. Och med dual core får man några fördelar som är väldigt bra bra. Det kände jag verkligen av! Om man vill ha en renodlad speldator är ju valet självklart. Men för de allra flesta tror jag faktiskt intels dual core i 8xx och 9xx serien är riktigt bra, med tanke på priserna. Dessutom har pentium processorerna fördelar också när vi pratar om prestanda (men kanske inte i spel). Och av vad jag har sett så klockar många pentium processorer väldigt bra. Jag gick upp 25% utan att ändra nåt alls, förutom FSB självklart.

Ok, men vilket grafikkort tror ni skulle klara dom flesta spelen i widescreen upplösning (1280x720 eller 1440x900 eller annat(?)) med min processor. Med bra kvalité. 7600GT duger?

Permalänk
Medlem

7600GT duger säkert, men ett 7900GT för ca 3000 kr (se veckans erbjudande på komplett.se, helt sjukt) skulle vara riktigt bra.

Eller nu mätt i jeans, två och ett halvt
Gillade den jämförelsen eftersom min väldigt vinklade fördomsfulla uppfattning är att jag inte tror så många här på swec köper jeans för 1000kr+ Nudie ftw!

Kläder och teknologi, svår balansgång

Nu vet jag inte hur mkt RAM du har, men 2GB totalt rekommenderar jag mer än att gå från 7600GS till 7900GT.

EDIT: Hmm, du hade redan 2GB RAM, bra det! Kör på 7900GT Sen klocka sönder det! (bortsett från att ha sönder det;))

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
7600GT duger säkert, men ett 7900GT för ca 3000 kr (se veckans erbjudande på komplett.se, helt sjukt) skulle vara riktigt bra.

Eller nu mätt i jeans, två och ett halvt
Gillade den jämförelsen eftersom min väldigt vinklade fördomsfulla uppfattning är att jag inte tror så många här på swec köper jeans för 1000kr+

Nu vet jag inte hur mkt RAM du har, men 2GB totalt rekommenderar jag mer.

7600GT kan jag få för 1700-1800kr. Ganska stor skillnad ändå. Särskilt med tanke på att jag inte spelar jättemycket. Hur stor blir skillnaden i prestanda egentligen? Kommer jag se nån skillnad?

Jag har 2GB. Men problemet är att mitt moderkort bara klarar av single channel. Jag får väl skaffa DDR2 för att kompensera bandbredden när latenserna förbättras ...

Permalänk
Medlem

Mjae, 2GB borde duga oavsett single eller dual channel. Spelar du inte mkt är 7600GT ett klart bra val. Redan 7600GS är ju snabbare än 6600GT så... Så klockarr du järnet med kortet sen

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Mjae, 2GB borde duga oavsett single eller dual channel. Spelar du inte mkt är 7600GT ett klart bra val. Redan 7600GS är ju snabbare än 6600GT så... Så klockarr du järnet med kortet sen

I single channel blir ju bandbredden hälften så liten Men i praktiken är skillnaden i prestanda max 10 % i spel ..

Men jag vill ju inte ha fläkt till 7600GS om jag tar den Ingen idé att klocka den då alltså ..

Frågan är, kommer 7600GS palla widescreen upplösningar och bra grafik? Isf tar jag självklart den!

Permalänk
Medlem

Ska bygga ihop en dator åt en bekant med detta:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=57969

Enligt:
http://www.legionhardware.com/document.php?id=547

Fick de upp GPUn och minnet 100 Mhz vardera, nästan i GT-hastigheter. Ett fint kort

Bara klockfrekvenserna som skiljer mellan GT/GS.

400Mhz GPU vs. 560Mhz
Minnet vet jag inte.

Inget monster, men helt klart okej.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Ska bygga ihop en dator åt en bekant med detta:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=57969

Enligt:
http://www.legionhardware.com/document.php?id=547

Fick de upp GPUn och minnet 100 Mhz vardera, nästan i GT-hastigheter. Ett fint kort

Bara klockfrekvenserna som skiljer mellan GT/GS.

400Mhz GPU vs. 560Mhz
Minnet vet jag inte.

Inget monster, men helt klart okej.

Skillnaden i prestanda mellan GS och GT är väl ungefär som 6600GT och 6800GT? Och så vitt jag vet skiljer sig minnena åt ganska mycket. Nästan inga 7600GS har GDDR3 (utan några få som är speciella och dessutom dyrare och har ingen passiv kylning). Dessutom antar jag att man måste köpa en fläkt för att kunna överklocka GPUn så att den går lika snabbt som 7600GT. Så i slutändan kanske 7600GT blir bättre?

Permalänk
Medlem

"Måste köpa fläkt". Varför det? I reviewen låg temperaturen på 60C överklockad till 500 Mhz. Att endast byta kylare gör ingen större skillnad, bara sänker temperaturen. Sedan skiljer sig minnena rätt mycket, men det är hastigheten på GPU som är mest väsentlig. Jämförelsen 6600GT vs 6800GT var väl inte riktigt så snäll. T.ex. i testet fick deras överklockade 7600GS 500/900 ca 2500p mot mitt 7800GTX i 470/1300 som går ca 4800p.

Då bör man notera att jag har dual core vilket ger nästan 1000p mer bara det.

2300p mer. Nästan det dubbla, men priset är långt ifrån motsvarande.

Oblivion och liknande är dock att glömma.
Går ju knappt att spela med mitt 7800GTX... Kör 1024x768 (med AA/AF och HDR såklart).

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
"Måste köpa fläkt". Varför det? I reviewen låg temperaturen på 60C överklockad till 500 Mhz. Att endast byta kylare gör ingen större skillnad, bara sänker temperaturen. Sedan skiljer sig minnena rätt mycket, men det är hastigheten på GPU som är mest väsentlig. Jämförelsen 6600GT vs 6800GT var väl inte riktigt så snäll. T.ex. i testet fick deras överklockade 7600GS 500/900 ca 2500p mot mitt 7800GTX i 470/1300 som går ca 4800p.

Då bör man notera att jag har dual core vilket ger nästan 1000p mer bara det.

2300p mer. Nästan det dubbla, men priset är långt ifrån motsvarande.

Oblivion och liknande är dock att glömma.
Går ju knappt att spela med mitt 7800GTX... Kör 1024x768 (med AA/AF och HDR såklart).

Hmm. Oblivion vill jag gärna testa. Hur kommer mitt system fungera med 7600GT för Oblivion?

Permalänk
Medlem

ska du spela oblivion så ska du ta 7600gt utan tvekan, men räkna inte med masssa aa/af svinhög upplösning

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

Hela designen i NetBurst är fel. Inte heller HT-designen var en fungerande del för Intel.har
Det finns en anledning varför de har skrotat hela cpun.

Den blev alldeles för varm, den har alldeles för långa och smala pipes och den har ingen som helst framtid.

Permalänk
Medlem

Altså, Oblivion är det mest krävande (och därmed mest deprimerande) jag någon testat. HDR och AA vill man ju inte direkt dra ner på. Jag lirade faktiskt i 800x600 ett tag men det låg under min acceptabla nivå kände jag, därmed drog jag upp till 1024x768 igen. Jag pallar inte lägre. Min skärm har ju native 1600x1200 dvs 4:3. De flesta upplösningar är ju 5:6 så det är en aning trist...

Den första delen a spelet, innan väljer klass och så lirade jag i 1600x1200 vilket funkade bra, sen kom jag ut utomhus. Då gickd et inte längre. Sen kom skogen, då funkar inte ens 1024x768 med ok fps.

Jag har ändå ett 7800GTX 470/1300 med X2 4200+ @ 2.5 Ghz samt 2GB RAM. Dock inte standardiställningarna i Oblivion, tweakade upp det mesta på max i nån fil, såg för fult ut annars.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.