Transmeta Efficeon-processor på 1 Watt

Permalänk
Medlem

Men lycka till att använda en sån där till HTPC i dagens läge, när en HTPC ska klara HDTV tex.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VRMS
Ehm... Quake 2? Det gick ju att spela på en pentium 90.

Sluta ljuga! Ingen tycker att du är rolig.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Äntligen går utvecklingen i rätt rikting. Riktigt imponerande. Någon som vet vad det är för arketektur, x86 skulle vara guld!

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Om den klarar köra Quake 2 borde den väl vara x86-kompatibel? eller det finns portat till andra plattformar kanske.
Skulle vara kul att se lite bättre prestandajämförelser på den, att bara säga att den klarar quake ger ju inte så mycket. Går ju att köra Quake på en P2a utan problem om du har ett någerlunda graffe medans de laggade som fan på en Sempron prolle med integrerad VIA grafik när jag testade.

Permalänk
Medlem

1w under "load" (jag tror quake2 räknas som "load" på den nivån ) är som sagts så många gånger tidigare imponerande. Men sedan är det en fråga om bl.a. storleken på L1 (och om den ens har L2) cache(n). Kan f.ö. nämna att quake 1-3 flöt utmärkt på min 180MHz pentium.

Vill samtidigt också hävda att det inte ens är snack om kylfläns vid 1w, det är i princip ingenting! Skulle tippa på ett termiskt ekvalibrium (eller vad det nu heter) på plus en eller två grader över "ambient" temperatur.

Som också sagts är det säkert inget för htpc/pc, där det f.ö. redan finns adekvata lösningar i form av micro/nano ITX moderkakor.

F.ö. är väl quake2:s kälkod släppt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
1w under "load" (jag tror quake2 räknas som "load" på den nivån ) är som sagts så många gånger tidigare imponerande. Men sedan är det en fråga om bl.a. storleken på L1 (och om den ens har L2) cache(n). Kan f.ö. nämna att quake 1-3 flöt utmärkt på min 180MHz pentium.

Vill samtidigt också hävda att det inte ens är snack om kylfläns vid 1w, det är i princip ingenting! Skulle tippa på ett termiskt ekvalibrium (eller vad det nu heter) på plus en eller två grader över "ambient" temperatur.

Som också sagts är det säkert inget för htpc/pc, där det f.ö. redan finns adekvata lösningar i form av micro/nano ITX moderkakor.

F.ö. är väl quake2:s kälkod släppt?

Transmetas tidigare processorer har kunnat köra x86-kod genom någon sorts "emulering" på väldigt låg nivå. Dvs, det är egentligen inte en x86:a, men det spelar ingen roll för den funkar ändå.

Permalänk

Låter coolt, är det bara jag som är sugen på en handdator som man kan köra alla gamla goa x86 spel på?. Blood, Quake serien, Diablo 1 (+2?), Bio Ware klassiker, Dark Forces + Jedi Knight, Heroes of might and magic serien, Dungeon Keeper, Jagged Allience serien, C&C, Sierras äldre äventyrsspel, gamla 386 klassiker, and the list goes on. Vore så jädrans fint.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Låter coolt, är det bara jag som är sugen på en handdator som man kan köra alla gamla goa x86 spel på?. Blood, Quake serien, Diablo 1 (+2?), Bio Ware klassiker, Dark Forces + Jedi Knight, Heroes of might and magic serien, Dungeon Keeper, Jagged Allience serien, C&C, Sierras äldre äventyrsspel, gamla 386 klassiker, and the list goes on. Vore så jädrans fint.

Nej, du är inte ensam
Sitta med HoMM3 på bussen vore ju kungligt på så många plan att det knappt går att föreställa sig

btw, dig har man inte sett på ett tag, trevligt med lite namn man känner igen

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

oft: Hehe, min fina skärm har pajat, + massa strul med supporten, så jag har varit "datorlös" ett par veckor. Men det har faktiskt varit rätt så skönt.

Ang detta med en x86 "pocket pc". Jag har tom funderat i de banorna att själv försöka sätta ihop något sådant med ett nano-itx kort någon 7" touchscreen och lite andra komponenter. Men jag är rädd att det skulle bli både för dyrt, meckigt och klumpigt. Hoppas dock stenhårt på att denna processor kommer lanseras integrerade på ungeför samma sätt som i VIA's processorer i EPIA serien. Något som ju även sunnis spekulerade om tidigare i tråden.

Men visst vore också grymt trevligt om även färdiga handdatorer skulle komma att använda sig av denna. Problemet är att det ofta antingen blir väldigt dyrt, eller väldigt dåligt. Nu hittar jag den inte, men jag har för mig jag läste någon review för en x86 pocket-pc (använde sig av någon intel M variant har jag för mig) som endast skulle lanseras i japan. Såg helt ok ut, men var snuskigt dyr, $2000 har jag för mig.

Sen hittade jag den här från 2004(!). Men projekt har uppenbarligen runnigt ut i sanden?

http://www.windowsfordevices.com/news/NS6389694166.html

Hur som helst såg den rätt dassig ut. Det verkar tyvär nästan som man får ta saken i egna händer.

EDIT: Och det är ett rent helvette att försöka hitta strömsnåla komponenter som inte redan är specialanpasssade för specifika PDA/pocket-pc modeller.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tillverkningskostnaderna skiljer nog inte mycket ska du se.
Men du, vi kan ju ta och fråga forumrävarna vad jag tycker om intel. Du kan ta och trycka upp ditt fanboypåstående någonstans.

du är en för bitter gnällkärring för att bli fanboy, skulle du inte få spy galla över något på 2 dagar skulle du antagligen gråta dig till sömns men det är ingen nyhet för oss oldies

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Visst låter en 1W imponerande. Den siffran säger dock inte så mycket om vi inte får reda på något om prestandan. Det faktum att de körde Quake 2 på processorn är ju en indikation om att det var bland det mest imponerande som kunde köras. Med andra ord skall man nog inte räkna med att processorn är vassare än en gammal Pentium på samma frekvens. Inte illa för en PDA-processor, men samtidigt ingen bedrift i sig. Vilken som helst av de lite äldre x86-processorerna skulle troligtvis nå upp till liknande nivåer (prestanda och effektmässigt) om de tillverkades på en modern tillverkningsprocess.

Dock är det ju trevligt att någon faktiskt släpper en sådan här produkt. Det verkar ju inte som om AMD eller Intel är så sugna på att släppa 65nm Athlon K7 eller PIIIor... I och för sig har väl Intel en Core Solo ULV på drygt 1GHz som bara drar 5W under belastning. Visst, fortfarande 5ggr mer än Efficeon, men då är den säkert ungefär lika många gånger snabbare...

Permalänk
Medlem

Har tänkt ett tag nu på att skaffa ytterliggare en dator. En surfdator och låta min huvuddator bara vara på när jag faktiskt använder den.

Surfdatorn ska då vara så energisnål som möjligt då den står på 24/7 uppkopplad till nätet med IRC, IM och allt sådant. Denna processor vore perfekt för det, men det verkar ju tyvärr som om vi inte kommer se den komma till PC platformen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Innan vi sett den "in action" är det väll endå svårt att dömma ut den som HTPC? Min C3:a tycker jag rullade på bra som HTPC faktiskt.

Är det möjligt att få klocka ner en Conroe så att den endast drar 1W?

Tror inte några moderkort tillåter dom låga multiplarna.
Men halverar du frekvensen till 1200MHz så ska du se att effektuttaget minskar väldigt mycket.
Men det är förstås merom jag pratar om.

Edit: Nidas, du är inte snäll.