Apple lanserar Macbook

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det är väl självklart det du säger?
Betyder inte för det minsta att någon med lite datorvana eller lite sunt förnuft fixar allt det där omedvetet.

Men visst, dubbelklickar man på alla bilagor, även om de heter Hilton_Sex_Tape.exe så kanske det är bättre att man kör nåt annat OS än windows.

Det är ens subjektiva åsikt så spelar ingen roll vad faktan säger (hade faktan varigt det som avgjorde hade knappast ipoden varigt så populär).

XPs styrka är knappast säkerheten nej. Men eftersom det är så löjligt lätt att hålla sig borta från virus så ser jag inte vittsen att behöva ta med virusrisken.

Tja... det är inte endast det där med att peka och klicka på bilagor som gör Windows så osäkert - finns massor av trick man kan använda för att få en Windows-användare att köra en fil. Frågan är ju hur du själv gör för att hålla dig undan "virus", eftersom det nu är så löjligt enkelt? Det är också löjligt enkelt att lura antivirusprogram och brandväggar under Windows.

iPod'en säljer tack vare dess design - vad är det för fel på det? Är inte det fakta?

Notera: Det heter "varit" och inte "varigt".

Visa signatur

iBook 12" G4 1,2 GHz 60 GB HDD 768 MB RAM Mac OS X 10.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Varför ska jag göra det? Påståendet var ju att jag kunde hitta en annan x86laptop med annat grafikkort till det priset. Har vi lite svårt att hålla koll på retoriken?

Mor5ives påstod att man kunde köpa en PC med bättre grafikkort för pengarna. Du utgår sen ifrån Macen när du frågar var man kan hitta en PC-laptop med 13.3" och bättre grafikkort, trots att Mor5ives inte ens nämnt storleken.
Så jag ställde en likartad fråga till dig: vart kan man hitta en bärbar Mac med ett vettigt grafikkort för ~10000 kr? och utgick ifrån PC-världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
4000kr extra för 2GB minne är mycket. Men under 500kr extra för 20gb hdd till är helt okej. Beror iof om dom e 4200, 5400 eller 7200rpm's diskar.

macbooken har bara 5400rpm-diskar. pro'n har även val för 7200rpm.
Dock hindrar inget dig att byta disk själv.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Mor5ives påstod att man kunde köpa en PC med bättre grafikkort för pengarna. Du utgår sen ifrån Macen när du frågar var man kan hitta en PC-laptop med 13.3" och bättre grafikkort, trots att Mor5ives inte ens nämnt storleken.
Så jag ställde en likartad fråga till dig: vart kan man hitta en bärbar Mac med ett vettigt grafikkort för ~10000 kr? och utgick ifrån PC-världen.

Så om jag påstår att man kan hitta ett fordon med lika mycket motorstyrka som en sportbil till ett avsevärt lägre pris så är det helt ok att jag kommer dragande med en traktor?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Mor5ives påstod att man kunde köpa en PC med bättre grafikkort för pengarna. Du utgår sen ifrån Macen när du frågar var man kan hitta en PC-laptop med 13.3" och bättre grafikkort, trots att Mor5ives inte ens nämnt storleken.
Så jag ställde en likartad fråga till dig: vart kan man hitta en bärbar Mac med ett vettigt grafikkort för ~10000 kr? och utgick ifrån PC-världen.

Man utgår väl för fan från att maskinerna ska ha likadana spec'ar också, det är väl ganska självklart när man häver ur sig något som "bättre grafikkort i pc-datorer" eller liknande. Vilka PC-laptops m. 13.3" WS och core duo hittar du för under 11000 ?

För att jämföra en PC-laptop och en Apple-laptop så tar man väl såklart två stycken som är så likvärdigt spec'ade också?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Så om jag påstår att man kan hitta ett fordon med lika mycket motorstyrka som en sportbil till ett avsevärt lägre pris så är det helt ok att jag kommer dragande med en traktor?

Ahh, Bra att veta. Då tar man den minsta disken å gör ngt vettigt av den instället å kör med 7200 istället.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Man utgår väl för fan från att maskinerna ska ha likadana spec'ar också, det är väl ganska självklart när man häver ur sig något som "bättre grafikkort i pc-datorer" eller liknande. Vilka PC-laptops m. 13.3" WS och core duo hittar du för under 11000 ?

För att jämföra en PC-laptop och en Apple-laptop så tar man väl såklart två stycken som är så likvärdigt spec'ade också?

Det beror på om man jämför produkter i samma prisklass eller med samma specifikationer. Jag håller med om att MacBook är en prisvärd 13.3-tums laptop, no question about it. Om man däremot bara vill köpa en bärbar dator för ca 10000 så är MacBook det enda valet när det gäller datorer från Apple. Då är det rätt logiskt att jämföra den med större modeller också.

Haffe: Ja, om det endast är motorstyrka som efterfrågas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Ctrl]
Tja... det är inte endast det där med att peka och klicka på bilagor som gör Windows så osäkert - finns massor av trick man kan använda för att få en Windows-användare att köra en fil. Frågan är ju hur du själv gör för att hålla dig undan "virus", eftersom det nu är så löjligt enkelt? Det är också löjligt enkelt att lura antivirusprogram och brandväggar under Windows.

iPod'en säljer tack vare dess design - vad är det för fel på det? Är inte det fakta?

Notera: Det heter "varit" och inte "varigt".

Tycker tråden har hållt sig hyffsat till ämnet än så länge så vill inte diskutera för mycket OffT.
Är knappast bara iPoden som har bra design. Det iPoden säljer på är marknadsföring och rykte, det är inte fakta sett till hårdvaran - och det är den man även om marknadsföringen lyckats få folk att tro att det är en livsstil (som är begränsad till apples produkter).

Vet inte hur jag gör för att hålla mig undan virus. En gnutta sunt förnuft och lite datorvana troligen. Men du kanske använda nåt trick för att få mig att öppna en fil? Det är inte särskilt vanligt med virus, bara i vissa kretsar som det är vanligt. Man kan surfa runt och ladda ner allt man kommer över i flera år utan att ha sett röken av virus.
Vore vi kompisar IRL skulle jag kanske gå på det men som kompis kan man ändå säkert få tillgång till datorn och då kan man förstöra en hel del oavsett vilket OS som råkar finnas på disken (men då skulle vi nog inte vara kompisar så länge till ).

Gah, nu hag jag gått OT i alla fall.. men kommer nog inte svara på någon follow-up om detta om det inte är i PM.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Jag håller med om att MacBook är en prisvärd 13.3-tums laptop, no question about it.

Ja och anledningen till att den är det beror mycket på att den är mycket större än alla andra 13,3" datorer.
Rätt smart av apple då det oftast är skärmstorleken man jämför. Men många lär ju bli besvikna...
Jag t.ex. men jag blev det innan jag köpte den så jag kom lindrigt undan.

Processorn är vass men tycker som sagt det är en felprioritering. Särskilt i en bärbar där hårddisken är den största flaskhalsen i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
...
Ja och anledningen till att den är det beror mycket på att den är mycket större än alla andra 13,3" datorer.
Rätt smart av apple då det oftast är skärmstorleken man jämför. Men många lär ju bli besvikna...
Jag t.ex. men jag blev det innan jag köpte den så jag kom lindrigt undan.

Processorn är vass men tycker som sagt det är en felprioritering. Särskilt i en bärbar där hårddisken är den största flaskhalsen i alla fall.

Precis, det är orsaken att jag väljer en mbp i stället. 15.4" skärmyta i ett näst intill identiskt chassi.

Pro:
Höjd: 2,59 cm
Bredd: 35,7 cm
Djup: 24,3 cm
Vikt: 2,54 kg

macbook:
Höjd: 2.75 cm
Bredd: 32.5 cm
Djup: 22.7 cm
Vikt: 2.36 kg

skildnad (mått avser mbp-macbook, negativt antyder att pro är mindre):
Höjd: -0,16 cm
Bredd: 3,2 cm
Djup: 1,6 cm
Vikt: 0,18 kg

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Kommer köpa PC laptop med nu. Får man i alla fall ett vettigt grafikkort för det priset. Det hån till grafikkort apple stoppat i den gör den totalt ointressant utom för dom som jobbar i office.

Innan någon hoppar på mig med detta fråga er, vem fan ser om det är HDTV på den skärmen så vad är vitsen att köra det? Spel på den... Har aldrig vart någon stor vits på mac.

Amen...

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Haffe: Ja, om det endast är motorstyrka som efterfrågas.

Men då är det väl dumt att blanda in dator över huvud taget om det bara är grafiken det är tal om.
Så vi jämför glatt en MacBook för över 10-tusen med ett "sunkname" löst grafikkort för 700pixoleros och inser snabbt som blixten att Mac:ar är övet tio gånger så dyra...

Du vet det här med din far och slasken?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Men då är det väl dumt att blanda in dator över huvud taget om det bara är grafiken det är tal om.
Så vi jämför glatt en MacBook för över 10-tusen med ett "sunkname" löst grafikkort för 700pixoleros och inser snabbt som blixten att Mac:ar är övet tio gånger så dyra...

Du vet det här med din far och slasken?

Snälla, nu får du väl ge dig. Vi pratar om att endast prioritera en viss aspekt av en produkt och inte något annat.

Och vad är det för personpåhopp du kommer med? Eller är det bara en förvirrad kultmedlems försök att vara rolig?

Permalänk
Medlem

Ni som klagar på storleken, Massan på Macbook pro är 2262.4 cm3
Massan på Macbook är 2028 cm3 och glöm inte att nätadaptern är minst 30% mindre också.

Massan på ibook g4 12" är 2524cm3 och är alltså bulkigare än alla de nya mactop'arna sett till massa.

Macbook är allså runt 10-15% mindre än Macbook Pro, mer om man tänker på laddaren.

Dessutom är batteritiden längre, Macbooken är slagtåligare och till för slit och släng på ett annat sätt. den går inte heller lika varmt.

Jag blev också besviken först på IIG, men batteritid väger upp, plus att alla spel äldre än två år fungerar utmärkt.
Prestandan kommer att bli mycket bättre på IIG när intel fixat sina drivrutiner där T&L kan skötas av en av de två Core'sen när man spelar.

Räkna med dubbel prestanda med hjälp av detta.

Det är också viktigt att man kör dual channel på minnena då minnesbandbredden delas med IIG.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Ni som klagar på storleken, Massan på Macbook pro är 2262.4 cm3
Massan på Macbook är 2028 cm3 och glöm inte att nätadaptern är minst 30% mindre också.

Massan på ibook g4 12" är 2524cm3 och är alltså bulkigare än alla de nya mactop'arna sett till massa.

Macbook är allså runt 10-15% mindre än Macbook Pro, mer om man tänker på laddaren.

Dessutom är batteritiden längre, Macbooken är slagtåligare och till för slit och släng på ett annat sätt. den går inte heller lika varmt.

Jag blev också besviken först på IIG, men batteritid väger upp, plus att alla spel äldre än två år fungerar utmärkt.
Prestandan kommer att bli mycket bättre på IIG när intel fixat sina drivrutiner där T&L kan skötas av en av de två Core'sen när man spelar.

Räkna med dubbel prestanda med hjälp av detta.

Det är också viktigt att man kör dual channel på minnena då minnesbandbredden delas med IIG.

Går heller inte lika varm? Vart får du det ifrån med tanke på de värmeproblem som rapporterats? Det har ju med kylningen att göra. Att den utvecklar mindre värme är en sak.

Slagtåligare? Hoppas du har belägg för det.

Vet att den är dyare men som storleksjämförelse. LG T1 som var som nyhet här för ett litet tag sen. Den har en volym på: 1723 cm3

Dvs. skillnaden mellan LG T1 är större mot Macbook än skillnaden mellan Macbook och Macbook pro (15"). Och hör och häpna, LG T1 har en större skärm än Macbooken. Säger inte det dig något om att Macbooken inte är särskilt optimerad storleksmässigt?

Att dra med en G4 är rätt värdelöst i de flesta anséenden mer än att se hur långt utvecklingen har gått. Den är föråldrad. Att den volymmässigt är större än MacBook Pro visar ju hur kass den är _med dagens mått_ (konstigt vore väl annars med tanke på hur gammal den är).

Nä, finns ingen anledning att köra med en sån liten skärm på macbooken när datorn är så stor. Kläm dit en 15.4" skärm och kör i samma chassi som macbook pro så får du en bättre dator som borde vara lika dyr och lika portabel (i princip) som dagens macbook.

Jag själv värderar små bärbara väldigt högt men det är en tradeoff jag lätt skulle göra. Inget på macbooken är ju litet som det är nu, förutom skärmen då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Går heller inte lika varm? Vart får du det ifrån med tanke på de värmeproblem som rapporterats? Det har ju med kylningen att göra. Att den utvecklar mindre värme är en sak.

Slagtåligare? Hoppas du har belägg för det.

Precis som iBooken är MacBooken gjord för t.ex studenter. I sammanhanget ordentligt tilltagna gångjärn, ganska stora marginaler mellan skärmen och "ryggen" samt ordentligt stryktålig plast som ska klara av slag och stötar bättre än magnesium eller aluminium.

Citat:

Vet att den är dyare men som storleksjämförelse. LG T1 som var som nyhet här för ett litet tag sen. Den har en volym på: 1723 cm3

Dvs. skillnaden mellan LG T1 är större mot Macbook än skillnaden mellan Macbook och Macbook pro (15"). Och hör och häpna, LG T1 har en större skärm än Macbooken. Säger inte det dig något om att Macbooken inte är särskilt optimerad storleksmässigt?

Att dra med en G4 är rätt värdelöst i de flesta anséenden mer än att se hur långt utvecklingen har gått. Den är föråldrad. Att den volymmässigt är större än MacBook Pro visar ju hur kass den är _med dagens mått_ (konstigt vore väl annars med tanke på hur gammal den är).

Nä, finns ingen anledning att köra med en sån liten skärm på macbooken när datorn är så stor. Kläm dit en 15.4" skärm och kör i samma chassi som macbook pro så får du en bättre dator som borde vara lika dyr och lika portabel (i princip) som dagens macbook.

Jag själv värderar små bärbara väldigt högt men det är en tradeoff jag lätt skulle göra. Inget på macbooken är ju litet som det är nu, förutom skärmen då

Jag förstår vad du menar också, och om någon hade hoppats på ett 128mb x1400 så var det jag. Men jag tycker fortfarande att det är en, ur mitt perspektiv, perfekt dator att kasta med sig i väskan och då jag inte har någon fast bopunkt så behöver jag en dator som är tillräckligt portabel för att ha med sig överallt, tillräckligt tålig för att ha med överallt och tillräckligt bra prestanda för att den ska kunna vara min enda dator.

Vikten hade de gärna fått hålla under 2kg dock. Och jag hade föredragit en 12" 4:3-skärm och mått som 12" powerbook. Men man kan inte få allt

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!