Permalänk
Melding Plague

Adpos interna UPS

Läs nyheten: Adpos interna UPS

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Den känns lite dyr och lite onödigt med intern då man ändå måste dra strömkabel m.m. bak på chassit och dessutom dra kabel genom chassit.
Kul idé dock.

Permalänk
Medlem

Trevlig manick till skapligt pris.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Slog mig precis att eftersom den är intern, varför inte löra UPSen efter nätagget?

Du slipper all konvertering till och från 230V, strömmen sparas ju ändå i ett vanligt DC batteri?
I och för sig antagligen ganska svårt att få ut bra med kräm på alla spänningar men 95% av allt tas väl ändå på 12V idag?
De små nätaggen fungerar ju så, tar en 12V spänning och konverterar de övriga eftersom det är så liten belastning på dem. Nu kör man visserligen små system och inga monstersystem på de nätaggen men sen är dom också en tjugondel av storleken mot den där.

Visst, det skyddar inte nätagget men det skyddar istället datorn från nätagget om nätagget skulle få spader.

Sen står det inget om vad de gjorde med datorn. Fick intrycket att de bara idlade i windows, lär ju kortas betdlygt om de körde igång ett spel. Särskilt när enheten är gammal för de flesta batterier tappar ju kapacitet med tiden och det här är troligen inte nåt man har lust att köpa varje år.

Sen har man en stor fet skärm (står inget av vad de testade med) ska man döma från bilden så ser det ut som en liten TFT skärm. Stora TFT skärmar drar en hel del för att inte tala om CRT skärmar. Verkar dessutom som om de bara har en hårddisk och ingen CD/DVD enhet?
Visst, det verkar vara två CD/DVD enheter och 4 diskar i racket men ser bara en ATA kabel och på den kan bara en disk vara inkopplad (ser ena kontakten), ser inga andra SATA/ATA kablar eller strömkablar och CD/DVD enheterna har inga sladdar kopplade till sig.

Kör man med ett flertalet diskar, en stor skärm eller CRT skärm samt spelar när strömavbrottet kommer så har man kanske bara två minuter kvar när strömavbrottet går. Och det är när UPSen är helt ny. 18 månader senare har man kanske bara 40 sek.
Nån får gärna räta mig från ev missar.

Gah skit också, missade att de körde crossfire. Det lär ju dra en del och eftersom de körde crossfire känns det naturligt på nåt sätt att de testade med ett spel.
Men tvivlar på att ett crossfirekort kan väga upp mot 1-2 CD//DVD enheter, 4 diskar samt en större skärm. T.ex.

Särskilt inte om man också överklockar.

Permalänk
Medlem

Microsoft word sparar ju en gång var femte minut eller vad det är så det känns rätt onödigt för en privatperson att ha den här...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk

Som Snyft säger, i princip alla ordbehandlingsprogram sparar ju då och då, samma om man skriver ett mail i Gmail eller liknande.

Visa signatur

P4 @ 1,8 ghz, Geforce 4 ti 4600, 512 mb ram

Permalänk
Medlem

För entusiaster så kan det vara intressant ju.

Finns fler program än ordbehandlingsprogram. Photoshop t.ex. Sen skriver man något långt på swec så skiter det sig.

Särskilt om man råkar ut för strömavbrott ofta. Själv har jag bara råkat ut får ett strömavbrott hemma. Som inte var planerat. Var väl ett par i början (främst planerade) när huset var precis nybyggt men sen dess har det tågat på. Så även om jag har en viss vill ha faktor för en UPS så har jag ingen egentlig användning för den.

Verkligen inte värt ~1000 kr i alla fall. Men som sagt, råkade man ut för detta ofta så skulle jag helt klart överväga det, särskilt om det rör sig om korta strömavbrott där UPSen klarar att ge datorn ström under tiden. Det skulle jag värdera extremt högt - särskilt med tanke på att jag är allergisk mot att starta om datorn. Kräver ett program det så gör jag det ändå väldigt sällan förrns jag ändå ska gå och lägga mig.

Och att jag är van vid en stabil dator så att jobba i en timme utan att spara är inte direkt ovanligt (och det i program som inte autosparar).

Permalänk
Medlem

Trodde U:et i UPS stod för u-land? Ser verkligen inget seriöst behov av en UPS i Sverige, i alla fall inte för oss lyckligt lottade med lägenhet i en storstad.

Permalänk

UPS'er brukar utöver backupfunktionen agera nätfilter. Beroende på konstruktion är filtreringen olika bra. De mest avancerade kör konstant på konverterad spänning, vilket eliminerar helt variationer och störningar på elnätet. Simplare modeller har viss filtrering. Hur denna fungerar som filter kan jag dock inte säga något om.

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk

Mitt förra studentrum tappade strömmen en gång per månad i snitt. Då var jag riktigt glad att jag hade ups till mina datorer.

Permalänk

Jag tycker att det låter bra!

Själv hade jag tänkt satsa på en lite större varriant (inte av just denna produkten). T.ex. någon av de som finns hos Komplett.se.

Konverterar ganska mycket filmer. Främst HD (High Definition) filmer till x264. Tar ungefär tre dagar... upplevde ett riktigt ohärligt strömavbrott igår när jag hade konverterat i 32 timmar och det var fyra timmar kvar av konverteringen... Fick börja om allt på nytt

En sådan produkt som denna hade kunnat rädda min förlust på 32 timmar. I framtiden finns det antagligen bättre produkter och det är något jag verkligen ser fram emot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnakeDragon
Jag tycker att det låter bra!

Själv hade jag tänkt satsa på en lite större varriant (inte av just denna produkten). T.ex. någon av de som finns hos Komplett.se.

Konverterar ganska mycket filmer. Främst HD (High Definition) filmer till x264. Tar ungefär tre dagar... upplevde ett riktigt ohärligt strömavbrott igår när jag hade konverterat i 32 timmar och det var fyra timmar kvar av konverteringen... Fick börja om allt på nytt

En sådan produkt som denna hade kunnat rädda min förlust på 32 timmar. I framtiden finns det antagligen bättre produkter och det är något jag verkligen ser fram emot.

Inte tar väl själva konverteringen 36 timmar?
Om du ändrar massa saker är det väl att föredra att första rendera till png filer eller liknande (så kan du fortsätta på den frame det sket sig) och sen konvertera dem till x264.

edit.
Men även då så är det ju smidigt med UPS. Går strömmen precis när man lagt sig förlorar ju man ju en hel natts jobb.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Inte tar väl själva konverteringen 36 timmar?
Om du ändrar massa saker är det väl att föredra att första rendera till png filer eller liknande (så kan du fortsätta på den frame det sket sig) och sen konvertera dem till x264.

edit.
Men även då så är det ju smidigt med UPS. Går strömmen precis när man lagt sig förlorar ju man ju en hel natts jobb.

Att konvertera, konprimera, ändra upplösning från 1080i/p till 720p (p.g.a. prestandaskäl), ändra FPS från 29.97 till 23.8 tar ca tre dagar för runt 3 timmar långa filmer, ca två dagar för runt 2 timmar långa filmer o.s.v.

Varför 720p och inte 1080p x264? Därför att datorer utan hårdvarustöd för x264/h.264 nästan dör när man spelar upp en film med den upplösningen.

I alla lägen är en UPS en bra försökring mot irriterande och oplanerade strömavbrott

Permalänk
Medlem

som nämts i art. också... det finns många olika typer av "strömavbrott".
Spikar, brus, högfrekvent brus som stör datorn i allmänhet, lågfrekvent... osv

Så en vettig ups skyddar inte bara mot spikar och strömavbrott. Något som var lite konstigt var "and also plenty of time to finish off your work and shut down cleanly, without having your machine just power off."

Det betyder att du måste ansluta din skärm till ups:en (annars ser man inte vad man ska spara ) också och då kan du inte få några 6 min på dej att stänga ner

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

hade vart fint mot den lömska signalen i väggutaget faktiskt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnakeDragon
Att konvertera, konprimera, ändra upplösning från 1080i/p till 720p (p.g.a. prestandaskäl), ändra FPS från 29.97 till 23.8 tar ca tre dagar för runt 3 timmar långa filmer, ca två dagar för runt 2 timmar långa filmer o.s.v.

Varför 720p och inte 1080p x264? Därför att datorer utan hårdvarustöd för x264/h.264 nästan dör när man spelar upp en film med den upplösningen.

I alla lägen är en UPS en bra försökring mot irriterande och oplanerade strömavbrott

Ja du, det var mycket HD material måste jag säga. Tog för givet att det rörde sig om lite mindre projekt men då förstår jag.

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligare med ett större nätagg med inbyggt istället. Och som kör en DC-DC konvertering istället för AC-DC-AC-DC

Permalänk
Medlem

Låter lovande!

UPSer brukar vara lite högljudda annars ..

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Jag byggde en egen UPS Klarar väl en 5-10 timmar med en 100watt.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Trodde U:et i UPS stod för u-land? Ser verkligen inget seriöst behov av en UPS i Sverige, i alla fall inte för oss lyckligt lottade med lägenhet i en storstad.

Varför ringer du inte runt till landets alla sjukhus och talar om det? De har ju kastat miljontals kronor i sjön...

Förlåt mig, men du kan inte vara mer än ett par år gammal om du aldrig upplevt ett strömmavbrott. Stad eller land spelar ingen roll.

Och visst har echo en poäng, den mest väldesignade interna UPS-lösningen hittar vi hos bärbara datorer! Det faller bara på att vi måste kunna ge ström till skärmen, så att man ser vad man gör.

Men många UPSer är till för att gå helt autonomt, när strömmen går stänger UPSen ner datorn "mjukt", och startar den när strömmen återkommer. Bra för servrar.

En extern UPS är mycket mer flexibel eftersom man själv väljer vad den ska driva. En extern "10-minuters-UPS" för småskaligt bruk är dessutom billigare än den interna.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Känns som en ganska bra lösning. Sitter man på en normal dator med ett grafikkort och ett par-tre diskar, så klarar man sig i runt 10 minuter, och på dom tio minuterna brukar strömmen hinna tillbaka. Om inget annat hinner man spara det man håller på med och stänga av datorn riktigt.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Bra pris, prestanda och storlek. Aningen onödigt dock..

Permalänk
Avstängd

Onödigt? det skulle jag inte skrivit efter att min BIOS blev korrupt och 2st 250GB diskar dog efter en helt oplanerat strömavbrott tack vare en jävla snorunge som ratta sin pappas bil i elskåpet på gatan.

Tack HP som skicka nytt moderkort och diskar

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Och visst har echo en poäng, den mest väldesignade interna UPS-lösningen hittar vi hos bärbara datorer! Det faller bara på att vi måste kunna ge ström till skärmen, så att man ser vad man gör.

Fasst det går ju att fixa med en konverter för skärmens del.
För hempularen så går det kanske att fixa själv också, för vissa TFT skärmar drivs väl med 12V?

Att jag inte tänkte på bärbara
Men vet inte hur bra de fungerar som UPS? (den interna delen då, vissa skydd är kanske förflyttade till den externa strömförsörjningen)
Hade i och för sig en bärbar inkopplad (men avstängd) när det var åska ute och sen var den död. Kanske finns någon säkring någonstans att byta men jag har inte hittat den :\
Gammal lappower dator så har ingen manual eller nåt kvar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Onödigt? det skulle jag inte skrivit efter att min BIOS blev korrupt och 2st 250GB diskar dog efter en helt oplanerat strömavbrott tack vare en jävla snorunge som ratta sin pappas bil i elskåpet på gatan.

Tack HP som skicka nytt moderkort och diskar

Jag har alltid undrat - hur ofta händer egentligen sådant?
I exempelvis min skola så stängs varje dator av med knappen minst två-tre gånger om dagen - INGEN har dött av över 50 datorer på 3 år, runt 150.000 gånger alltså.

Fast det kanske bara gäller när man drar ur kontakten, eller om det händer något med väggurtaget?
(Fick ett tangentbord (?!) och en DVD-läsare förstörd vid ett åsknedslag för ca 2 år sedan dock).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!