Hjälp att välja mellan AMD X2 och Pentium D

Permalänk
Medlem

Hjälp att välja mellan AMD X2 och Pentium D

Ska köpa ny dator och fundera på att köpa dual-core...om detta är något att ha?

Jag vill använda datorn till bild- och videoredigering...men vill naturligtvis även kunna spela på den.

Har dålig koll då min senaste dator är från förra årtusendet.... Funderar på någon av dessa två processorer:

Intel Pentium D Dual Core 940 3.2GHz 2x2Mb 800MHz

AMD Athlon64 X2 Dual-Core "Manchester" 90nm 3800+ 2.0GHz 512kb+512kb

Är det någon som vet om det är någon märkbar skillnad mellan dessa två?

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa att du kan få en Pentium D 950 3,4Ghz för 2935kr på shg.biz..

Permalänk
Medlem

Tycker du skall vänta på intels Conroe den kommer Piska båda två, den kommer någon gång under sommaren

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

Mjo, med ett sånt prestandamåster runt hörnet har du inget att förlora på att vänta, om du redan klarat dig i över sex år med din nuvarande setup

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Behöver datorn ganska snabbt...är det någon som vet om Conroe kommer i början av sommaren eller slutet? Jag läste någonstans början av fjärde kvartalet...det är ju inte förrän oktober.

Permalänk
Medlem

Ajdå, då var det värre. Isåfall skulle iaf jag köpa en X2. Har själv en X2 4200+ som jag kör i 2.5Ghz 24h+ Prime-stabilt.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Jag har sett att conroe ska komma om någon vecka så oktober känns lite sent, men man vet alldrig hur lång tid det tar för intel att skicka några stycken över atlanten

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

det känns uselt att köpa datordelar just nu när man byter socket och nya processorer väntar...

Visa signatur

- Furu since 1984 -

Permalänk
Avstängd

Men om man alltid ska vänta på nya dator delar som får man vänta hela tiden ju. Kommer bättre å bättre varje vecka typ

Permalänk
Hedersmedlem

Om du ska köpa den just nu så ta X2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Men om man alltid ska vänta på nya dator delar som får man vänta hela tiden ju. Kommer bättre å bättre varje vecka typ

Nej,inte detta fallet är det inte så.Denna gången är det nästan ordagrant 1vecka.

Skulle satsat på en s775 bräda som är kompatibel med conroe och sen köra en celeron(om det nu rä så bråttom) tills conroe kommer.

Tror helt på conroe.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yuioN
Nej,inte detta fallet är det inte så.Denna gången är det nästan ordagrant 1vecka.

Skulle satsat på en s775 bräda som är kompatibel med conroe och sen köra en celeron(om det nu rä så bråttom) tills conroe kommer.

Tror helt på conroe.

Ok...Så tidigt visste jag inte att det skulle vara....Sorry

Permalänk
Medlem

Tack för svaren Om conroe kommer om redan en vecka så är de klart jag väntar Om inte annat lär ju priset sjunka på de andra processorerna då. Som "Johle" sa här ovan...har jag väntat i över 6 år (snarare 9...) på att skaffa nytt så skadar ju inte en månad hit eller dit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toro81
Tack för svaren Om conroe kommer om redan en vecka så är de klart jag väntar Om inte annat lär ju priset sjunka på de andra processorerna då. Som "Johle" sa här ovan...har jag väntat i över 6 år (snarare 9...) på att skaffa nytt så skadar ju inte en månad hit eller dit...

Heh, en månad på 9 år, 1 /(9*12) = 1/108 = 0.93 % Vänta!

9 år sedan, vad har du då, typ 300Mhz?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Istället för en x2 3800+ så kan du satsa på en opteron 165, http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313936 .
Den har ungefär samma pris, men dubbelt så stor cache och klockar upp till minst 2.6Ghz, alltså lika bra som en FX60.

Men du kan också köra med en 940 eller 930, jag vet iaf att 930 klockar väldigt bra, upp till 4Ghz om du har tur.

Har har du en artikel som kan vara till hjälp:
http://xbitlabs.com/articles/cpu/display/pentium-d-920-930_6....

Här jämför dom klockade och oklockade 930 och 920 mot x2 3800+ och FX60 (samma som en opteron 165/170 klockad till 2.6Ghz).

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tycker som yuioN: Köp en s775 bräda och en billig celeron, när conroe kommer ut så köper du en sån och säljer din Celeron. Conroe verkar bli ett riktigt monster, ska bli spännande o se vad AMD svarar med ;P

Men är det absolut akut så köper du en AMD X2 tycker jag. Visst man kanske inte ska vänta på datordelar, men ibland finns det undantag tycker jag. Just i det här fallet så tycker jag man ska ha lite is magen och vänta:)

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna köpa en Pentium D805, den klockar mycket bra tydligen och är en dualcore cpu som kostar runt 1200kr

Minnet du köper till den kan du sen återanvända till conroen om du väljer ddr2.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och idéer! Jag väntar på conroe en eller två veckor till iallafall. Sen kör jag på yuioN och sunnis ide om att köpa en s775 bräda och en billig celron tills conroe kommer. Hoppas inte priset blir allt för högt på dessa processorer bara...

Johle: 300 Mhz? Näe...det är 700...faktiskt! Hehe

Permalänk
Medlem

Det är ju inte ens ett val, givetvis en X2a !!

Conroe dröjer för länge för att man ska orka vänta på den och skall man vänta kan man lika bra vänta på AMDs svar på conroe K8L så man kan se vilken av de 2 kommande arkitekturerna som är bäst ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Eller så väntar man på quad core som kommer nästa år.

Permalänk
Medlem

Conroe kommer i september, så det är ett tag kvar. Sen ska man ju vänta ett tag för att priserna ska gå ner till vettiga nivåer, eftersom det alltid är en förlustaffär att köpa något när det just kommit ut.

Men om du kunna byta upp dig till en conroe senare så måste du ha ett moderkort som är kompatibelt med den. Alltså en 975X med revision 304, vilket kan vara svårt att få tag i just nu.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulayo
Conroe kommer i september, så det är ett tag kvar. Sen ska man ju vänta ett tag för att priserna ska gå ner till vettiga nivåer, eftersom det alltid är en förlustaffär att köpa något när det just kommit ut.

Men om du kunna byta upp dig till en conroe senare så måste du ha ett moderkort som är kompatibelt med den. Alltså en 975X med revision 304, vilket kan vara svårt att få tag i just nu.

Conroe kommer mycket tidigare än september.

I Q1 nästa år kommer AMD med en ny processor,dual, som kommer lanseras parallelt med quad'en.Dvs nästsa av amd.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.