Samsung introducerar bärbar dator med flash-disk

Permalänk
Melding Plague

Samsung introducerar bärbar dator med flash-disk

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

MEGADROOL!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Öhhh en sådan disk vill jag ha i min stationära burk...
Perfekt som boot disk!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Varför finns där en antenn?

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk

Öhm. Dyrt. ^^

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Antenn eller skruvmejsel *fråga mig inte vilket*

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Antenn, kanske till w-lan eller radio.

Permalänk
Medlem

wlan förmodligen

Permalänk
Medlem

En hel del laptop-tillverkare har börjat erbjuda wland med externa antenner på sistone för bättre räckvidd

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att den drar mindre ström samt utvecklar knappt någon värme.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Det är så här utveckling ska vara. Riktiga nörd space-age saker.

Vi vill alla ha denna säkert. Men jag vill se denna disk i en Mac snarast. Ty där har vi prestanda då.

Godnatt

Visa signatur

[quote]Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag är själv inte speciellt förtjust i Unix, tycker att det är ett jävla hippieoperativ.
Det är framförallt dess CLI som jag retar mig på.
[/quote]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Kan även tillägga att den drar mindre ström samt utvecklar knappt någon värme.

Precis, det är väl ändå det som är den största fördelen, i alla fall i en bärbar dator...

Personligen tycker jag denna utveckling är minst lika häftig som dual core, core 2 duo,ddr2 DX10 osv....
Det är på tiden någonting händer med våra hårddiskar som i stort sett stått stilla de senaste åren i utveckling medans all annan datautrustning har sprungit fram.

Permalänk

Storleken är väll inte konstig då de antagligen gjort disken i standardformat till standardinterfacet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Storleken är väll inte konstig då de antagligen gjort disken i standardformat till standardinterfacet?

Jo precis.

Så när man kan köpa dessa separat så kan man byta ut befintliga 1.8" diskar med en sådan utan några nya drivrutiner eller nåt.

IDGs artikel säger att läshastigheten kommer vara 2.5 ggr snabbare och skrivhastigheten 1.5 ggr snabbare än en vanlig disk. Om det stämmer så borde den slå raptorn som systemdisk prestandamässigt.

Det måste betyda att de kör raid 0 internt?

Hoppas det i alla fall, känns onödigt att inte köra raid 0 på sådana här diskar eftersom det egentligen bara är sektorer som riskerar att gå sönder och då spelar det ingen roll om man köra raid 0 eller utan raid.

Däremot är jag fortfarande inte imponerad av livslängden. Jag har fått för mig att jag som entusiast troligen kommer skaffa en sån här disk någon gång i år och att jag kommer missbruka den (läs använda den) väldigt mycket vilket gör att den kommer dö en allt för tidig död. Förhoppningsvis innan garantitiden är slut...

Antennen brukar vara för att ta emot digitalTV på 12" notebooks, är ibland borttaget på europeiska modeller (ingen aning, men de är väl inte kompatibla med vårt nät?).
Sen så börjar ju GSM introduceras så det kan vara en sådan också. Förutom det ni redan nämnt då

Permalänk
Medlem

Meeen, halvera eller dela den där "HD:n" med 4 och sälj som som lösvara, jag (och förmodligen många andra) skulle förmodligen köpa en 8/16Gb variant om priset inte är allt för jobbigt, menar 8Gb räcker ju alldeles utmärkt för att ha som systemdisk, ev något spel också!

Anledningen till varför jag vill att de ska MINSKA utrymmet är för att den ska bli billigare, och man behöver ändå inte 32Gb som systemdisk + några program/spel!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Men eftersom att "hddn" sitter i en bärbar kanske man behöver mkt minne? .. asså jag tänker att man kanske vill ha nån film också det lär ju inte direkt finnas nån dvd på rackarn

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jo precis.

Så när man kan köpa dessa separat så kan man byta ut befintliga 1.8" diskar med en sådan utan några nya drivrutiner eller nåt.

IDGs artikel säger att läshastigheten kommer vara 2.5 ggr snabbare och skrivhastigheten 1.5 ggr snabbare än en vanlig disk. Om det stämmer så borde den slå raptorn som systemdisk prestandamässigt.

Det måste betyda att de kör raid 0 internt?

Hoppas det i alla fall, känns onödigt att inte köra raid 0 på sådana här diskar eftersom det egentligen bara är sektorer som riskerar att gå sönder och då spelar det ingen roll om man köra raid 0 eller utan raid.

Däremot är jag fortfarande inte imponerad av livslängden. Jag har fått för mig att jag som entusiast troligen kommer skaffa en sån här disk någon gång i år och att jag kommer missbruka den (läs använda den) väldigt mycket vilket gör att den kommer dö en allt för tidig död. Förhoppningsvis innan garantitiden är slut...

Antennen brukar vara för att ta emot digitalTV på 12" notebooks, är ibland borttaget på europeiska modeller (ingen aning, men de är väl inte kompatibla med vårt nät?).
Sen så börjar ju GSM introduceras så det kan vara en sådan också. Förutom det ni redan nämnt då

Hehe, Newsflash for you.... GSM introducerades för över 10 år sedan antar du menar UMTS/3G? Det är något som kommer komma nu mer och mer... in med SIM-kortet direkt i datorn och surfa trådlöst överallt där det inte finns WLAN! PHETT!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jo precis.

Så när man kan köpa dessa separat så kan man byta ut befintliga 1.8" diskar med en sådan utan några nya drivrutiner eller nåt.

IDGs artikel säger att läshastigheten kommer vara 2.5 ggr snabbare och skrivhastigheten 1.5 ggr snabbare än en vanlig disk. Om det stämmer så borde den slå raptorn som systemdisk prestandamässigt.

Det måste betyda att de kör raid 0 internt?

Hoppas det i alla fall, känns onödigt att inte köra raid 0 på sådana här diskar eftersom det egentligen bara är sektorer som riskerar att gå sönder och då spelar det ingen roll om man köra raid 0 eller utan raid.

Däremot är jag fortfarande inte imponerad av livslängden. Jag har fått för mig att jag som entusiast troligen kommer skaffa en sån här disk någon gång i år och att jag kommer missbruka den (läs använda den) väldigt mycket vilket gör att den kommer dö en allt för tidig död. Förhoppningsvis innan garantitiden är slut...

Antennen brukar vara för att ta emot digitalTV på 12" notebooks, är ibland borttaget på europeiska modeller (ingen aning, men de är väl inte kompatibla med vårt nät?).
Sen så börjar ju GSM introduceras så det kan vara en sådan också. Förutom det ni redan nämnt då

Inte säkert att den slår raptorn i läs- och skrivprestanda. De lär ju jämföras med andra 1,8" hårddiskar och de spinner ju inte särskilt fort och har mycket mer av datan närmare centrum av skivan (naturligt, de är ju mindre) så även vid samma varvtal ska de ju vara slöare än en 3,5" disk.

Skrev inte IDG att det är 3 gånger så mycket läsprestanda btw?

Varför antar du de måste köra raid 0 internt? Prestandan kan säkert förklaras med att flashminnen bara helt enkelt är snabbare (som sagt 1,8" diskar lär i sig själva inte vara så snabba).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Hehe, Newsflash for you.... GSM introducerades för över 10 år sedan antar du menar UMTS/3G? Det är något som kommer komma nu mer och mer... in med SIM-kortet direkt i datorn och surfa trådlöst överallt där det inte finns WLAN! PHETT!

...men så kostar det 20kr/MB också...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4K
Men eftersom att "hddn" sitter i en bärbar kanske man behöver mkt minne? .. asså jag tänker att man kanske vill ha nån film också det lär ju inte direkt finnas nån dvd på rackarn

Ha en extern hårddisk för det? Eller har du wlan eller slanganslutning så är det ju inget problem heller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon85
...men så kostar det 20kr/MB också...

Finns abonemang för runt 500:-/mån med obegränsad överföring. Tycker dock det är lite väll häftigt när jag ger 240:-/mån för en 10/10 uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Men styrplattan på ~ 3cm*3cm är nog inget att hurra för.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Hehe, Newsflash for you.... GSM introducerades för över 10 år sedan antar du menar UMTS/3G? Det är något som kommer komma nu mer och mer... in med SIM-kortet direkt i datorn och surfa trådlöst överallt där det inte finns WLAN! PHETT!

Detaljer, nåt sånt i alla fall borde det vara ja

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Inte säkert att den slår raptorn i läs- och skrivprestanda. De lär ju jämföras med andra 1,8" hårddiskar och de spinner ju inte särskilt fort och har mycket mer av datan närmare centrum av skivan (naturligt, de är ju mindre) så även vid samma varvtal ska de ju vara slöare än en 3,5" disk.

Skrev inte IDG att det är 3 gånger så mycket läsprestanda btw?

Varför antar du de måste köra raid 0 internt? Prestandan kan säkert förklaras med att flashminnen bara helt enkelt är snabbare (som sagt 1,8" diskar lär i sig själva inte vara så snabba).

Kanske mindes fel ang. läsprestanda. Men hur långsamma är egentligen bärbara diskar egentligen?

Tvivlar inte på att raptorn har högre överföringshastighet men i och med den fantastiska söktiden så kan den här kanske ändå slå raptorn som systemdisk.

Skillnaden i prestanda borde ju inte vara så enorm om den är såpass mycket snabbare än en vanlig (1.8") disk. Visserligen vet man aldrig vad för disk de jämförde med

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Meeen, halvera eller dela den där "HD:n" med 4 och sälj som som lösvara, jag (och förmodligen många andra) skulle förmodligen köpa en 8/16Gb variant om priset inte är allt för jobbigt, menar 8Gb räcker ju alldeles utmärkt för att ha som systemdisk, ev något spel också!

Anledningen till varför jag vill att de ska MINSKA utrymmet är för att den ska bli billigare, och man behöver ändå inte 32Gb som systemdisk + några program/spel!

Jag som inte spelar så mycket spel tex, och dessutom streamar mycket från server skulle ju lungt vilja ha en sådann dator även med 8Gb hdd.

32Gb säger man ju naturligtvis inte nej till men det blir som sagt antagligen för dyrt, som det ser ut nu :/

Vi får hoppas på att flash-hdd:na blir populära i bärbara likväl som i startionära.

Permalänk
Medlem

Precis, 8 eller 16Gb borde ju gå att få ner på humana prisnivåer iaf.
Och för alla er som undrar om den kommer vara snbbare än en raptor, den kommer vara bra mycket snabbare. Kanske inte i ren överföringshastighet, men det är inte så viktigt i en systemdisk, vad som är viktigt är accestiden efterssom uppstarten består av inläsningnen av en hel drös småfiler och då gör det stor skilnad om man har accestid på ns istället för ms!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Borde ju vara betydligt stötsäkrare också, vilket är väldigt bra!

Priserna går säkert ner på sikt också!

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz